Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa
Formative assessment is seen as a pedagogical process capable of assessing whether the students' learning process is meeting the pedagogical objectives proposed by the teacher. This process is continuous, which means that the teacher needs data regarding the students' performance in the...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28338 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-28338 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-283382020-01-26T07:31:34Z Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa Silva, David Harlyson Poroca da Andrade, Adja Ferreira de Madeira, Charles Andrye Galvão Aranha, Eduardo Henrique da Silva Behar, Patricia Alejandra Avaliação formativa Aprendizagem colaborativa Gamificação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Formative assessment is seen as a pedagogical process capable of assessing whether the students' learning process is meeting the pedagogical objectives proposed by the teacher. This process is continuous, which means that the teacher needs data regarding the students' performance in the process so that it can be possible to evaluate to what extent they are “learning” what was proposed and if they need pedagogical intervention. However, this process, when done manually, makes the teacher's task exhausting due to the amount of data that needs to be collected and analyzed so that he can know where to intervene and who needs intervention. In addition, some data are difficult to obtain, specially in a collaborative environment, which is the achievement of a student in group activities, as only data related to the group as a whole can be more easily collected, neglecting individual performance within the group; in other words, the extent to which each member of the group contributed to the final outcome. Therefore, this project proposes a software model capable of obtaining this data, besides introducing the concept of gamification in the evaluation process, making it a more engaging activity for students. An evaluation conducted with a group of students revealed that the model, when applied in a collaborative learning environment with gamification elements, was able to increase their performance in the proposed activity and provide the teacher with relevant process data. A avaliação formativa é vista como um processo pedagógico capaz de avaliar se o processo de aprendizagem dos estudantes está cumprindo os objetivos pedagógicos propostos pelo professor. Esse processo é contínuo, o que significa que o professor precisa de dados relativos ao desempenho dos alunos no processo para que possa avaliar em que medida estão “aprendendo” aquilo que foi proposto e se precisam de intervenção pedagógica. Entretanto, esse processo, quando feito manualmente, torna a tarefa do professor exaustiva devido a quantidade de dados que precisam ser coletados e analisados para que ele possa saber onde e em quem intervir. Além disso, alguns dados são de difícil obtenção, como, por exemplo, em um ambiente colaborativo, qual o aproveitamento de um estudante em atividades em grupo, pois somente os dados relativos ao grupo com um todo podem ser mais facilmente coletados, desprezando-se o desempenho individual dentro do grupo, ou seja, em que medida cada membro do grupo contribuiu para o resultado final. Por isso, esta dissertação propõe um modelo de software capaz de obter esses dados, além de introduzir o conceito de gamificação no processo de avaliação, tornando a atividade mais motivadora para os estudantes. Uma avaliação realizada com um grupo de estudantes revelou que o modelo, quando aplicado em um ambiente de aprendizagem colaborativa e com elementos de gamificação, foi capaz de aumentar o rendimento deles na atividade proposta e fornecer dados relevantes sobre o processo ao professor. 2020-01-21T20:51:54Z 2020-01-21T20:51:54Z 2019-09-03 masterThesis SILVA, David Harlyson Poroca da. Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa. 2019. 113f. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) - Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28338 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM INOVAÇÃO EM TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Avaliação formativa Aprendizagem colaborativa Gamificação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Avaliação formativa Aprendizagem colaborativa Gamificação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Silva, David Harlyson Poroca da Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa |
description |
Formative assessment is seen as a pedagogical process capable of assessing
whether the students' learning process is meeting the pedagogical objectives
proposed by the teacher. This process is continuous, which means that the teacher
needs data regarding the students' performance in the process so that it can be
possible to evaluate to what extent they are “learning” what was proposed and if they
need pedagogical intervention. However, this process, when done manually, makes
the teacher's task exhausting due to the amount of data that needs to be collected and
analyzed so that he can know where to intervene and who needs intervention. In
addition, some data are difficult to obtain, specially in a collaborative environment,
which is the achievement of a student in group activities, as only data related to the
group as a whole can be more easily collected, neglecting individual performance
within the group; in other words, the extent to which each member of the group
contributed to the final outcome. Therefore, this project proposes a software model
capable of obtaining this data, besides introducing the concept of gamification in the
evaluation process, making it a more engaging activity for students. An evaluation
conducted with a group of students revealed that the model, when applied in a
collaborative learning environment with gamification elements, was able to increase
their performance in the proposed activity and provide the teacher with relevant
process data. |
author2 |
Andrade, Adja Ferreira de |
author_facet |
Andrade, Adja Ferreira de Silva, David Harlyson Poroca da |
format |
masterThesis |
author |
Silva, David Harlyson Poroca da |
author_sort |
Silva, David Harlyson Poroca da |
title |
Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa |
title_short |
Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa |
title_full |
Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa |
title_fullStr |
Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa |
title_full_unstemmed |
Avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa |
title_sort |
avaliação formativa digital: uma proposta baseada na gamificação e na aprendizagem colaborativa |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28338 |
work_keys_str_mv |
AT silvadavidharlysonporocada avaliacaoformativadigitalumapropostabaseadanagamificacaoenaaprendizagemcolaborativa |
_version_ |
1773962915945119744 |