Mapeamento sentimento-emocional da obra Cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança

The text presented here is the result of the theoretical-practical research of a master's thesis with the title Sentiment-Emotional Mapping of the Ashes to the Ground work: warps of a creation in dance. From the recurrent discussion of the performance of the emotions and their expressions in th...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Oliveira, Alexandre Araújo de
Outros Autores: Marques, Larissa Kelly de Oliveira
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24880
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-24880
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Emoção
Sentimentos
Processualidade
Criação em dança
Cinzas ao solo
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES CÊNICAS
spellingShingle Emoção
Sentimentos
Processualidade
Criação em dança
Cinzas ao solo
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES CÊNICAS
Oliveira, Alexandre Araújo de
Mapeamento sentimento-emocional da obra Cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança
description The text presented here is the result of the theoretical-practical research of a master's thesis with the title Sentiment-Emotional Mapping of the Ashes to the Ground work: warps of a creation in dance. From the recurrent discussion of the performance of the emotions and their expressions in the Western scene, especially in contemporary times, it brings to light concepts derived from the cognitive sciences about emotion, feeling, and emotional feelings, addressed by scholars such as Antonio Damásio (2011) and Paul Ekman (2011). The purpose is to point out how the understanding proposed by these authors can configure the construction of contemporary dance works and discuss possible tools for the recovery of emotional states for the performance of the work investigated through mapping the feelings of emotions. This research has as methodology the qualitative and procedural analysis of the creation of Ashes to the Ground, a solo work presented by the author. The text is arranged as follows: a first introductory chapter to the theme of emotions and feelings treated in the arts of the scene, more specifically in dance, from the looks thrown to the own emotions and feelings by researchers of the sciences of the mind. Then the research object is presented: The investigation into the way the emotions and not only their expressions operated in a process of creation in dance. Therefore, the methodological path that we go through throughout the writing is exposed so that the concepts of emotions and feelings can be announced in a more detailed way already in operation in chapter II. In the last chapter it is described how the game of the emotions occurred during the creation of the Ashes to the Ground work, which comprises the moments of Respite, that are the final instants in which there are the public presentations of the work under study. Finally, we bring the final considerations, woven together with the reflection generated by the totality of the artistic-academic research experience. Our desire is that this written path can contribute to the work and reflection of other artists, since we try, during the entire investigative course, to shed light on some of the aspects that we consider most important in the making of the scenic dance: emotions and feelings. For surely, the more consciousness of the functioning of these mechanisms present in the body, the better we can sail in the endless landscapes of creation.
author2 Marques, Larissa Kelly de Oliveira
author_facet Marques, Larissa Kelly de Oliveira
Oliveira, Alexandre Araújo de
format masterThesis
author Oliveira, Alexandre Araújo de
author_sort Oliveira, Alexandre Araújo de
title Mapeamento sentimento-emocional da obra Cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança
title_short Mapeamento sentimento-emocional da obra Cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança
title_full Mapeamento sentimento-emocional da obra Cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança
title_fullStr Mapeamento sentimento-emocional da obra Cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança
title_full_unstemmed Mapeamento sentimento-emocional da obra Cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança
title_sort mapeamento sentimento-emocional da obra cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança
publisher Brasil
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24880
work_keys_str_mv AT oliveiraalexandrearaujode mapeamentosentimentoemocionaldaobracinzasaosolourdidurasdeumacriacaoemdanca
_version_ 1773965086239490048
