Design de jogo digital como alternativa para o ensino-aprendizagem de artes visuais

This research brings, from the perspective of Action Research, an introduction to the teaching of Digital Games Design, as an educational foundation, within a school environment with students of the 6th grade of the Imperial Marinheiro State School, located in Natal/RN. From the operationalizatio...

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Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Heloísa Maria de Macêdo
Outros Autores: Petry, Arlete dos Santos
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27716
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spelling ri-123456789-277162019-09-15T05:24:31Z Design de jogo digital como alternativa para o ensino-aprendizagem de artes visuais Silva, Heloísa Maria de Macêdo Petry, Arlete dos Santos Bittencourt, Ana Beatriz Bahia Spinola Burlamaqui, Aquiles Medeiros Filgueira Ensino-aprendizagem Artes visuais Design de jogos digitais Pesquisa-ação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research brings, from the perspective of Action Research, an introduction to the teaching of Digital Games Design, as an educational foundation, within a school environment with students of the 6th grade of the Imperial Marinheiro State School, located in Natal/RN. From the operationalization of the research in the referenced institution, it presents a Project of Educational Practice for teaching-learning Visual Arts. It has as theoretical framework the Digital Games, by the voice of Jesse Schell, the Visual Arts, with Ana Mae Barbosa and Ana Beatriz Bahia and Research-Action, for the fundamentals of David Tripp. The outline of the proposed didactic sequence is born from the guidelines established by the National Curricular Common Base (BRASIL, 2018). Its purpose lies in an alternative to teaching Arts, through the development of digital games, thus bringing processes and results that can be replicated in other situations and realities. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq Esta pesquisa traz, sob a perspectiva da Pesquisa-Ação, uma introdução ao ensino de Design de Jogos Digitais, enquanto alicerce educacional, dentro de um ambiente escolar com educandos do 6º ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual Imperial Marinheiro, situada em Natal/RN. A partir da operacionalização da pesquisa na instituição referenciada, apresenta um Projeto de Prática Educacional para o ensinoaprendizagem de Artes Visuais. Tem como marco teórico os Jogos Digitais, pela voz de Jesse Schell, as Artes Visuais, com Ana Mae Barbosa e Ana Beatriz Bahia e a PesquisaAção, pelos fundamentos de David Tripp. O delinear da sequência didática proposta nasce das diretrizes elencadas pela Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2018). Sua finalidade está em uma alternativa de se ensinar Artes, por meio do desenvolvimento de jogos digitais, trazendo assim processos e resultados que possam ser replicados em outras situações e realidades. 2019-09-11T23:52:10Z 2019-09-11T23:52:10Z 2019-06-28 masterThesis SILVA, Heloísa Maria de Macêdo. Design de jogo digital como alternativa para o ensino-aprendizagem de artes visuais. 2019. 174f. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) - Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27716 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM INOVAÇÃO EM TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS
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Silva, Heloísa Maria de Macêdo
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description This research brings, from the perspective of Action Research, an introduction to the teaching of Digital Games Design, as an educational foundation, within a school environment with students of the 6th grade of the Imperial Marinheiro State School, located in Natal/RN. From the operationalization of the research in the referenced institution, it presents a Project of Educational Practice for teaching-learning Visual Arts. It has as theoretical framework the Digital Games, by the voice of Jesse Schell, the Visual Arts, with Ana Mae Barbosa and Ana Beatriz Bahia and Research-Action, for the fundamentals of David Tripp. The outline of the proposed didactic sequence is born from the guidelines established by the National Curricular Common Base (BRASIL, 2018). Its purpose lies in an alternative to teaching Arts, through the development of digital games, thus bringing processes and results that can be replicated in other situations and realities.
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