Cinco peças para violão de Amaro Siqueira: edições críticas a partir de manuscritos
This research has as objective the realization of Critical Editions of five pieces for guitar by Amaro Carvalho de Siqueira: Devaneios nº 1, Confidências, Valsa de Esquina nº 1, Valsa de Esquina nº 2, Prelúdio nº 5 from the comparison between manuscripts, Autographs and phono-grams . The proposal...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26724 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-26724 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-267242019-03-11T19:12:52Z Cinco peças para violão de Amaro Siqueira: edições críticas a partir de manuscritos Siqueira, Alexandre Henrique de Lira, Ezequias Oliveira Souza, Eddy Lincolln Freitas de Souza, Zilmar Rodrigues de Violão Amaro Siqueira Cinco peças Metodologia de edições críticas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA This research has as objective the realization of Critical Editions of five pieces for guitar by Amaro Carvalho de Siqueira: Devaneios nº 1, Confidências, Valsa de Esquina nº 1, Valsa de Esquina nº 2, Prelúdio nº 5 from the comparison between manuscripts, Autographs and phono-grams . The proposal consists of an introduction, with the motivations that led to this research followed by the biography of the composer, in which the first data are presented. Subsequently, the subsidies for the theoretical basis of the dissertation are developed, through which it was possible reflect on the directions to the questions concerning this musical edition, as well as the interpretative questions of the pieces. Reflections on handwritten sources and possible changes in the editions are discussed, discussing the probable reasons for the choices and delimiting the results in order to arrive at the critical editions of the composer’s works, also considering the information of existing fonogramase. Defined this methodology of analysis, in sequence, it was defined the edition model to be adopted for the formatting of the pieces in the scores, having Ricciardi (2015) with theoretical reference. The Critical Editing process of each piece, from the manuscripts, was reviewed and / or corrected, by Comments and / or Analysis and Partial Conclusions, in that order. Also, as a consequence of the process, in the Final Conclusions, some technicalinterpretative possibilities for the five songs analyzed aiming at amplifying the information regarding the performance of each one. Esta pesquisa tem por objetivo a realização de Edições Críticas de cinco peças para violão de Amaro Carvalho de Siqueira: Devaneios nº 1, Confidência, Valsa de Esquina nº 1, Valsa de Esquina nº 2 e Prelúdio nº 5 a partir da comparação entre manuscritos, autógrafos e fonogramas. A proposta consiste em uma introdução, com as motivações que levaram a esta pesquisa seguida da biografia do compositor, em que os primeiros dados são apresentados. Na sequência, são desenvolvidos os subsídios para a fundamentação teórica da dissertação, através dos quais pôde-se refletir sobre os direcionamentos às indagações referentes as edições musicais, bem como às questões interpretativas das peças. São apresentadas reflexões sobre as fontes manuscritas e as possíveis alterações nas edições, discutindo-se as prováveis razões das escolhas e delimitando os resultados para se chegar às edições críticas das obras do compositor, tendo sido também consideradas as informações de fonogramas existentes. Estabelecida esta metodologia de análise, na sequência, definiu-se o modelo de edição a ser adotado para a formatação das peças nas partituras, tendo Ricciardi (2015) como referencial teórico. O processo de Edição Crítica de cada peça, a partir dos manuscritos, passou por Revisão e/ou Correção, por Comentários e/ou Análise e Conclusões Parciais; nesta ordem. Apresentam-se, também, como consequência do processo, nas Conclusões Finais, algumas possibilidades técnico-interpretativas para as cinco músicas analisadas visando ampliar as informações referentes à performance de cada uma. 2019-03-11T19:11:46Z 2019-03-11T19:11:46Z 2018-12-13 masterThesis SIQUEIRA, Alexandre Henrique de. Cinco peças para violão de Amaro Siqueira: edições críticas a partir de manuscritos. 2018. 117f. Dissertação (Mestrado em Música) - Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26724 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Violão Amaro Siqueira Cinco peças Metodologia de edições críticas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
spellingShingle |
Violão Amaro Siqueira Cinco peças Metodologia de edições críticas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA Siqueira, Alexandre Henrique de Cinco peças para violão de Amaro Siqueira: edições críticas a partir de manuscritos |
description |
This research has as objective the realization of Critical Editions of five pieces for
guitar by Amaro Carvalho de Siqueira: Devaneios nº 1, Confidências, Valsa de Esquina nº
1, Valsa de Esquina nº 2, Prelúdio nº 5 from the comparison between manuscripts, Autographs and phono-grams . The proposal consists of an introduction, with the motivations
that led to this research followed by the biography of the composer, in which the first data
are presented. Subsequently, the subsidies for the theoretical basis of the dissertation are
developed, through which it was possible reflect on the directions to the questions concerning this musical edition, as well as the interpretative questions of the pieces. Reflections
on handwritten sources and possible changes in the editions are discussed, discussing the
probable reasons for the choices and delimiting the results in order to arrive at the critical
editions of the composer’s works, also considering the information of existing fonogramase. Defined this methodology of analysis, in sequence, it was defined the edition model
to be adopted for the formatting of the pieces in the scores, having Ricciardi (2015) with
theoretical reference. The Critical Editing process of each piece, from the manuscripts, was
reviewed and / or corrected, by Comments and / or Analysis and Partial Conclusions, in
that order. Also, as a consequence of the process, in the Final Conclusions, some technicalinterpretative possibilities for the five songs analyzed aiming at amplifying the information
regarding the performance of each one. |
author2 |
Lira, Ezequias Oliveira |
author_facet |
Lira, Ezequias Oliveira Siqueira, Alexandre Henrique de |
format |
masterThesis |
author |
Siqueira, Alexandre Henrique de |
author_sort |
Siqueira, Alexandre Henrique de |
title |
Cinco peças para violão de Amaro Siqueira: edições críticas a partir de manuscritos |
title_short |
Cinco peças para violão de Amaro Siqueira: edições críticas a partir de manuscritos |
title_full |
Cinco peças para violão de Amaro Siqueira: edições críticas a partir de manuscritos |
title_fullStr |
Cinco peças para violão de Amaro Siqueira: edições críticas a partir de manuscritos |
title_full_unstemmed |
Cinco peças para violão de Amaro Siqueira: edições críticas a partir de manuscritos |
title_sort |
cinco peças para violão de amaro siqueira: edições críticas a partir de manuscritos |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2019 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26724 |
work_keys_str_mv |
AT siqueiraalexandrehenriquede cincopecasparaviolaodeamarosiqueiraedicoescriticasapartirdemanuscritos |
_version_ |
1773959059730333696 |