Régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo
The Technology advances has generated several resources that are helping the teaching of various topics in elementary Mathematics, especially those involving geometry in the plane, such as GeoGebra, WinPlot, Graph, among others. However, many teachers prefer the old fashion way of transmitting kn...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29254 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-29254 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-292542020-06-21T07:45:17Z Régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo Medeiros, George Homer Barbosa de Pereira, André Gustavo Campos Ferreira, Debora Borges Silva, Euripedes Carvalho da Construções geométricas Pontos notáveis Régua e compasso CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The Technology advances has generated several resources that are helping the teaching of various topics in elementary Mathematics, especially those involving geometry in the plane, such as GeoGebra, WinPlot, Graph, among others. However, many teachers prefer the old fashion way of transmitting knowledge, which is, follow the chronology proposed in the textbook. Such procedure makes the classes very straight and without creativity, which dificult the assimilation of the subject. The aim of this work is to present an alternative propose to develop the students criativite by using geometric constructions with ruler and compass, in particular in the study of the main notable points of a triangle (circumcenter, incenter, barycenter and orthocenter) and some other constructions. Various properties of the figures and objects can be explored in this approach and can be practised in some problems, allowing the student to build their own knowledge in a criative and consistent way. Atualmente, com o avanço da tecnologia, temos vários recursos que auxiliam o ensino de diversos conteúdos da Matemática, em especial os que envolvem geometria como, por exemplo, os softwares GeoGebra, WinPlot, Graph entre outros. Por´em, muitos professores preferem formas tradicionais na transmissão do conhecimento, ou seja, o simples uso do livro didático, permitindo que o aluno tenha uma aprendizagem puramente passiva e sem criatividade, dificultando a assimilação dos conteúdos de forma significativa. Dessa forma, o objetivo deste trabalho é apresentar uma proposta de ensino utilizando construções geométricas com régua e compasso, em especial o estudo dos principais pontos notáveis do triângulo (circuncentro, incentro, baricentro e ortocentro) e algumas outras construções. O referido trabalho explora várias propriedades durante as construções geométricas propostas e em alguns problemas, permitindo que o aluno interaja na construção do seu conhecimento, possibilitando uma aprendizagem criativa e significativa. 2020-06-15T17:07:36Z 2020-06-15T17:07:36Z 2020-03-26 masterThesis MEDEIROS, George Homer Barbosa de. Régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo. 2020. 53f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29254 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA - REDE NACIONAL |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Construções geométricas Pontos notáveis Régua e compasso CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Construções geométricas Pontos notáveis Régua e compasso CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Medeiros, George Homer Barbosa de Régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo |
description |
The Technology advances has generated several resources that are helping the teaching
of various topics in elementary Mathematics, especially those involving geometry in the
plane, such as GeoGebra, WinPlot, Graph, among others. However, many teachers prefer
the old fashion way of transmitting knowledge, which is, follow the chronology proposed
in the textbook. Such procedure makes the classes very straight and without creativity,
which dificult the assimilation of the subject. The aim of this work is to present an alternative propose to develop the students criativite by using geometric constructions with
ruler and compass, in particular in the study of the main notable points of a triangle (circumcenter, incenter, barycenter and orthocenter) and some other constructions. Various
properties of the figures and objects can be explored in this approach and can be practised
in some problems, allowing the student to build their own knowledge in a criative and
consistent way. |
author2 |
Pereira, André Gustavo Campos |
author_facet |
Pereira, André Gustavo Campos Medeiros, George Homer Barbosa de |
format |
masterThesis |
author |
Medeiros, George Homer Barbosa de |
author_sort |
Medeiros, George Homer Barbosa de |
title |
Régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo |
title_short |
Régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo |
title_full |
Régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo |
title_fullStr |
Régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo |
title_full_unstemmed |
Régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo |
title_sort |
régua, compasso e pontos notáveis de um triângulo |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29254 |
work_keys_str_mv |
AT medeirosgeorgehomerbarbosade reguacompassoepontosnotaveisdeumtriangulo |
_version_ |
1773962097936302080 |