(Re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação

Analyzing productions of Elementary School’s students, we observed, among other problems, the difficulties of students to understand the subject grammatical category as well as its usefulness in the construction of referential cohesion - specifically, the anaphoric subject. Considering this finding,...

Description complète

Enregistré dans:
Détails bibliographiques
Auteur principal: Medeiros, Fernanda Rafaela Lopes de
Autres auteurs: Martins, Marco Antonio Rocha
Format: Dissertação
Langue:por
Publié: Brasil
Sujets:
Accès en ligne:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24905
Tags: Ajouter un tag
Pas de tags, Soyez le premier à ajouter un tag!
id ri-123456789-24905
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Sujeito anafórico
Sociolinguística variacionista
Sequência didática
Ensino de gramática
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Sujeito anafórico
Sociolinguística variacionista
Sequência didática
Ensino de gramática
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Medeiros, Fernanda Rafaela Lopes de
(Re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação
description Analyzing productions of Elementary School’s students, we observed, among other problems, the difficulties of students to understand the subject grammatical category as well as its usefulness in the construction of referential cohesion - specifically, the anaphoric subject. Considering this finding, we propose and apply in this work a Didactic Sequence (SD) on the use of the anaphoric subject in a group of the 9th grade of the Elementary School of the Escola Estadual Fabrício Maranhão, belonging to the public teaching system, located in Canguaretama / RN. As a theoretical basis, we base ourselves on theoretical assumptions and methodology systematized in recent studies on grammar teaching (GÖRSK; COELHO, 2009; VIEIRA, 2008, 2013; MARTINS, 2013; MARTINS, VIEIRA and TAVARES, 2014). We applied an SD that, first, proposed to the students to recount, with their words, the short story Natal na barca by Lygia Fagundes Telles. This first production served us to make a survey of the uses of the anaphoric subject made by them. We have found that, in many cases, ambiguous anaphoric subjects with no recoverable referent are used on the textual surface, or even with attribution of actions to the wrong referent, creating situations that do not exist in the original text. Following that, we use the students' own productions to work with them the uses of the anaphoric subject, which subsidized information necessary to reflect on the object of study in question, and, based on the linguistic literature, we reflect scientifically on the language. In the last classroom intervention, the students were instructed to produce a final text. With these latter productions, we could perceive an attention that did not previously exist in relation to the uses of the anaphoric subject, and some students, who initially produced texts that were practically incomprehensible, demonstrated a more diversified use of this grammatical category, constructing reference chains in a more efficient way.
author2 Martins, Marco Antonio Rocha
author_facet Martins, Marco Antonio Rocha
Medeiros, Fernanda Rafaela Lopes de
format masterThesis
author Medeiros, Fernanda Rafaela Lopes de
author_sort Medeiros, Fernanda Rafaela Lopes de
title (Re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação
title_short (Re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação
title_full (Re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação
title_fullStr (Re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação
title_full_unstemmed (Re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação
title_sort (re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação
publisher Brasil
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24905
work_keys_str_mv AT medeirosfernandarafaelalopesde repensandooensinodegramaticaemtreseixososujeitoanaforiconaconstrucaodareferenciacao
_version_ 1773963194876821504
spelling ri-123456789-249052019-01-30T19:32:39Z (Re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação Medeiros, Fernanda Rafaela Lopes de Martins, Marco Antonio Rocha Silva, José Romerito Liz, Lucilene Lisboa de Sujeito anafórico Sociolinguística variacionista Sequência didática Ensino de gramática CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Analyzing productions of Elementary School’s students, we observed, among other problems, the difficulties of students to understand the subject grammatical category as well as its usefulness in the construction of referential cohesion - specifically, the anaphoric subject. Considering this finding, we propose and apply in this work a Didactic Sequence (SD) on the use of the anaphoric subject in a group of the 9th grade of the Elementary School of the Escola Estadual Fabrício Maranhão, belonging to the public teaching system, located in Canguaretama / RN. As a theoretical basis, we base ourselves on theoretical assumptions and methodology systematized in recent studies on grammar teaching (GÖRSK; COELHO, 2009; VIEIRA, 2008, 2013; MARTINS, 2013; MARTINS, VIEIRA and TAVARES, 2014). We applied an SD that, first, proposed to the students to recount, with their words, the short story Natal na barca by Lygia Fagundes Telles. This first production served us to make a survey of the uses of the anaphoric subject made by them. We have found that, in many cases, ambiguous anaphoric subjects with no recoverable referent are used on the textual surface, or even with attribution of actions to the wrong referent, creating situations that do not exist in the original text. Following that, we use the students' own productions to work with them the uses of the anaphoric subject, which subsidized information necessary to reflect on the object of study in question, and, based on the linguistic literature, we reflect scientifically on the language. In the last classroom intervention, the students were instructed to produce a final text. With these latter productions, we could perceive an attention that did not previously exist in relation to the uses of the anaphoric subject, and some students, who initially produced texts that were practically incomprehensible, demonstrated a more diversified use of this grammatical category, constructing reference chains in a more efficient way. Analisando produções do Ensino Fundamental (EF), este estudo destaca, entre outros problemas, as dificuldades de os alunos compreenderem a categoria gramatical sujeito, bem como sua utilidade na construção da coesão referencial – especificamente, o sujeito anafórico. Considerando essa constatação, a proposta de intervenção e aplicação que compõe esta pesquisa, a partir da elaboração de uma Sequência Didática (SD) trata do uso do sujeito anafórico em uma turma do 9º ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual Fabrício Maranhão, pertencente à rede pública de ensino, localizada em Canguaretama/RN. Tem por base os pressupostos teóricos e a metodologia sistematizados em estudos recentes da Sociolinguística variacionista sobre o ensino de gramática (GÖRSK; COELHO, 2009; VIEIRA, 2008, 2013, no prelo; MARTINS, 2013; MARTINS; VIEIRA; TAVARES, 2014). A partir da aplicação de uma SD, primeiramente, os alunos recontaram, com suas palavras, o conto Natal na barca (de Lygia Fagundes Telles). Essa primeira produção serviu para realizar um levantamento dos usos do sujeito anafórico feitos por eles. Com isso, a análise mostrou que, em muitos casos, são usados sujeitos anafóricos ambíguos ou sem referente recuperável na superfície textual, ou, ainda, com a atribuição de ações ao referente errado, criando situações que não existem no texto original. Na sequência, faz uso das próprias produções dos alunos para trabalhar com eles os usos do sujeito anafórico. Essas produções subsidiaram informações necessárias para refletir acerca do objeto de estudo em questão, e, com base na literatura linguística, também refletir cientificamente sobre a língua. Na última intervenção em sala de aula, os alunos produziram, mediante orientação, um texto final. Com essas últimas produções, os alunos demonstraram uma atenção, que antes não existia, em relação aos usos do sujeito anafórico. Como resultado da aplicação da SD, alguns alunos, que inicialmente produziram textos praticamente incompreensíveis, demonstraram um uso mais diversificado dessa categoria gramatical, construindo cadeias referenciais de modo mais eficiente. 2018-03-19T12:42:17Z 2018-03-19T12:42:17Z 2017-02-17 masterThesis MEDEIROS, Fernanda Rafaela Lopes de. (Re)pensando o ensino de gramática em três eixos: o sujeito anafórico na construção da referenciação. 2017. 119f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras - Profletras/NAT) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24905 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE MESTRADO PROFISSIONAL EM LETRAS – PROFLETRAS