Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs

The use of Virtual Learning Environments (VLEs) in Distance Education has generated a growing volume of data from interactions among the actors in this process. The distance tutor is the actor responsible for mediating the students' learning process and for promoting interaction in the VLEs. Th...

Szczegółowa specyfikacja

Zapisane w:
Opis bibliograficzny
Główni autorzy: Fontes, Laysa Mabel de Oliveira, Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros, Mendes Neto, Francisco Milton, Souza, Rafael Castro de, Chagas, José Ferdinandy Silva
Format: article
Język:pt_BR
Wydane: Informática na educação
Hasła przedmiotowe:
Dostęp online:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29329
Etykiety: Dodaj etykietę
Nie ma etykietki, Dołącz pierwszą etykiete!
id ri-123456789-29329
record_format dspace
spelling ri-123456789-293292020-06-28T07:40:51Z Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs An ontology to support the effective participation of students in VLEs Fontes, Laysa Mabel de Oliveira Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros Mendes Neto, Francisco Milton Souza, Rafael Castro de Chagas, José Ferdinandy Silva Educação a distância Learning analytics Ontologia The use of Virtual Learning Environments (VLEs) in Distance Education has generated a growing volume of data from interactions among the actors in this process. The distance tutor is the actor responsible for mediating the students' learning process and for promoting interaction in the VLEs. The volume of data generated from these interactions, if roperly exploited, can provide an understanding of the relationship of influence among the distance tutors' performance and the effective participation of students in VLEs. In this context, this paper presents an ontology for the recommendation of actions that seek to promote the effective participation of students in AVAs O uso dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVAs) na Educação a Distância tem gerado um crescente volume de dados provenientes de interações entre os atores desse processo. O tutor a distância é o ator responsável por mediar o processo de aprendizagem dos alunos e por promover a interação nos AVAs. O volume de dados gerado a partir dessas interações, se devidamente explorado, pode fornecer o entendimento sobre a relação de influência entre o desempenho dos tutores a distância e a participação efetiva de alunos em AVAs. Diante deste contexto, este trabalho apresenta uma ontologia para recomendação de ações que buscam promover a participação efetiva de alunos em AVAs 2020-06-23T00:38:00Z 2020-06-23T00:38:00Z 2017 article VALENTIM, R. A. M.; FONTES, L. M. O.; MENDES NETO, F.M.; SOUZA, R. C.; CHAGAS, J. F. S.. Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs. Informática na educação, v. 20, p. 94-110, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/79727. Acesso em: 18 jun. 2020. https://doi.org/10.22456/1982-1654.79727 1982-1654 https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29329 10.22456/1982-1654.79727 pt_BR Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ application/pdf Informática na educação
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação a distância
Learning analytics
Ontologia
spellingShingle Educação a distância
Learning analytics
Ontologia
Fontes, Laysa Mabel de Oliveira
Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros
Mendes Neto, Francisco Milton
Souza, Rafael Castro de
Chagas, José Ferdinandy Silva
Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs
description The use of Virtual Learning Environments (VLEs) in Distance Education has generated a growing volume of data from interactions among the actors in this process. The distance tutor is the actor responsible for mediating the students' learning process and for promoting interaction in the VLEs. The volume of data generated from these interactions, if roperly exploited, can provide an understanding of the relationship of influence among the distance tutors' performance and the effective participation of students in VLEs. In this context, this paper presents an ontology for the recommendation of actions that seek to promote the effective participation of students in AVAs
format article
author Fontes, Laysa Mabel de Oliveira
Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros
Mendes Neto, Francisco Milton
Souza, Rafael Castro de
Chagas, José Ferdinandy Silva
author_facet Fontes, Laysa Mabel de Oliveira
Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros
Mendes Neto, Francisco Milton
Souza, Rafael Castro de
Chagas, José Ferdinandy Silva
author_sort Fontes, Laysa Mabel de Oliveira
title Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs
title_short Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs
title_full Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs
title_fullStr Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs
title_full_unstemmed Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs
title_sort uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em avas
publisher Informática na educação
publishDate 2020
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29329
work_keys_str_mv AT fonteslaysamabeldeoliveira umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas
AT valentimricardoalexsandrodemedeiros umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas
AT mendesnetofranciscomilton umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas
AT souzarafaelcastrode umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas
AT chagasjoseferdinandysilva umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas
AT fonteslaysamabeldeoliveira anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles
AT valentimricardoalexsandrodemedeiros anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles
AT mendesnetofranciscomilton anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles
AT souzarafaelcastrode anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles
AT chagasjoseferdinandysilva anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles
_version_ 1773959603731562496