Concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural
The present article discusses how changes in the context of labor activity have influenced the development of the concept of competences as proposed by psychology of labor. This concept started from an individualistic view of competence, where the person is centrally responsible for the development...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28913 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-28913 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-289132022-09-20T13:37:52Z Concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural Conceptions of the competence concept in the context of work psychology: from an individual perspective to a cultural-historical perspective Dantas, Etienne Andrade de Medeiros Silva, Alda Karoline Lima da Fontes, Flávio Fernandes Falcão, Jorge Tarcísio da Rocha Mundo do trabalho Conceitos de competência Competências críticas The present article discusses how changes in the context of labor activity have influenced the development of the concept of competences as proposed by psychology of labor. This concept started from an individualistic view of competence, where the person is centrally responsible for the development of it, to a different view supported by historical-cultural perspective. Competence, under historical-cultural perspective, is developed and evaluated when mobilized in a real labor context, taking into account how individuals face and deal with cultural tools and the network of social actors to face real, context-linked situations. Thus, it highlights contributions of the historical-cultural perspective on competences to both performance and development of professional qualification, including transfer of competences at school and other contexts. O presente artigo discute como as mudanças no mundo do trabalho têm influenciado no desenvolvimento do conceito de competências para psicologia do trabalho. Parte-se de uma visão individualista sobre competência, onde o indivíduo é exclusivamente responsável pelo desenvolvimento da mesma, para uma visão amparada na perspectiva histórico-cultural. Nesta última, a competência é desenvolvida e avaliada quando utilizada em contexto real de trabalho, na maneira como o indivíduo a enfrenta e como mobiliza a rede de atores sociais para resolver as situações. Dessa forma, apresenta-se possíveis consequências que a perspectiva histórico-cultural traz tanto para a abordagem do desempenho quanto para o desenvolvimento da qualificação profissional, principalmente no que se refere à transmissão escolar e extra-escolar das competências. 2020-05-05T22:11:45Z 2020-05-05T22:11:45Z 2016 article DANTAS, E. A. DE M. et al. Concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural. Revista de Psicologia da IMED, v. 8, n. 1, p. 87–97, 2016. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/revistapsico/article/view/1317. Acesso em 05 Abr. 2020. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28913 10.18256/2175-5027/psico-imed.v8n1p87-97 pt_BR application/pdf |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Mundo do trabalho Conceitos de competência Competências críticas |
spellingShingle |
Mundo do trabalho Conceitos de competência Competências críticas Dantas, Etienne Andrade de Medeiros Silva, Alda Karoline Lima da Fontes, Flávio Fernandes Falcão, Jorge Tarcísio da Rocha Concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural |
description |
The present article discusses how changes in the context of labor activity have influenced the development of the concept of competences as proposed by psychology of labor. This concept started from an individualistic view of competence, where the person is centrally responsible for the development of it, to a different view supported by historical-cultural perspective. Competence, under historical-cultural perspective, is developed and evaluated when mobilized in a real labor context, taking into account how individuals face and deal with cultural tools and the network of social actors to face real, context-linked situations. Thus, it highlights contributions of the historical-cultural perspective on competences to both performance and development of professional qualification, including transfer of competences at school and other contexts. |
format |
article |
author |
Dantas, Etienne Andrade de Medeiros Silva, Alda Karoline Lima da Fontes, Flávio Fernandes Falcão, Jorge Tarcísio da Rocha |
author_facet |
Dantas, Etienne Andrade de Medeiros Silva, Alda Karoline Lima da Fontes, Flávio Fernandes Falcão, Jorge Tarcísio da Rocha |
author_sort |
Dantas, Etienne Andrade de Medeiros |
title |
Concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural |
title_short |
Concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural |
title_full |
Concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural |
title_fullStr |
Concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural |
title_full_unstemmed |
Concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural |
title_sort |
concepções do conceito de competência no contexto da psicologia do trabalho: da perspectiva individualista à perspectiva histórico-cultural |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28913 |
work_keys_str_mv |
AT dantasetienneandradedemedeiros concepcoesdoconceitodecompetencianocontextodapsicologiadotrabalhodaperspectivaindividualistaaperspectivahistoricocultural AT silvaaldakarolinelimada concepcoesdoconceitodecompetencianocontextodapsicologiadotrabalhodaperspectivaindividualistaaperspectivahistoricocultural AT fontesflaviofernandes concepcoesdoconceitodecompetencianocontextodapsicologiadotrabalhodaperspectivaindividualistaaperspectivahistoricocultural AT falcaojorgetarcisiodarocha concepcoesdoconceitodecompetencianocontextodapsicologiadotrabalhodaperspectivaindividualistaaperspectivahistoricocultural AT dantasetienneandradedemedeiros conceptionsofthecompetenceconceptinthecontextofworkpsychologyfromanindividualperspectivetoaculturalhistoricalperspective AT silvaaldakarolinelimada conceptionsofthecompetenceconceptinthecontextofworkpsychologyfromanindividualperspectivetoaculturalhistoricalperspective AT fontesflaviofernandes conceptionsofthecompetenceconceptinthecontextofworkpsychologyfromanindividualperspectivetoaculturalhistoricalperspective AT falcaojorgetarcisiodarocha conceptionsofthecompetenceconceptinthecontextofworkpsychologyfromanindividualperspectivetoaculturalhistoricalperspective |
_version_ |
1773964602971783168 |