"Não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos Potiguara do Catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (Goianinha/RN, 2015-2019)
Several legal devices point out as main objective of education citizen formation. Citizenship in this scope is defined within participative and active manners, being the school a vetor to the development of an instrument of values, attitudes and knowledge for its full and critical exercise. Assum...
Đã lưu trong:
Tác giả chính: | |
---|---|
Tác giả khác: | |
Định dạng: | Dissertação |
Ngôn ngữ: | pt_BR |
Được phát hành: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Những chủ đề: | |
Truy cập trực tuyến: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/30047 |
Các nhãn: |
Thêm thẻ
Không có thẻ, Là người đầu tiên thẻ bản ghi này!
|
id |
ri-123456789-30047 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Potiguara do Catu Ensino de História Indígena Experiência escolar Indianidade Interculturalidade crítica |
spellingShingle |
Potiguara do Catu Ensino de História Indígena Experiência escolar Indianidade Interculturalidade crítica Santos, Tiago Cerqueira "Não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos Potiguara do Catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (Goianinha/RN, 2015-2019) |
description |
Several legal devices point out as main objective of education citizen formation.
Citizenship in this scope is defined within participative and active manners, being the
school a vetor to the development of an instrument of values, attitudes and
knowledge for its full and critical exercise. Assumed this posture, complexes
situations that show up at the daily school life start to be insert as part of the didatic
strategies and the construction of knowledge. Thus, our work comes to the
possibilities and problematics within to the teaching of indigenous history, taking as
concrete experience the situation of intercultural coexistence among indigenous
students, the Potiguara do Catu, and non indigenous students at Escola Municipal
Hélio Mamede de Freitas Galvão (EMHG), in Goianinha city, at Rio Grande do Norte
state. Reflecting around questions such as identity/alterity, invisibility and prejudice,
promoting critics to the historiographic perspectives that contribute to sustain those
phenomena, as well as, those that convey to its overcoming having as example the
etnohistory. We depart of the understanding that the essencialist perspective,
tradicionally adopted when approaching the question, results in a teaching practice
that contributes to make invisible the current dimensions in this field, as example the
etnogenesis. Therefore, as result of these reflection, developped as product of a
mini-documentary that aims to contributes in the introduction of this theme at the
school environment, from what is said by those indigenous about their school
experience, beliving that in the act of listening the other we can enjoy positively the
situation of the intercultural contact represented by the school, having as horizon the
paradigm of the critic interculturality. |
author2 |
Maia, Lígio José de Oliveira |
author_facet |
Maia, Lígio José de Oliveira Santos, Tiago Cerqueira |
format |
masterThesis |
author |
Santos, Tiago Cerqueira |
author_sort |
Santos, Tiago Cerqueira |
title |
"Não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos Potiguara do Catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (Goianinha/RN, 2015-2019) |
title_short |
"Não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos Potiguara do Catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (Goianinha/RN, 2015-2019) |
title_full |
"Não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos Potiguara do Catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (Goianinha/RN, 2015-2019) |
title_fullStr |
"Não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos Potiguara do Catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (Goianinha/RN, 2015-2019) |
title_full_unstemmed |
"Não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos Potiguara do Catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (Goianinha/RN, 2015-2019) |
title_sort |
"não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos potiguara do catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (goianinha/rn, 2015-2019) |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/30047 |
work_keys_str_mv |
AT santostiagocerqueira naohaconflitoseforfeitareleituraaexperienciaescolardospotiguaradocatunocontextodeconvivenciainterculturalnumaescolanaoindigenagoianinharn20152019 |
_version_ |
1773961998958067712 |
spelling |
ri-123456789-300472020-09-20T07:49:59Z "Não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos Potiguara do Catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (Goianinha/RN, 2015-2019) Santos, Tiago Cerqueira Maia, Lígio José de Oliveira Coelho, Mauro Cezar Santos, Magno Francisco de Jesus Potiguara do Catu Ensino de História Indígena Experiência escolar Indianidade Interculturalidade crítica Several legal devices point out as main objective of education citizen formation. Citizenship in this scope is defined within participative and active manners, being the school a vetor to the development of an instrument of values, attitudes and knowledge for its full and critical exercise. Assumed this posture, complexes situations that show up at the daily school life start to be insert as part of the didatic strategies and the construction of knowledge. Thus, our work comes to the possibilities and problematics within to the teaching of indigenous history, taking as concrete experience the situation of intercultural coexistence among indigenous students, the Potiguara do Catu, and non indigenous students at Escola Municipal Hélio Mamede de Freitas Galvão (EMHG), in Goianinha city, at Rio Grande do Norte state. Reflecting around questions such as identity/alterity, invisibility and prejudice, promoting critics to the historiographic perspectives that contribute to sustain those phenomena, as well as, those that convey to its overcoming having as example the etnohistory. We depart of the understanding that the essencialist perspective, tradicionally adopted when approaching the question, results in a teaching practice that contributes to make invisible the current dimensions in this field, as example the etnogenesis. Therefore, as result of these reflection, developped as product of a mini-documentary that aims to contributes in the introduction of this theme at the school environment, from what is said by those indigenous about their school experience, beliving that in the act of listening the other we can enjoy positively the situation of the intercultural contact represented by the school, having as horizon the paradigm of the critic interculturality. Vários dispositivos legais apontam como principal objetivo da educação a formação cidadã. Cidadania, nesse âmbito, é definida de modo ativo e participativo, sendo a escola um vetor para o desenvolvimento de um instrumental de valores, atitudes e conhecimentos necessários para o seu exercício pleno e crítico. Assumida essa postura, complexas situações que se apresentam no cotidiano escolar passam a ser inseridas como parte das estratégias didáticas e da construção do conhecimento. Nesse sentido, nosso trabalho trata das possibilidades e problemáticas pertinentes ao ensino de História Indígena, tomando como experiência concreta a situação de convivência intercultural entre alunos indígenas, os Potiguara do Catu, e alunos não indígenas na Escola Municipal Dr. Hélio Mamede de Freitas Galvão (EMHG) em Goianinha, no Rio Grande do Norte. Partimos do entendimento de que a perspectiva essencialista, tradicionalmente adotada ao se abordar a temática, resulta numa prática de ensino que contribui para invisibilizar questões contemporâneas nesse campo, como por exemplo, a mobilização de grupos étnicos em busca de reconhecimento legal e da conquista de direitos. Assim, como resultado dessas reflexões, desenvolvemos como produto um documentário que pretende contribuir para a introdução dessa temática no espaço escolar, a partir do que nos contam os próprios indígenas sobre sua experiência escolar, acreditando que, na escuta do outro, podemos aproveitar positivamente a situação de contato intercultural representado pela escola, tendo como horizonte o paradigma da interculturalidade crítica. 2020-09-14T18:00:53Z 2020-09-14T18:00:53Z 2020-06-05 masterThesis SANTOS, Tiago Cerqueira. "Não há conflito se for feita releitura": a experiência escolar dos Potiguara do Catu no contexto de convivência intercultural numa escola não indígena (Goianinha/RN, 2015-2019). 2020. 121f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História - Profhistoria) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/30047 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE HISTÓRIA - REDE NACIONAL |