Ilha de Música: uma perspectiva sobre educação musical em ONGS

The present research aims to identify and understand the formative-musical dimensions that guide the educational actions of the NGO Ilha de Música, located in the Redinha neighborhood, in the community of Africa, in the Northern Zone of Natal - RN. Through the bibliographical review, we sought to...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Fontes Júnior, José da Silva
Outros Autores: Carvalho, Valéria Lázaro de
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Brasil
Assuntos:
ONG
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26890
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-26890
record_format dspace
spelling ri-123456789-268902019-05-26T05:38:07Z Ilha de Música: uma perspectiva sobre educação musical em ONGS Fontes Júnior, José da Silva Carvalho, Valéria Lázaro de Nascimento, Antonio Dias Oliveira, Mário André Wanderley Educação musical Intervenção social ONG Diversidade cultural CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA The present research aims to identify and understand the formative-musical dimensions that guide the educational actions of the NGO Ilha de Música, located in the Redinha neighborhood, in the community of Africa, in the Northern Zone of Natal - RN. Through the bibliographical review, we sought to understand the role of music education in these contexts and, thus, to construct a dialogical path capable of embracing the idiosyncrasies inherent in social projects that use music as a means of social insertion. It is configured as a qualitative research, which through the case study modality seeks to substantiate the relations between music education, music and education. It considers music as a phenomenon that, being used for educational purposes, needs to attend to the meanings of each context. Seeking to understand the origin and purpose of the socio-musical work that the Ilha de Música performs, the study presents a contextualization of the NGO, in which aspects related to the infrastructure and quality of life in the African community are discussed. In this sense, through field observations and interviews, the pedagogical conceptions and practices adopted in the institution were revealed. The results show, in addition to the synchronicity between the interviewees, a teaching of music committed to intuition, with theoretical knowledge and creativity, as well as, reveal that ethics, socialization, diversity, orality in music broadcasts, meanings of musical practices and commitment to the development of autonomy were formative characteristics that presented themselves in a more evident way. A presente pesquisa tem como objetivo identificar e compreender as dimensões formativomusicais que norteiam as ações educativas da ONG Ilha de Música, localizada no bairro da Redinha, na comunidade da África, na Zona Norte do município de Natal - RN. Por meio da revisão bibliográfica buscou-se compreender o papel da educação musical nesses contextos e assim construir um percurso dialógico capaz de abarcar as idiossincrasias inerentes aos projetos sociais que usam a música como um meio de inserção social. Configura-se como uma pesquisa de abordagem qualitativa, que por meio da modalidade estudo de caso busca fundamentar as relações entre educação musical, música e educação. Considera-se a música como um fenômeno que, sendo para fins educacionais, precisa atender aos significados de cada contexto. Buscando compreender a origem e finalidade do trabalho sociomusical que a Ilha de Música realiza, o estudo apresenta uma contextualização da ONG, na qual são discutidos aspectos inerentes à infraestrutura e qualidade de vida na comunidade da África. Nesse sentido, por meio de observações de campo e da realização de entrevistas, foram reveladas as concepções e práticas pedagógicas adotadas na instituição. Os resultados demostram, além da sincronia entre as falas dos entrevistados, um ensino de música compromissado com a intuição, com o conhecimento teórico e com a criatividade, bem como revelam que a ética, a socialização, a diversidade, a oralidade nas transmissões musicais, os significados das práticas musicais e o compromisso com o desenvolvimento da autonomia, foram características das dimensões formativas que se apresentaram de forma mais evidente. 2019-04-08T22:16:40Z 2019-04-08T22:16:40Z 2018-12-10 masterThesis FONTES JÚNIOR, José da Silva. Ilha de Música: uma perspectiva sobre educação musical em ONGS. 2018. 154f. Dissertação (Mestrado em Música) - Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26890 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação musical
Intervenção social
ONG
Diversidade cultural
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
spellingShingle Educação musical
Intervenção social
ONG
Diversidade cultural
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
Fontes Júnior, José da Silva
Ilha de Música: uma perspectiva sobre educação musical em ONGS
description The present research aims to identify and understand the formative-musical dimensions that guide the educational actions of the NGO Ilha de Música, located in the Redinha neighborhood, in the community of Africa, in the Northern Zone of Natal - RN. Through the bibliographical review, we sought to understand the role of music education in these contexts and, thus, to construct a dialogical path capable of embracing the idiosyncrasies inherent in social projects that use music as a means of social insertion. It is configured as a qualitative research, which through the case study modality seeks to substantiate the relations between music education, music and education. It considers music as a phenomenon that, being used for educational purposes, needs to attend to the meanings of each context. Seeking to understand the origin and purpose of the socio-musical work that the Ilha de Música performs, the study presents a contextualization of the NGO, in which aspects related to the infrastructure and quality of life in the African community are discussed. In this sense, through field observations and interviews, the pedagogical conceptions and practices adopted in the institution were revealed. The results show, in addition to the synchronicity between the interviewees, a teaching of music committed to intuition, with theoretical knowledge and creativity, as well as, reveal that ethics, socialization, diversity, orality in music broadcasts, meanings of musical practices and commitment to the development of autonomy were formative characteristics that presented themselves in a more evident way.
author2 Carvalho, Valéria Lázaro de
author_facet Carvalho, Valéria Lázaro de
Fontes Júnior, José da Silva
format masterThesis
author Fontes Júnior, José da Silva
author_sort Fontes Júnior, José da Silva
title Ilha de Música: uma perspectiva sobre educação musical em ONGS
title_short Ilha de Música: uma perspectiva sobre educação musical em ONGS
title_full Ilha de Música: uma perspectiva sobre educação musical em ONGS
title_fullStr Ilha de Música: uma perspectiva sobre educação musical em ONGS
title_full_unstemmed Ilha de Música: uma perspectiva sobre educação musical em ONGS
title_sort ilha de música: uma perspectiva sobre educação musical em ongs
publisher Brasil
publishDate 2019
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26890
work_keys_str_mv AT fontesjuniorjosedasilva ilhademusicaumaperspectivasobreeducacaomusicalemongs
_version_ 1773962366532190208