Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada

This dissertation is based on a partnership between the Municipal Secretary of Education (SME) of the municipality of Natal, Rio Grande do Norte (RN), through the team of teachers who form the Continuing Education Program of Physical Education Teachers (FOCO- EF), and the Department of Physical E...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Souza Júnior, Antonio Fernandes de
Outros Autores: Araújo, Allyson Carvalho de
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25367
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-25367
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Comunicação
Experiência
Formação de professores
Pesquisa-ação
Saberes
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
spellingShingle Comunicação
Experiência
Formação de professores
Pesquisa-ação
Saberes
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Souza Júnior, Antonio Fernandes de
Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada
description This dissertation is based on a partnership between the Municipal Secretary of Education (SME) of the municipality of Natal, Rio Grande do Norte (RN), through the team of teachers who form the Continuing Education Program of Physical Education Teachers (FOCO- EF), and the Department of Physical Education (DEF) of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), through the team of teachers and students of the Laboratory of Studies in Physical Education, Sport and Media (LEFEM). The objective of the research is to analyze the appropriation of the digital culture by the SME teachers of the municipality of Natal-RN, during the FOCO-EF meetings. This research has as the methodology the action research, having as actors of this investigative process 96 professors in professional practice, the team of teacher trainers and the students and teachers of UFRN, linked to LEFEM. 14 meetings were conducted by FOCO-EF, of which 7 were mediated by LEFEM actions, providing dialogues between Physical School Education and digital culture. These meetings were mobilized by concepts that problematized these dialogues: communication, mediation, narrative and gamification. In this way, the empirical space and time of our action research consisted of the experiences of the meetings mediated by LEFEM. For the collection of information, we used interviews, questionnaires and participant observation. Different relationships were established by teachers with digital culture, between pessimistic and optimistic visions, it is possible to announce the recognition of their presence in the different contexts of action, through the perception of the different ways of being and acting of the new generations. However, we have identified the existence of intrinsic and extrinsic factors in the mobilization and demobilization of these teachers towards the appropriation of the digital culture. Two intrinsic tendencies appear as the main power factors for this mobilization: 1) the conception of teaching; and 2) the belief in digital culture as a possibility of relations with Physical School Education.
author2 Araújo, Allyson Carvalho de
author_facet Araújo, Allyson Carvalho de
Souza Júnior, Antonio Fernandes de
format masterThesis
author Souza Júnior, Antonio Fernandes de
author_sort Souza Júnior, Antonio Fernandes de
title Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada
title_short Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada
title_full Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada
title_fullStr Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada
title_full_unstemmed Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada
title_sort os docentes de educação física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada
publisher Brasil
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25367
work_keys_str_mv AT souzajuniorantoniofernandesde osdocentesdeeducacaofisicanaapropriacaodaculturadigitalencontroscomaformacaocontinuada
_version_ 1773962599542554624
spelling ri-123456789-253672019-01-30T16:40:20Z Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada Souza Júnior, Antonio Fernandes de Araújo, Allyson Carvalho de Leiro, Augusto César Rios Melo, José Pereira de Oliveira, Marcio Romeu Ribas de Soares, Marta Genu Comunicação Experiência Formação de professores Pesquisa-ação Saberes CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA This dissertation is based on a partnership between the Municipal Secretary of Education (SME) of the municipality of Natal, Rio Grande do Norte (RN), through the team of teachers who form the Continuing Education Program of Physical Education Teachers (FOCO- EF), and the Department of Physical Education (DEF) of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), through the team of teachers and students of the Laboratory of Studies in Physical Education, Sport and Media (LEFEM). The objective of the research is to analyze the appropriation of the digital culture by the SME teachers of the municipality of Natal-RN, during the FOCO-EF meetings. This research has as the methodology the action research, having as actors of this investigative process 96 professors in professional practice, the team of teacher trainers and the students and teachers of UFRN, linked to LEFEM. 14 meetings were conducted by FOCO-EF, of which 7 were mediated by LEFEM actions, providing dialogues between Physical School Education and digital culture. These meetings were mobilized by concepts that problematized these dialogues: communication, mediation, narrative and gamification. In this way, the empirical space and time of our action research consisted of the experiences of the meetings mediated by LEFEM. For the collection of information, we used interviews, questionnaires and participant observation. Different relationships were established by teachers with digital culture, between pessimistic and optimistic visions, it is possible to announce the recognition of their presence in the different contexts of action, through the perception of the different ways of being and acting of the new generations. However, we have identified the existence of intrinsic and extrinsic factors in the mobilization and demobilization of these teachers towards the appropriation of the digital culture. Two intrinsic tendencies appear as the main power factors for this mobilization: 1) the conception of teaching; and 2) the belief in digital culture as a possibility of relations with Physical School Education. Esse trabalho dissertativo desenvolve-se diante do espaço e tempo de uma parceria entre a Secretaria Municipal de Educação (SME) do município do Natal, Rio Grande do Norte (RN), por meio da equipe de docentes formadores do Programa de Formação Continuada de Professores de Educação Física (FOCO-EF), e o Departamento de Educação Física (DEF) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), através da equipe de docentes e discentes do Laboratório de Estudos em Educação Física, Esporte e Mídia (LEFEM). O objetivo dessa pesquisa foi analisar a apropriação da cultura digital pelos docentes da SME do município do Natal-RN, durante as experiências nos encontros do FOCO-EF. Enquanto delineamento dessa investigação acionamos a pesquisa-ação, tendo como atores e atrizes desse processo investigativo 96 docentes em atuação profissional, a equipe de docentes formadores e dos discentes e docentes da UFRN, vinculados ao LEFEM. Dos 14 encontros promovidos pelo FOCO-EF, sete foram mediados pelas ações do LEFEM, provendo diálogos entre a Educação Física Escolar e a cultura digital. Esses encontros foram mobilizados por conceitos que problematizaram esses diálogos: comunicação, mediação, narrativa e gamificação. Dessa forma, o espaço e tempo empírico de nossa pesquisa-ação consistiu nas vivências dos encontros mediados pelo LEFEM. Para tanto, enquanto levantamento de informações, utilizamos entrevistas, questionários e a observaçãoparticipante. Ao longo dos encontros, diferentes relações foram estabelecidas pelos docentes com a cultura digital, entre visões pessimistas e otimistas, é possível anunciar o reconhecimento de sua presença nos distintos contextos de atuação, principalmente através da percepção dos diferentes modos de ser e agir das novas gerações. No entanto, identificamos a existência de fatores intrínsecos e extrínsecos na (des)mobilização desses docentes com a apropriação da cultura digital, na qual duas tendências intrínsecas, aparecem como principais fatores de potência para essa mobilização: 1) a concepção de ensino; e 2) a crença na cultura digital como possibilidade de relações com a Educação Física Escolar. 2018-06-12T19:23:49Z 2018-06-12T19:23:49Z 2018-03-08 masterThesis SOUZA JÚNIOR, Antonio Fernandes de. Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada. 2018. 183f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25367 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO FÍSICA