As fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção
This work aims to provide opportunities for the development of reading skills in English language contemplating cultural aspects through Aesop's fables. It is also the purpose of this research to elaborate a didactic sequence, apply it and verify the effects of this application. Based on thi...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27773 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-27773 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-277732019-10-06T05:21:39Z As fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção Almeida, Karla Rodrigues de Canan, Ana Graça Cunha, Eva Carolina da Weissheimer, Janaina Fábulas Língua inglesa Sequência didática Ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA This work aims to provide opportunities for the development of reading skills in English language contemplating cultural aspects through Aesop's fables. It is also the purpose of this research to elaborate a didactic sequence, apply it and verify the effects of this application. Based on this, we carried out an action research (TRIPP, 2005; THIOLLENT, 2011) that included the participation of 6th grade elementary school students from a public school located in the city of Natal - RN. For classroom intervention, we use didactic sequences based on Cosson's basic sequence (2018) for literary literacy. The data has been gathered by means of analysis of documents such as Political-Pedagogical Project, annual teaching plans and didactic material used in the researched context. In addition, we applied a questionnaire and we had the observation and reflection of the entire intervention process. Our theoretical framework is based on studies such as Cosson (2018), Dezzoti (1989), Ferreira (2014), Portella (1983), Almeida Filho (2001), Zilberman (2009), Byram (1989), Kramsch (1996), among others. The analysis of the documents shows that the teaching of English does not have clear guidelines, revealing that there is no articulation between the documents analyzed. The questionnaires applied in the post-intervention phase indicate that fables constitute a rich text for English language teaching and learning which makes it possible to illustrate uses of language and reflect on the moral values that permeate social life and that reflect our own attitudes. Este trabalho tem como objetivo geral oportunizar o desenvolvimento da habilidade de leitura em LI contemplando aspectos culturais por meio das fábulas de Esopo. Também constitui objetivo dessa pesquisa elaborar uma sequência didática, aplicá-la e verificar os efeitos dessa aplicação. Com base nisso, realizamos uma pesquisa-ação (TRIPP, 2005; THIOLLENT, 2011) que contou com a participação de alunos do 6º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública situada na cidade de Natal - RN. Para intervenção na sala de aula, utilizamos sequências didáticas baseadas na sequência básica de Cosson (2018) para o letramento literário. Os dados foram coletados por meio da análise de documentos como Projeto Político-Pedagógico, planos anuais de ensino e material didático utilizado no contexto pesquisado. Além disso, aplicamos um questionário e contamos também com a observação e reflexão de todo o processo de intervenção. Nosso referencial teórico tem por base os estudos de Cosson (2018), Dezzoti (1989), Ferreira (2014), Portella (1983), Almeida Filho (2001), Zilberman (2009), Byram (1989), Kramsch (1996), entre outros. A análise dos documentos mostra que o ensino de inglês não possui orientações claras, tal constatação revela que não há articulação entre os documentos analisados. Os questionários aplicados na fase pós intervenção indicam que as fábulas constituem-se como texto rico para o ensinoaprendizagem de língua inglesa que possibilitam ilustrar usos de linguagem e refletir sobre os valores morais que permeiam a vida social a partir da reflexão de nossas atitudes. 2019-10-02T18:36:31Z 2019-10-02T18:36:31Z 2019-06-10 masterThesis ALMEIDA, Karla Rodrigues de. As fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção. 2019. 118f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27773 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ESTUDOS DA LINGUAGEM |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Fábulas Língua inglesa Sequência didática Ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
spellingShingle |
Fábulas Língua inglesa Sequência didática Ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA Almeida, Karla Rodrigues de As fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção |
description |
This work aims to provide opportunities for the development of reading skills in English
language contemplating cultural aspects through Aesop's fables. It is also the purpose of
this research to elaborate a didactic sequence, apply it and verify the effects of this
application. Based on this, we carried out an action research (TRIPP, 2005;
THIOLLENT, 2011) that included the participation of 6th grade elementary school
students from a public school located in the city of Natal - RN. For classroom
intervention, we use didactic sequences based on Cosson's basic sequence (2018) for
literary literacy. The data has been gathered by means of analysis of documents such as
Political-Pedagogical Project, annual teaching plans and didactic material used in the
researched context. In addition, we applied a questionnaire and we had the observation
and reflection of the entire intervention process. Our theoretical framework is based on
studies such as Cosson (2018), Dezzoti (1989), Ferreira (2014), Portella (1983),
Almeida Filho (2001), Zilberman (2009), Byram (1989), Kramsch (1996), among
others. The analysis of the documents shows that the teaching of English does not have
clear guidelines, revealing that there is no articulation between the documents analyzed.
The questionnaires applied in the post-intervention phase indicate that fables constitute
a rich text for English language teaching and learning which makes it possible to
illustrate uses of language and reflect on the moral values that permeate social life and
that reflect our own attitudes. |
author2 |
Canan, Ana Graça |
author_facet |
Canan, Ana Graça Almeida, Karla Rodrigues de |
format |
masterThesis |
author |
Almeida, Karla Rodrigues de |
author_sort |
Almeida, Karla Rodrigues de |
title |
As fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção |
title_short |
As fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção |
title_full |
As fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção |
title_fullStr |
As fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção |
title_full_unstemmed |
As fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção |
title_sort |
as fábulas em aula de língua inglesa: uma proposta de intervenção |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2019 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27773 |
work_keys_str_mv |
AT almeidakarlarodriguesde asfabulasemauladelinguainglesaumapropostadeintervencao |
_version_ |
1773961179461320704 |