spelling ri-123456789-248802022-11-04T22:16:01Z Mapeamento sentimento-emocional da obra Cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança Oliveira, Alexandre Araújo de Marques, Larissa Kelly de Oliveira http://lattes.cnpq.br/2493646028573869 http://lattes.cnpq.br/2272256149121710 Porpino, Karenine de Oliveira http://lattes.cnpq.br/5255588024266396 Guaraldo, Lais http://lattes.cnpq.br/7170148744222443 Machado, Lara Rodrigues http://lattes.cnpq.br/8465131534198907 Emoção Sentimentos Processualidade Criação em dança Cinzas ao solo CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES CÊNICAS The text presented here is the result of the theoretical-practical research of a master's thesis with the title Sentiment-Emotional Mapping of the Ashes to the Ground work: warps of a creation in dance. From the recurrent discussion of the performance of the emotions and their expressions in the Western scene, especially in contemporary times, it brings to light concepts derived from the cognitive sciences about emotion, feeling, and emotional feelings, addressed by scholars such as Antonio Damásio (2011) and Paul Ekman (2011). The purpose is to point out how the understanding proposed by these authors can configure the construction of contemporary dance works and discuss possible tools for the recovery of emotional states for the performance of the work investigated through mapping the feelings of emotions. This research has as methodology the qualitative and procedural analysis of the creation of Ashes to the Ground, a solo work presented by the author. The text is arranged as follows: a first introductory chapter to the theme of emotions and feelings treated in the arts of the scene, more specifically in dance, from the looks thrown to the own emotions and feelings by researchers of the sciences of the mind. Then the research object is presented: The investigation into the way the emotions and not only their expressions operated in a process of creation in dance. Therefore, the methodological path that we go through throughout the writing is exposed so that the concepts of emotions and feelings can be announced in a more detailed way already in operation in chapter II. In the last chapter it is described how the game of the emotions occurred during the creation of the Ashes to the Ground work, which comprises the moments of Respite, that are the final instants in which there are the public presentations of the work under study. Finally, we bring the final considerations, woven together with the reflection generated by the totality of the artistic-academic research experience. Our desire is that this written path can contribute to the work and reflection of other artists, since we try, during the entire investigative course, to shed light on some of the aspects that we consider most important in the making of the scenic dance: emotions and feelings. For surely, the more consciousness of the functioning of these mechanisms present in the body, the better we can sail in the endless landscapes of creation. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) O texto ora apresentado é resultado de uma pesquisa de cunho teórico-prático A partir da discussão recorrente da atuação das emoções e suas expressões no âmbito da dança cênica ocidental, sobretudo, na contemporaneidade, traz à tona conceitos advindos das ciências cognitivas sobre emoção, sentimento, e sentimentos emocionais, abordados por estudiosos como António Damásio (2011) e Paul Ekman (2011). Tem por objetivo apontar como o entendimento proposto por esses autores pode configurar a construção de obras de dança contemporânea e discutir possìveis ferramentas de recuperação de estados emocionais para a performance da obra investigada por meio de mapeamentos dos sentimentos de emoções. Esta pesquisa tem como metodologia a análise qualitativa e processual da criação do Cinzas ao Solo, obra solìstica apresentada pelo autor. O texto está disposto da seguinte maneira: um primeiro capìtulo introdutório ao tema das emoções e sentimentos tratados nas artes da cena, mais especificamente na dança, com base nos olhares lançados às próprias emoções e sentimentos por pesquisadores das ciências da mente. Em seguida, é apresentado o objeto da pesquisa: A investigação no modo como as emoções e não somente suas expressões operaram em um processo de criação em dança. Logo, é exposto o caminho metodológico que percorremos ao longo do escrito para, só então, serem anunciados os conceitos de emoções e sentimentos de modo mais aprofundados e já operacionalizados no capìtulo II. No último capìtulo é descrito como o jogo das emoções se deu durante a criação da obra Cinzas ao Solo, o que compreende os momentos de Respiro, que são os instantes finais nos quais há as apresentações públicas da obra em estudo. Por fim, trazemos as considerações finais, tecidas junto a reflexão gerada pela totalidade da experiência da pesquisa artìstico-acadêmico. Nosso desejo é que esse trajeto escrito possa contribuir para o laborar e refletir de outros artistas, uma vez que tentamos, durante o percurso investigativo, destramar alguns dos aspectos que consideramos mais importantes na feitura da dança cênica: as emoções e os sentimentos. o percurso analìtico e reflexivo da urdidura da peça nos mostrou que as ferramentas de mapeamento sentimento-emocional se mostraram eficazes ao performar do bailarino. os estados de ânimo conseguiram ser recuperados, atualizados no presente para um viver-dança inteiro e presentificado, que favorece o velejar nas paisagens infindáveis da criação. 2018-03-16T15:46:38Z 2018-03-16T15:46:38Z 2017-02-23 masterThesis OLIVEIRA, Alexandre Araújo de. Mapeamento sentimento-emocional da obra Cinzas ao solo: urdiduras de uma criação em dança. 2017. 101f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24880 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS