Um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental
Writing has been increasingly difficult in our schools. Most of our students come from disadvantaged families and live in environments with little or no incentive to reading, as well as writing. This reason makes it difficult to work in the classroom, as discouragement is very present, which is w...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29560 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-29560 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Gêneros textuais Crônica Sequência didática Produção textual e ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Gêneros textuais Crônica Sequência didática Produção textual e ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Oliveira, Edvanilson de Um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental |
description |
Writing has been increasingly difficult in our schools. Most of our students come from
disadvantaged families and live in environments with little or no incentive to reading,
as well as writing. This reason makes it difficult to work in the classroom, as
discouragement is very present, which is why they encounter difficulties in language
acquisition from these school activities. Therefore, we understand that the school is
the main educational institution in which we can provide the means for these
students to minimize these difficulties. Our main objective was to analyze categories
such as textual organization and thematic progression in written texts, produced by
students of the 9th year of EF at a municipal school in Tenente Laurentino. For that,
we made a study of this production with the chronic textual genre, through the
application of Didactic Sequence (SD). Thus, to achieve this purpose, we have
determined as specific objectives that guided the analytical path: to verify the
structural organization and thematic progression in the texts written by the students;
identify students' difficulties in writing chronicle texts; recognize the results of student
performance achieved from the Didactic Sequence. Regarding the methodology, we
opted for an action research, with a qualitative approach with a descriptive basis. To
develop this work, we take as a reference the studies of Dolz, Noverraz and
Schneuwly (2004) through the application of Didactic Sequence; Dionne, on action
research (2007); Thiollent (1988) and Moreira (2006) based on qualitative research;
Bakhtin (2003) and the Geneva School, to better understand discursive genres; for
the analysis of the students' texts, we chose the terminology 'textual genres' based
on Marcuschi's studies (2008). Thus, during the final production process, we saw
that, unlike the initial production, students showed greater mastery and ease in
writing. This resulted in a collection of texts, in the chronicle genre that we call
“Notebook of chronicles: narrating the everyday”. |
author2 |
Medeiros, Maria Assunção Silva |
author_facet |
Medeiros, Maria Assunção Silva Oliveira, Edvanilson de |
format |
masterThesis |
author |
Oliveira, Edvanilson de |
author_sort |
Oliveira, Edvanilson de |
title |
Um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental |
title_short |
Um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental |
title_full |
Um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental |
title_fullStr |
Um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental |
title_sort |
um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29560 |
work_keys_str_mv |
AT oliveiraedvanilsonde umestudodaproducaoescritadogenerotextualcronicano9oanodoensinofundamental |
_version_ |
1773966268697673728 |
spelling |
ri-123456789-295602020-07-19T07:45:13Z Um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental Oliveira, Edvanilson de Medeiros, Maria Assunção Silva Azevedo, Josilete Alves Moreira de Melo, Nádia Maria Silveira Costa de Gêneros textuais Crônica Sequência didática Produção textual e ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Writing has been increasingly difficult in our schools. Most of our students come from disadvantaged families and live in environments with little or no incentive to reading, as well as writing. This reason makes it difficult to work in the classroom, as discouragement is very present, which is why they encounter difficulties in language acquisition from these school activities. Therefore, we understand that the school is the main educational institution in which we can provide the means for these students to minimize these difficulties. Our main objective was to analyze categories such as textual organization and thematic progression in written texts, produced by students of the 9th year of EF at a municipal school in Tenente Laurentino. For that, we made a study of this production with the chronic textual genre, through the application of Didactic Sequence (SD). Thus, to achieve this purpose, we have determined as specific objectives that guided the analytical path: to verify the structural organization and thematic progression in the texts written by the students; identify students' difficulties in writing chronicle texts; recognize the results of student performance achieved from the Didactic Sequence. Regarding the methodology, we opted for an action research, with a qualitative approach with a descriptive basis. To develop this work, we take as a reference the studies of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) through the application of Didactic Sequence; Dionne, on action research (2007); Thiollent (1988) and Moreira (2006) based on qualitative research; Bakhtin (2003) and the Geneva School, to better understand discursive genres; for the analysis of the students' texts, we chose the terminology 'textual genres' based on Marcuschi's studies (2008). Thus, during the final production process, we saw that, unlike the initial production, students showed greater mastery and ease in writing. This resulted in a collection of texts, in the chronicle genre that we call “Notebook of chronicles: narrating the everyday”. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES O trabalho com a escrita tem sido cada vez mais difícil em nossas escolas. Nossos alunos, em sua maioria, são oriundos de famílias menos favorecidas e vivem em ambientes com pouco, ou sem nenhum incentivo à leitura, como também à escrita. Esse motivo dificulta o trabalho em sala de aula, pois o desestímulo é bastante presente, razão pela qual encontram dificuldades na aquisição da linguagem a partir destas atividades escolares. Diante disso, entendemos que é a escola a principal instância educacional na qual podemos proporcionar meios para que esses alunos possam minimizar essas dificuldades. Nosso objetivo principal foi analisar categorias como a organização textual e a progressão temática em textos escritos, produzidos pelos alunos do 9º ano do EF de uma escola municipal de Tenente Laurentino. Para isso, fizemos um estudo dessa produção com o gênero textual crônica, através da aplicação de Sequência Didática (SD). Assim, para consecução deste propósito determinamos como objetivos específicos que nortearam o percurso analítico: verificar a organização estrutural e a progressão temática nos textos escritos pelos alunos; identificar as dificuldades dos alunos na escrita de textos do gênero crônica; reconhecer os resultados do desempenho dos alunos alcançados a partir da Sequência Didática. Com relação à metodologia, optamos por uma pesquisa-ação, com uma abordagem qualitativa de base descritiva. Para desenvolvermos esse trabalho, tomamos como referência os estudos de Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004) através da aplicação de Sequência Didática; Dionne, sobre pesquisa-ação (2007); Thiollent (1988) e Moreira (2006) com base na pesquisa qualitativa; Bakhtin (2003) e a Escola de Genebra, para entendermos melhor sobre gêneros discursivos; para a análise dos textos dos alunos optamos pela terminologia „gêneros textuais‟ a partir dos estudos de Marcuschi (2008). Desse modo, durante o processo da produção final vimos que, diferentemente da produção inicial, os alunos apresentaram maior domínio e facilidade ao escrever. Isso resultou numa coletânea de textos, no gênero crônica que denominamos de “Caderno de crônicas: narrando o cotidiano”. 2020-07-13T13:50:58Z 2020-07-13T13:50:58Z 2019-10-11 masterThesis OLIVEIRA, Edvanilson de. Um estudo da produção escrita do gênero textual crônica no 9º ano do ensino fundamental. 2019. 172f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29560 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM LETRAS - PROFLETRAS CURRAIS NOVOS |