A variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico

One of the main objectives of mother tongue teaching is to increase the linguistic and communicative skills of students, enabling them to use the language in different contexts. Starting from an ethnographic bias, this research takes contributions from sociolinguistics and aims at linguistic vari...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Lima, Francisca Erik Larisse Nogueira
Outros Autores: Medeiros, Mário Lourenço de
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27699
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-27699
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Sociolinguística
Variação linguística
Preconceito linguístico
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Sociolinguística
Variação linguística
Preconceito linguístico
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Lima, Francisca Erik Larisse Nogueira
A variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico
description One of the main objectives of mother tongue teaching is to increase the linguistic and communicative skills of students, enabling them to use the language in different contexts. Starting from an ethnographic bias, this research takes contributions from sociolinguistics and aims at linguistic variation and linguistic prejudice in the classroom. Its main purpose, through an interventional didactic process, is to provide students with an understanding of the existence of linguistic varieties of Portuguese in relation to its standard modality. Aiming at that purpose, an intervention is proposed in a 9th grade classroom of a state public elementary school, located in Fortaleza - Ceará, in order to clarify to the students that the Portuguese language is not confined to a single modality, and even less, to the rules of the prescriptive grammar. The linguistic prejudice, the linguistic variation, and the notion of "error" presented in Bagno (1999, 2007 and 2013) and in Bortoni-Ricardo (2005) constitute theoretical contributions of the sociolinguistic studies that anchor our research. We seek to answer the question “how to overcome linguistic prejudice in the classroom?”. We understand that this overcoming contributes to an easier familiarity with this linguistic phenomenon when it emerges through social interactions. To do so, activities that approach the concept of language, the history of the Portuguese language, as well as the existence of linguistic varieties are proposed. This study has a qualitative nature and follows the assumptions of Vasconcelos's action research (2006), and the pedagogical strategy of the didactic sequence as proposed by Dolz, Noverraz & Schneuwly (2004). As a result, it could be observed that, after going through the stages proposed by the didactic sequence, most of the students came to better understand the different types and causes of linguistic variations, which is a necessary factor not only to comprehend, but also to overcome the linguistic prejudice, realizing that different contexts of use allow and even stimulate the production of different linguistic variants.
author2 Medeiros, Mário Lourenço de
author_facet Medeiros, Mário Lourenço de
Lima, Francisca Erik Larisse Nogueira
format masterThesis
author Lima, Francisca Erik Larisse Nogueira
author_sort Lima, Francisca Erik Larisse Nogueira
title A variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico
title_short A variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico
title_full A variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico
title_fullStr A variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico
title_full_unstemmed A variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico
title_sort variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico
publisher Brasil
publishDate 2019
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27699
work_keys_str_mv AT limafranciscaeriklarissenogueira avariacaolinguisticaemsaladeaulamoteparaumasuperacaodopreconceitolinguistico
AT limafranciscaeriklarissenogueira variacaolinguisticaemsaladeaulamoteparaumasuperacaodopreconceitolinguistico
_version_ 1773966370941173760
spelling ri-123456789-276992019-09-15T05:24:05Z A variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico Lima, Francisca Erik Larisse Nogueira Medeiros, Mário Lourenço de Paz, Ana Maria de Oliveira Bernardino, Rosângela Alves dos Santos Sociolinguística Variação linguística Preconceito linguístico CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS One of the main objectives of mother tongue teaching is to increase the linguistic and communicative skills of students, enabling them to use the language in different contexts. Starting from an ethnographic bias, this research takes contributions from sociolinguistics and aims at linguistic variation and linguistic prejudice in the classroom. Its main purpose, through an interventional didactic process, is to provide students with an understanding of the existence of linguistic varieties of Portuguese in relation to its standard modality. Aiming at that purpose, an intervention is proposed in a 9th grade classroom of a state public elementary school, located in Fortaleza - Ceará, in order to clarify to the students that the Portuguese language is not confined to a single modality, and even less, to the rules of the prescriptive grammar. The linguistic prejudice, the linguistic variation, and the notion of "error" presented in Bagno (1999, 2007 and 2013) and in Bortoni-Ricardo (2005) constitute theoretical contributions of the sociolinguistic studies that anchor our research. We seek to answer the question “how to overcome linguistic prejudice in the classroom?”. We understand that this overcoming contributes to an easier familiarity with this linguistic phenomenon when it emerges through social interactions. To do so, activities that approach the concept of language, the history of the Portuguese language, as well as the existence of linguistic varieties are proposed. This study has a qualitative nature and follows the assumptions of Vasconcelos's action research (2006), and the pedagogical strategy of the didactic sequence as proposed by Dolz, Noverraz & Schneuwly (2004). As a result, it could be observed that, after going through the stages proposed by the didactic sequence, most of the students came to better understand the different types and causes of linguistic variations, which is a necessary factor not only to comprehend, but also to overcome the linguistic prejudice, realizing that different contexts of use allow and even stimulate the production of different linguistic variants. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Um dos principais objetivos do ensino de língua materna é ampliar as competências linguísticas e comunicativas dos discentes capacitando-os para o uso da língua em diferentes contextos. Partindo de um viés etnográfico, essa pesquisa toma como aporte contribuições da sociolinguística e tem por objeto de estudo a variação linguística e o preconceito linguístico em sala de aula. Tem por objetivo geral, por meio de um processo didático interventivo, propiciar aos alunos uma compreensão da existência de variedades linguísticas da língua considerada padrão. A partir desse objetivo propusemos uma intervenção numa sala de aula de 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública estadual, localizada em Fortaleza-CE, cujo intuito foi esclarecer aos alunos que a língua portuguesa não se resume apenas a uma modalidade e, menos ainda, às regras da gramática prescritiva. O preconceito linguístico, a variação linguística e a noção de “erro” presentes em Bagno (1999, 2007 e 2013) e em Bortoni-Ricardo (2005) se constituem como contribuições teóricas dos estudos sociolinguísticos que ancoram nossa pesquisa. Buscamos responder à seguinte questão: como superar o preconceito linguístico em sala de aula? Entendemos que tal superação contribui para uma melhor convivência com esse fenômeno linguístico nas relações em sociedade. Para tanto propusemos atividades que abordaram o conceito de língua, a história da língua portuguesa, bem como a existência de variedades linguísticas. A metodologia seguiu os pressupostos da pesquisa-ação de Vasconcelos (2006), de cunho qualitativo utilizando-se da estratégia pedagógica da sequência didática, nos termos propostos por Dolz, Noverraz & Schneuwly (2004). Como resultado da pesquisa pudemos observar que a maioria dos alunos, nela envolvidos, ao final das etapas propostas pela sequência didática, passaram a melhor compreender os diferentes tipos e causas de variações linguísticas se constituindo tal entendimento como um fator necessário não apenas à compreensão, como também à superação do preconceito linguístico percebendo que diferentes contextos de uso permitem e até estimulam a materialização de diferentes variantes linguísticas. 2019-09-10T22:08:03Z 2019-09-10T22:08:03Z 2019-02-15 masterThesis LIMA, Francisca Erik Larisse Nogueira. A variação linguística em sala de aula: mote para uma superação do preconceito linguístico. 2019. 149f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27699 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM LETRAS - PROFLETRAS CURRAIS NOVOS