O conto policial de Conan Doyle na aula de língua inglesa
The purpose of this research is to seek the development of the high school students’ intercultural and communicative competence from public school, through the literary text, specifically four unabridged detective stories by Conan Doyle. We have come from the point that the literary text can brin...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | doctoralThesis |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25879 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-25879 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-258792019-01-30T05:06:43Z O conto policial de Conan Doyle na aula de língua inglesa Patriota, Luís Ferdinando da Silva Canan, Ana Graça Cavalcante, Alex Beigui de Paiva Amorim, Marcelo da Silva Cunha, Eva Carolina da Pereira, Maria Teresa Gonçalves Texto literário Cultura Conto policial Ensino e aprendizagem de língua inglesa CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA The purpose of this research is to seek the development of the high school students’ intercultural and communicative competence from public school, through the literary text, specifically four unabridged detective stories by Conan Doyle. We have come from the point that the literary text can bring out many benefits to the teaching and learning process of English, such as, cultural and linguistic enrichment, personal involvement, development of the students’ interpretive abilities (KRAMSCH, 2015; CORBETT, 2010; COLLIE; SLATER, 1987; LAZAR, 2005; DUFF; MALLEY, 2003). Our work has characteristics of a qualitative research as well as a document study, because we have presented one questionnaire with open questions for the participants, high school students from IFRN-Campus Natal Zona Norte, in order to investigate how they understand the relationship between language and culture and if it is possible to improve their knowledge of English by the reading of four detective stories. The result of our research showed that the interviewed students still have a structuralist view, because they believe the study of a foreign language is restricted to lexis acquisition. Hence, we proposed eight intercultural activities to be used in the English classrooms on the aspects of language and culture, presented in the selected detective stories, aiming to corroborate the benefits of the literary text in the English learning process. Esta pesquisa busca propiciar o desenvolvimento da competência comunicativointercultural dos alunos do Ensino Médio da rede pública, por meio da utilização do texto literário, especificamente, quatro contos policiais originais de Conan Doyle. Partimos da premissa de que o texto literário pode trazer muitos benefícios ao processo de ensino e aprendizagem de língua inglesa, como, por exemplo, o enriquecimento linguísticocultural, o envolvimento pessoal, o desenvolvimento das habilidades interpretativas dos alunos (KRAMSCH, 2015; CORBETT, 2010; COLLIE; SLATER, 1987; LAZAR, 2005; DUFF; MALLEY, 2003). Nosso trabalho tem características de uma pesquisa qualitativa, como também de uma pesquisa documental, uma vez que aplicamos um questionário com questões abertas aos participantes da pesquisa, alunos do Ensino Médio do IFRN - Campus Zona Norte, a fim de investigar como eles compreendiam a relação entre língua e cultura da língua-alvo e se era possível melhorar seu conhecimento de inglês pela leitura de quatro contos policiais. O resultado da nossa pesquisa demonstrou que os alunos em questão ainda possuem uma visão estruturalista, uma vez que acreditam que o estudo de uma língua se limita à aquisição de léxico. Por fim, elaboramos e propomos oito atividades de cunho intercultural, para serem utilizadas em salas de aula de língua inglesa, sobre os aspectos da língua e cultura presentes nos contos policiais selecionados, objetivando corroborar os benefícios do texto literário na aprendizagem da língua inglesa. 2018-09-19T20:15:02Z 2018-09-19T20:15:02Z 2018-06-18 doctoralThesis PATRIOTA, Luís Ferdinando da Silva. O conto policial de Conan Doyle na aula de língua inglesa. 2018. 158f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25879 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ESTUDOS DA LINGUAGEM |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Texto literário Cultura Conto policial Ensino e aprendizagem de língua inglesa CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
spellingShingle |
Texto literário Cultura Conto policial Ensino e aprendizagem de língua inglesa CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA Patriota, Luís Ferdinando da Silva O conto policial de Conan Doyle na aula de língua inglesa |
description |
The purpose of this research is to seek the development of the high school students’
intercultural and communicative competence from public school, through the literary
text, specifically four unabridged detective stories by Conan Doyle. We have come from
the point that the literary text can bring out many benefits to the teaching and learning
process of English, such as, cultural and linguistic enrichment, personal involvement,
development of the students’ interpretive abilities (KRAMSCH, 2015; CORBETT, 2010;
COLLIE; SLATER, 1987; LAZAR, 2005; DUFF; MALLEY, 2003). Our work has
characteristics of a qualitative research as well as a document study, because we have
presented one questionnaire with open questions for the participants, high school students
from IFRN-Campus Natal Zona Norte, in order to investigate how they understand the
relationship between language and culture and if it is possible to improve their knowledge
of English by the reading of four detective stories. The result of our research showed that
the interviewed students still have a structuralist view, because they believe the study of
a foreign language is restricted to lexis acquisition. Hence, we proposed eight intercultural
activities to be used in the English classrooms on the aspects of language and culture,
presented in the selected detective stories, aiming to corroborate the benefits of the
literary text in the English learning process. |
author2 |
Canan, Ana Graça |
author_facet |
Canan, Ana Graça Patriota, Luís Ferdinando da Silva |
format |
doctoralThesis |
author |
Patriota, Luís Ferdinando da Silva |
author_sort |
Patriota, Luís Ferdinando da Silva |
title |
O conto policial de Conan Doyle na aula de língua inglesa |
title_short |
O conto policial de Conan Doyle na aula de língua inglesa |
title_full |
O conto policial de Conan Doyle na aula de língua inglesa |
title_fullStr |
O conto policial de Conan Doyle na aula de língua inglesa |
title_full_unstemmed |
O conto policial de Conan Doyle na aula de língua inglesa |
title_sort |
o conto policial de conan doyle na aula de língua inglesa |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2018 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25879 |
work_keys_str_mv |
AT patriotaluisferdinandodasilva ocontopolicialdeconandoylenaauladelinguainglesa |
_version_ |
1773962797695107072 |