O projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos
This study has as its object the political-pedagogic project (PPP) elementary school in the context of human rights education and education for citizenship. The survey was conducted on Municipal School Teacher Emilia Ramos (EMPER), located in the new town, located in Natal, Rio Grande do Norte. A...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25300 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-25300 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-253002019-01-30T12:51:02Z O projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos Guedes, Josenilson Viana Garcia, Luciane Terra dos Santos Dias, Adelaide Alves Queiroz, Maria Aparecida de Silva, Rosalia de Fátima e Santos, Simone Cabral Marinho dos Projeto político-pedagógico Educação em diretos humanos Cidadania CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This study has as its object the political-pedagogic project (PPP) elementary school in the context of human rights education and education for citizenship. The survey was conducted on Municipal School Teacher Emilia Ramos (EMPER), located in the new town, located in Natal, Rio Grande do Norte. Aimed to analyze the participation of school subjects in PPP (2015-2016) of the school, with a view to promoting human rights education and training for citizenship, taking as analysis categories participation, diversity and the right to learning. Historicaldialectic materialism has guided the construction of study and research procedures, the analysis of the literature and documents, in addition to the semi-structured interview. We want with this study contribute to the production of knowledge in the area of education, articulating, specifically, the discussion on the political-pedagogic project with human rights education. We note that the discussion on human rights education is still little explored in municipal de ensino de Natal, however, despite the constraints of the PPP school lookup field with regard to human rights education, there was participation production of this collective project which raises the search of the subject to understand and intervene in school life. In addition, school professionals strive for students to position themselves about their rights and responsibilities, which, amongst other things, signals the promotion of educational processes under the human rights education. Este estudo tem como objeto o projeto político-pedagógico (PPP) de uma escola de ensino fundamental na perspectiva da educação em direitos humanos e formação para a cidadania. A pesquisa foi realizada na Escola Municipal Professora Emília Ramos (EMPER), localizada no bairro de Cidade Nova, situada em Natal, Rio Grande do Norte. Teve como objetivo analisar a participação dos sujeitos escolares no PPP (2015-2016) da escola, na perspectiva da promoção de uma educação em direitos humanos e formação para a cidadania, tomando como categorias de análise a participação, a diversidade e o direito à aprendizagem. O materialismo históricodialético orientou a construção do estudo e, como procedimentos de pesquisa, tomou-se a análise da literatura e documental, além da entrevista semiestruturada. Pretendemos com esse estudo contribuir para a produção do conhecimento na área da educação, articulando, especificamente, a discussão sobre o projeto político-pedagógico com a educação em direitos humanos. Constatamos que a discussão sobre educação em direitos humanos ainda é pouco explorada na rede municipal de ensino de Natal, no entanto, apesar das restrições do PPP da escola campo de pesquisa no que se refere à educação em direitos humanos, houve participação coletiva na produção desse projeto que suscita a busca dos sujeitos para compreender e intervir na vida escolar. Ademais, os profissionais da escola se empenham para que os estudantes se posicionem acerca de seus direitos e responsabilidades, o que, entre outros aspectos, sinaliza a promoção de processos educacionais na perpectiva da educação em direitos humanos. 2018-06-08T21:16:26Z 2018-06-08T21:16:26Z 2018-02-05 masterThesis GUEDES, Josenilson Viana. O projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos. 2018. 170f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25300 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Projeto político-pedagógico Educação em diretos humanos Cidadania CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Projeto político-pedagógico Educação em diretos humanos Cidadania CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Guedes, Josenilson Viana O projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos |
description |
This study has as its object the political-pedagogic project (PPP) elementary school in the
context of human rights education and education for citizenship. The survey was conducted on
Municipal School Teacher Emilia Ramos (EMPER), located in the new town, located in Natal,
Rio Grande do Norte. Aimed to analyze the participation of school subjects in PPP (2015-2016)
of the school, with a view to promoting human rights education and training for citizenship,
taking as analysis categories participation, diversity and the right to learning. Historicaldialectic
materialism has guided the construction of study and research procedures, the analysis
of the literature and documents, in addition to the semi-structured interview. We want with this
study contribute to the production of knowledge in the area of education, articulating,
specifically, the discussion on the political-pedagogic project with human rights education. We
note that the discussion on human rights education is still little explored in municipal de ensino
de Natal, however, despite the constraints of the PPP school lookup field with regard to human
rights education, there was participation production of this collective project which raises the
search of the subject to understand and intervene in school life. In addition, school professionals
strive for students to position themselves about their rights and responsibilities, which, amongst
other things, signals the promotion of educational processes under the human rights education. |
author2 |
Garcia, Luciane Terra dos Santos |
author_facet |
Garcia, Luciane Terra dos Santos Guedes, Josenilson Viana |
format |
masterThesis |
author |
Guedes, Josenilson Viana |
author_sort |
Guedes, Josenilson Viana |
title |
O projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos |
title_short |
O projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos |
title_full |
O projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos |
title_fullStr |
O projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos |
title_full_unstemmed |
O projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos |
title_sort |
o projeto político pedagógico na perspectiva da educação em direitos humanos |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2018 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25300 |
work_keys_str_mv |
AT guedesjosenilsonviana oprojetopoliticopedagogiconaperspectivadaeducacaoemdireitoshumanos |
_version_ |
1773960228104044544 |