Cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação

This dissertation mapped performances as experiences of creation by a narractress, gathering for its composition the discussion about the narrative body, the performance art, and the narrative performance (storytelling). Understanding my body-word as the first space-time of the act of perfor...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Mélo, Fernanda da Silva Araújo
Outros Autores: Coutinho, Karyne Dias
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29498
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-29498
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Narração oral
Pedagogia do teatro
Contação de histórias
Performance
Educação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
spellingShingle Narração oral
Pedagogia do teatro
Contação de histórias
Performance
Educação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Mélo, Fernanda da Silva Araújo
Cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação
description This dissertation mapped performances as experiences of creation by a narractress, gathering for its composition the discussion about the narrative body, the performance art, and the narrative performance (storytelling). Understanding my body-word as the first space-time of the act of performance, and going through the concepts of artist/teacher formulated by Isabel Marques (2011; 2014) and professor-performer by Naira Ciotti (2014), I understood the hybrid narractress as a singularity of an artist/educator who can mobilize some issues by inventing liminal spaces among performance, storytelling, theater, and education. The investigation happened through the experience of art provoked performances by the questions that the universe of oral narration brought to my existence, sewed to the memories of my personal path as a storyteller, and to the researches made by Brazilian storytellers Aline Cântia Miguel (2017), Ângela Café (2015), Gislayne Avelar Matos (2014; 2015), Regina Machado (2004;2015) on oral narration in the contemporary world, as also by the Argentinian Ana Padovani (2014). It was through those weavings that a unique production of the narractress emerged, imbricating the artistic works of performance art with the narrative performance in the same event, which also included the relationship between performance and education as a trigger for a theater pedagogy process, in the text contextualized to the voices of Gilberto Icle (2017), and Mônica Bonatto (2017). In addition, I developed discussions about body and performance, dialoguing with theorists as Eleonora Fabião (2008), Luciana Hartmann (2015), Paul Zumthor (2014), and Suely Rolnik (2016), connecting to the feminist agenda and highlighting the importance of the production of/ by women, that reverberates in the language produced by the body, and in the words chosen to be told, which is compatible to what Clarissa Pinkola Estés (1998; 2018), and Márcia Tiburi (2019) say. The concept of experience from Jorge Larrosa (2014; 2018) is also present in the text, seen from a woman artist/educator/researcher’s perspective, who creates paths and elaborates ref lections on how all this weaving can generate an authorial and contemporary theatrical pedagogy at school.
author2 Coutinho, Karyne Dias
author_facet Coutinho, Karyne Dias
Mélo, Fernanda da Silva Araújo
format masterThesis
author Mélo, Fernanda da Silva Araújo
author_sort Mélo, Fernanda da Silva Araújo
title Cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação
title_short Cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação
title_full Cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação
title_fullStr Cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação
title_full_unstemmed Cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação
title_sort cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2020
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29498
work_keys_str_mv AT melofernandadasilvaaraujo cartografiosdeumanarratrizperformancesentrecontacaodehistoriasteatroeeducacao
_version_ 1773965310658871296
spelling ri-123456789-294982020-07-12T07:49:07Z Cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação Mélo, Fernanda da Silva Araújo Coutinho, Karyne Dias Souza, Ana Paula Abrahamian de Hartmann, Luciana Ciotti, Naira Neide Narração oral Pedagogia do teatro Contação de histórias Performance Educação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES This dissertation mapped performances as experiences of creation by a narractress, gathering for its composition the discussion about the narrative body, the performance art, and the narrative performance (storytelling). Understanding my body-word as the first space-time of the act of performance, and going through the concepts of artist/teacher formulated by Isabel Marques (2011; 2014) and professor-performer by Naira Ciotti (2014), I understood the hybrid narractress as a singularity of an artist/educator who can mobilize some issues by inventing liminal spaces among performance, storytelling, theater, and education. The investigation happened through the experience of art provoked performances by the questions that the universe of oral narration brought to my existence, sewed to the memories of my personal path as a storyteller, and to the researches made by Brazilian storytellers Aline Cântia Miguel (2017), Ângela Café (2015), Gislayne Avelar Matos (2014; 2015), Regina Machado (2004;2015) on oral narration in the contemporary world, as also by the Argentinian Ana Padovani (2014). It was through those weavings that a unique production of the narractress emerged, imbricating the artistic works of performance art with the narrative performance in the same event, which also included the relationship between performance and education as a trigger for a theater pedagogy process, in the text contextualized to the voices of Gilberto Icle (2017), and Mônica Bonatto (2017). In addition, I developed discussions about body and performance, dialoguing with theorists as Eleonora Fabião (2008), Luciana Hartmann (2015), Paul Zumthor (2014), and Suely Rolnik (2016), connecting to the feminist agenda and highlighting the importance of the production of/ by women, that reverberates in the language produced by the body, and in the words chosen to be told, which is compatible to what Clarissa Pinkola Estés (1998; 2018), and Márcia Tiburi (2019) say. The concept of experience from Jorge Larrosa (2014; 2018) is also present in the text, seen from a woman artist/educator/researcher’s perspective, who creates paths and elaborates ref lections on how all this weaving can generate an authorial and contemporary theatrical pedagogy at school. Esta Dissertação cartografou performances como experiências de criação de uma narratriz, envolvendo na composição desta uma discussão sobre corpo narrativo, performance art e performance narrativa (contação de histórias). Entendendo meu corpopalavra como primeiro espaçotempo performático e atravessada pelos conceitos de artista/docente de Isabel Marques (2011; 2014) e professor-performer de Naira Ciotti (2014), compreendi o híbrido narratriz como singularidade de uma artista/educadora que pode mobilizar questões inventando espaços liminares entre a performance, a contação de histórias, o teatro e a educação. A investigação aconteceu através da vivência de performances art provocadas pelas questões que o universo da narração oral trouxe a minha existência, costuradas às memórias de meu percurso pessoal como contadora de histórias e a pesquisas das contadoras de histórias brasileiras Aline Cântia Miguel (2017), Ângela Café (2015), Gislayne Avelar Matos (2014; 2015), Regina Machado (2004;2015) sobre a narração oral no mundo contemporâneo, como também da argentina Ana Padovani (2014). Foi através dessas tecituras que emergiu uma produção singular da narratriz, imbricando os fazeres artísticos da performance art com a performance narrativa num mesmo acontecimento, que também incluiu a relação entre performance e educação como disparadora de um processo de pedagogia do teatro, no texto contextualizadas com as vozes de Gilberto Icle (2017) e Mônica Bonatto (2017). Além disso, produzi discussões sobre corpo e performance, dialogando com teóricas/os como Eleonora Fabião (2008), Luciana Hartmann (2015), Paul Zumthor (2014) e Suely Rolnik (2016), entrelaçando ainda questões feministas e evidenciando a importância da produção de/ por mulheres, o que reverbera na linguagem produzida pelo corpo e nas palavras escolhidas para serem contadas, que tem ancoragem no que diz Clarissa Pinkola Estés (1998; 2018) e Márcia Tiburi (2019). Está presente no texto também o conceito de experiência em Jorge Larrosa (2014; 2018), visto a partir do lugar de uma mulher artista/educadora/ pesquisadora, que cria caminhos e elabora ref lexões sobre como toda essa tecitura pode ser geradora de uma pedagogia teatral autoral e contemporânea na escola. 2020-07-08T13:41:45Z 2020-07-08T13:41:45Z 2020-03-04 masterThesis MÉLO, Fernanda da Silva Araújo. Cartografios de uma narratriz: performances entre contação de histórias, teatro e educação. 2020. 195f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29498 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS