Implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa
INTRODUCTION: The aging of brazilian population has been accelerating in recent years, and this phenomenon demands changes in society in view of an increasing number of people who need special care. In this context, medical courses need to adapt to the new reality by inserting in their curricular...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25388 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-25388 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Envelhecimento Geriatria Gerontologia Educação médica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE: ENSINO NA SAÚDE |
spellingShingle |
Envelhecimento Geriatria Gerontologia Educação médica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE: ENSINO NA SAÚDE Medeiros Neto, Francisco Belisio de Implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa |
description |
INTRODUCTION: The aging of brazilian population has been accelerating in
recent years, and this phenomenon demands changes in society in view of an
increasing number of people who need special care. In this context, medical
courses need to adapt to the new reality by inserting in their curricular
structures specific contents on the health of the elderly. This new situation also
requires more and better-specialized services in the care of the elderly. This
project aimed to structure and implement a service for elderly in the region of
Caicó, with the purpose of improving the care provided to this population, as
well as creating a practical learning scenario for undergraduate and graduate
students at Escola Multicampi de Ciências Médicas da Universidade Federal do
Rio Grande do Norte. METHODS: The process of organization of the service
included: articulation with the managers to define the place, development of the
attendance sheet with adaptation of the Comprehensive Geriatric Assessment
(AGA) and an Attendance Protocol (anamnesis and physical examination) for
the first consultation and a follow-up for reevaluations and returns. RESULTS:
Two services were structured, the post-discharge clinic at the Caicó Regional
Hospital and the General Geriatrics outpatient clinic at the EMCM School Clinic
Resident medical doctors and students of medical graduation make the
attendance from EMCM/UFRN, with supervision of the doctor and professor
specializing in Geriatrics. CONCLUSION:From this, it is affirmed that the
present study fomented a new strategy and became a new social equipment in
health care for the Elderly, considering its importance in dimensions that cross
medical care, such as socio-demographic conditions and quality of life. |
author2 |
Freitas, Marise Reis de |
author_facet |
Freitas, Marise Reis de Medeiros Neto, Francisco Belisio de |
format |
masterThesis |
author |
Medeiros Neto, Francisco Belisio de |
author_sort |
Medeiros Neto, Francisco Belisio de |
title |
Implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa |
title_short |
Implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa |
title_full |
Implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa |
title_fullStr |
Implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa |
title_full_unstemmed |
Implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa |
title_sort |
implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2018 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25388 |
work_keys_str_mv |
AT medeirosnetofranciscobelisiode implementacaodeumcenariodepraticaparaoensinonaatencaoasaudedapessoaidosa |
_version_ |
1773964586428399616 |
spelling |
ri-123456789-253882019-01-30T17:37:29Z Implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa Medeiros Neto, Francisco Belisio de Freitas, Marise Reis de Motta, Luciana Branco da Vilar, Maria José Pereira Nunes, Vilani Medeiros de Araújo Envelhecimento Geriatria Gerontologia Educação médica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE: ENSINO NA SAÚDE INTRODUCTION: The aging of brazilian population has been accelerating in recent years, and this phenomenon demands changes in society in view of an increasing number of people who need special care. In this context, medical courses need to adapt to the new reality by inserting in their curricular structures specific contents on the health of the elderly. This new situation also requires more and better-specialized services in the care of the elderly. This project aimed to structure and implement a service for elderly in the region of Caicó, with the purpose of improving the care provided to this population, as well as creating a practical learning scenario for undergraduate and graduate students at Escola Multicampi de Ciências Médicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. METHODS: The process of organization of the service included: articulation with the managers to define the place, development of the attendance sheet with adaptation of the Comprehensive Geriatric Assessment (AGA) and an Attendance Protocol (anamnesis and physical examination) for the first consultation and a follow-up for reevaluations and returns. RESULTS: Two services were structured, the post-discharge clinic at the Caicó Regional Hospital and the General Geriatrics outpatient clinic at the EMCM School Clinic Resident medical doctors and students of medical graduation make the attendance from EMCM/UFRN, with supervision of the doctor and professor specializing in Geriatrics. CONCLUSION:From this, it is affirmed that the present study fomented a new strategy and became a new social equipment in health care for the Elderly, considering its importance in dimensions that cross medical care, such as socio-demographic conditions and quality of life. INTRODUÇÃO: O envelhecimento da população brasileira dá-se de maneira acelerada nos últimos anos e esse fenômeno exige transformações na sociedade tendo em vista um número cada vez maior de pessoas que necessitam de cuidados especiais. Nesse contexto, os cursos de medicina precisam se adaptar à nova realidade inserindo em suas estruturas curriculares conteúdos específicos sobre a saúde do idoso. Essa nova conjuntura também exige maior número e melhores serviços especializados no atendimento ao idoso. OBJETIVOS: Este projeto de intervenção teve como objetivo estruturar e implantar um serviço de atendimento ao idoso na região de Caicó, com o propósito de melhorar a assistência prestada a essa população, bem como criar um cenário de aprendizagem prática para a graduação e pós-graduação na EMCM/UFRN. MÉTODOS:O processo de organização do serviço compreendeu: articulação com os gestores para definição do local, desenvolvimento da ficha de atendimento com adaptação da Avaliação Geriátrica Ampla (AGA) e um Protocolo de Atendimento (anamnese e exame físico) de primeira consulta e um outro de seguimento para reavaliações e retornos. RESULTADOS: Dois serviços foram estruturados: o ambulatório pós alta no Hospital Regional do Seridó e o ambulatório de Geriatria Geral na Clínica Escola da EMCM. O atendimento é feito por médicos residentes de clínica médica e alunos da graduação de medicina da Escola Multicampi de Ciências Médicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, com supervisão do médico e professor especialista em Geriatria. CONCLUSÃO: A partir desta feita, afirma-se que o presente estudo fomentou uma nova est ratégia e tornou-se um novo equipamento social em atendimento à saúde do Idoso, tendo em vista a sua importância em dimensões que perpassam o cuidado médico, como condições sócio demográficas e qualidade de vida. 2018-06-13T20:52:17Z 2018-06-13T20:52:17Z 2017-12-11 masterThesis MEDEIROS NETO, Francisco Belisio de. Implementação de um cenário de prática para o ensino na atenção à saúde da pessoa idosa. 2017. 54f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino na Saúde) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25388 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO NA SAÚDE |