Uma ressignificação do corpo nu em cena
The view of the great majority of people in the face of nudity is guided by imposed social standards, but we can understand it by artistic bias because it can give us a different look. The naked body is subject to the judgment of appearances and the inevitable associations to original sin, in the...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27273 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-27273 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-272732019-07-14T05:12:42Z Uma ressignificação do corpo nu em cena Silva, Tiago Herculano da Salles, Nara Graça Machado, Lara Rodrigues Oliveira, Urânia Auxiliadora Santos Maia de Corpo Nudez Artes Cênicas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES The view of the great majority of people in the face of nudity is guided by imposed social standards, but we can understand it by artistic bias because it can give us a different look. The naked body is subject to the judgment of appearances and the inevitable associations to original sin, in the present world where religions permeate many daily actions of the population, thus, it is treated as offensive, even within the artistic field, and the works that use the skin as costumes tend to carry the weight of such associations made through existing social paradigms. Works of art, which use nudity as an aesthetic and poetic element, can provide a differentiated perception of this naked body in the scene. In the search for a differentiated look, the hypothesis proposed here proposes that this nudity be understood not as absence of costume or intimate exhibition of the body, but by the skin as clothes, by which, the artist can resignify the use of the naked body in scene. O olhar da grande maioria das pessoas perante a nudez está norteado pelos padrões sociais impostos, porém podemos entendê-la pelo viés artístico pois este pode nos proporcionar um olhar diferenciado. O corpo desnudo está sujeito ao julgamento das aparências e as inevitáveis associações ao pecado original, no mundo atual onde as religiões permeiam muitas ações cotidianas da população, assim, acaba por ser tratado como ofensivo, até mesmo dentro do campo artístico, e as obras que utilizam a pele como figurino tendem a carregar o peso dessas associações feitas por meio dos paradigmas sociais existentes. Obras artísticas, que utilizam a nudez como elemento estético e poético, podem proporcionar uma percepção diferenciada desse corpo nu em cena. Na busca por um olhar diferenciado, a hipótese aqui levantada propõe que esta nudez seja entendida não como ausência de figurino ou exibição intima do corpo, mas pela pele como veste, pelo qual, o artista pode ressignificar o uso do corpo desnudo em cena. 2019-07-10T20:27:41Z 2019-07-10T20:27:41Z 2019-04-30 masterThesis SILVA, Tiago Herculano da. Uma ressignificação do corpo nu em cena. 2019. 99f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27273 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Corpo Nudez Artes Cênicas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
spellingShingle |
Corpo Nudez Artes Cênicas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES Silva, Tiago Herculano da Uma ressignificação do corpo nu em cena |
description |
The view of the great majority of people in the face of nudity is guided by imposed
social standards, but we can understand it by artistic bias because it can give us a
different look. The naked body is subject to the judgment of appearances and the
inevitable associations to original sin, in the present world where religions permeate
many daily actions of the population, thus, it is treated as offensive, even within the
artistic field, and the works that use the skin as costumes tend to carry the weight of
such associations made through existing social paradigms. Works of art, which use
nudity as an aesthetic and poetic element, can provide a differentiated perception of this
naked body in the scene. In the search for a differentiated look, the hypothesis proposed
here proposes that this nudity be understood not as absence of costume or intimate
exhibition of the body, but by the skin as clothes, by which, the artist can resignify the
use of the naked body in scene. |
author2 |
Salles, Nara Graça |
author_facet |
Salles, Nara Graça Silva, Tiago Herculano da |
format |
masterThesis |
author |
Silva, Tiago Herculano da |
author_sort |
Silva, Tiago Herculano da |
title |
Uma ressignificação do corpo nu em cena |
title_short |
Uma ressignificação do corpo nu em cena |
title_full |
Uma ressignificação do corpo nu em cena |
title_fullStr |
Uma ressignificação do corpo nu em cena |
title_full_unstemmed |
Uma ressignificação do corpo nu em cena |
title_sort |
uma ressignificação do corpo nu em cena |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2019 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27273 |
work_keys_str_mv |
AT silvatiagoherculanoda umaressignificacaodocorponuemcena |
_version_ |
1773958695336542208 |