Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa

Formative assessment is seen as a pedagogical process capable of assessing whether the students' learning process is meeting the pedagogical objectives proposed by the teacher. This process is continuous, which means that the teacher needs data regarding the students' performance in the...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, David Harlyson Poroca da
Outros Autores: Andrade, Adja Ferreira de
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28338
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-28338
record_format dspace
spelling ri-123456789-283382020-01-26T07:31:34Z Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa Silva, David Harlyson Poroca da Andrade, Adja Ferreira de Madeira, Charles Andrye Galvão Aranha, Eduardo Henrique da Silva Behar, Patricia Alejandra Avaliação formativa Aprendizagem colaborativa Gamificação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Formative assessment is seen as a pedagogical process capable of assessing whether the students' learning process is meeting the pedagogical objectives proposed by the teacher. This process is continuous, which means that the teacher needs data regarding the students' performance in the process so that it can be possible to evaluate to what extent they are “learning” what was proposed and if they need pedagogical intervention. However, this process, when done manually, makes the teacher's task exhausting due to the amount of data that needs to be collected and analyzed so that he can know where to intervene and who needs intervention. In addition, some data are difficult to obtain, specially in a collaborative environment, which is the achievement of a student in group activities, as only data related to the group as a whole can be more easily collected, neglecting individual performance within the group; in other words, the extent to which each member of the group contributed to the final outcome. Therefore, this project proposes a software model capable of obtaining this data, besides introducing the concept of gamification in the evaluation process, making it a more engaging activity for students. An evaluation conducted with a group of students revealed that the model, when applied in a collaborative learning environment with gamification elements, was able to increase their performance in the proposed activity and provide the teacher with relevant process data. A avaliação formativa é vista como um processo pedagógico capaz de avaliar se o processo de aprendizagem dos estudantes está cumprindo os objetivos pedagógicos propostos pelo professor. Esse processo é contínuo, o que significa que o professor precisa de dados relativos ao desempenho dos alunos no processo para que possa avaliar em que medida estão “aprendendo” aquilo que foi proposto e se precisam de intervenção pedagógica. Entretanto, esse processo, quando feito manualmente, torna a tarefa do professor exaustiva devido a quantidade de dados que precisam ser coletados e analisados para que ele possa saber onde e em quem intervir. Além disso, alguns dados são de difícil obtenção, como, por exemplo, em um ambiente colaborativo, qual o aproveitamento de um estudante em atividades em grupo, pois somente os dados relativos ao grupo com um todo podem ser mais facilmente coletados, desprezando-se o desempenho individual dentro do grupo, ou seja, em que medida cada membro do grupo contribuiu para o resultado final. Por isso, esta dissertação propõe um modelo de software capaz de obter esses dados, além de introduzir o conceito de gamificação no processo de avaliação, tornando a atividade mais motivadora para os estudantes. Uma avaliação realizada com um grupo de estudantes revelou que o modelo, quando aplicado em um ambiente de aprendizagem colaborativa e com elementos de gamificação, foi capaz de aumentar o rendimento deles na atividade proposta e fornecer dados relevantes sobre o processo ao professor. 2020-01-21T20:51:54Z 2020-01-21T20:51:54Z 2019-09-03 masterThesis SILVA, David Harlyson Poroca da. Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa. 2019. 113f. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) - Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28338 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM INOVAÇÃO EM TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Avaliação formativa
Aprendizagem colaborativa
Gamificação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Avaliação formativa
Aprendizagem colaborativa
Gamificação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Silva, David Harlyson Poroca da
Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa
description Formative assessment is seen as a pedagogical process capable of assessing whether the students' learning process is meeting the pedagogical objectives proposed by the teacher. This process is continuous, which means that the teacher needs data regarding the students' performance in the process so that it can be possible to evaluate to what extent they are “learning” what was proposed and if they need pedagogical intervention. However, this process, when done manually, makes the teacher's task exhausting due to the amount of data that needs to be collected and analyzed so that he can know where to intervene and who needs intervention. In addition, some data are difficult to obtain, specially in a collaborative environment, which is the achievement of a student in group activities, as only data related to the group as a whole can be more easily collected, neglecting individual performance within the group; in other words, the extent to which each member of the group contributed to the final outcome. Therefore, this project proposes a software model capable of obtaining this data, besides introducing the concept of gamification in the evaluation process, making it a more engaging activity for students. An evaluation conducted with a group of students revealed that the model, when applied in a collaborative learning environment with gamification elements, was able to increase their performance in the proposed activity and provide the teacher with relevant process data.
author2 Andrade, Adja Ferreira de
author_facet Andrade, Adja Ferreira de
Silva, David Harlyson Poroca da
format masterThesis
author Silva, David Harlyson Poroca da
author_sort Silva, David Harlyson Poroca da
title Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa
title_short Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa
title_full Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa
title_fullStr Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa
title_full_unstemmed Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa
title_sort avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa
publisher Brasil
publishDate 2020
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28338
work_keys_str_mv AT silvadavidharlysonporocada avaliacaoformativadigitalumapropostabaseadanagamificacaoenaaprendizagemcolaborativa
_version_ 1773962915945119744