Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs
The use of Virtual Learning Environments (VLEs) in Distance Education has generated a growing volume of data from interactions among the actors in this process. The distance tutor is the actor responsible for mediating the students' learning process and for promoting interaction in the VLEs. Th...
Zapisane w:
Główni autorzy: | , , , , |
---|---|
Format: | article |
Język: | pt_BR |
Wydane: |
Informática na educação
|
Hasła przedmiotowe: | |
Dostęp online: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29329 |
Etykiety: |
Dodaj etykietę
Nie ma etykietki, Dołącz pierwszą etykiete!
|
id |
ri-123456789-29329 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-293292020-06-28T07:40:51Z Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs An ontology to support the effective participation of students in VLEs Fontes, Laysa Mabel de Oliveira Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros Mendes Neto, Francisco Milton Souza, Rafael Castro de Chagas, José Ferdinandy Silva Educação a distância Learning analytics Ontologia The use of Virtual Learning Environments (VLEs) in Distance Education has generated a growing volume of data from interactions among the actors in this process. The distance tutor is the actor responsible for mediating the students' learning process and for promoting interaction in the VLEs. The volume of data generated from these interactions, if roperly exploited, can provide an understanding of the relationship of influence among the distance tutors' performance and the effective participation of students in VLEs. In this context, this paper presents an ontology for the recommendation of actions that seek to promote the effective participation of students in AVAs O uso dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVAs) na Educação a Distância tem gerado um crescente volume de dados provenientes de interações entre os atores desse processo. O tutor a distância é o ator responsável por mediar o processo de aprendizagem dos alunos e por promover a interação nos AVAs. O volume de dados gerado a partir dessas interações, se devidamente explorado, pode fornecer o entendimento sobre a relação de influência entre o desempenho dos tutores a distância e a participação efetiva de alunos em AVAs. Diante deste contexto, este trabalho apresenta uma ontologia para recomendação de ações que buscam promover a participação efetiva de alunos em AVAs 2020-06-23T00:38:00Z 2020-06-23T00:38:00Z 2017 article VALENTIM, R. A. M.; FONTES, L. M. O.; MENDES NETO, F.M.; SOUZA, R. C.; CHAGAS, J. F. S.. Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs. Informática na educação, v. 20, p. 94-110, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/79727. Acesso em: 18 jun. 2020. https://doi.org/10.22456/1982-1654.79727 1982-1654 https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29329 10.22456/1982-1654.79727 pt_BR Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ application/pdf Informática na educação |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Educação a distância Learning analytics Ontologia |
spellingShingle |
Educação a distância Learning analytics Ontologia Fontes, Laysa Mabel de Oliveira Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros Mendes Neto, Francisco Milton Souza, Rafael Castro de Chagas, José Ferdinandy Silva Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs |
description |
The use of Virtual Learning Environments (VLEs) in Distance Education has generated a growing volume of data from interactions among the actors in this process. The distance tutor is the actor responsible for mediating the students' learning process and for promoting interaction in the VLEs. The volume of data generated from these interactions, if roperly exploited, can provide an understanding of the relationship of influence among the distance tutors' performance and the effective participation of students in VLEs. In this context, this paper presents an ontology for the recommendation of actions that seek to promote the
effective participation of students in AVAs |
format |
article |
author |
Fontes, Laysa Mabel de Oliveira Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros Mendes Neto, Francisco Milton Souza, Rafael Castro de Chagas, José Ferdinandy Silva |
author_facet |
Fontes, Laysa Mabel de Oliveira Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros Mendes Neto, Francisco Milton Souza, Rafael Castro de Chagas, José Ferdinandy Silva |
author_sort |
Fontes, Laysa Mabel de Oliveira |
title |
Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs |
title_short |
Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs |
title_full |
Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs |
title_fullStr |
Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs |
title_full_unstemmed |
Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs |
title_sort |
uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em avas |
publisher |
Informática na educação |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29329 |
work_keys_str_mv |
AT fonteslaysamabeldeoliveira umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas AT valentimricardoalexsandrodemedeiros umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas AT mendesnetofranciscomilton umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas AT souzarafaelcastrode umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas AT chagasjoseferdinandysilva umaontologiadeapoioaparticipacaoefetivadealunosemavas AT fonteslaysamabeldeoliveira anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles AT valentimricardoalexsandrodemedeiros anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles AT mendesnetofranciscomilton anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles AT souzarafaelcastrode anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles AT chagasjoseferdinandysilva anontologytosupporttheeffectiveparticipationofstudentsinvles |
_version_ |
1773959603731562496 |