Educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade

This study has the general objective to discuss the continuing training promoted by Educational Department of Natal-BRA, especially on the assumptions of Scholar Inclusive Physical School Education from 2014 to 2016. The specific objectives were both to present the trajectory of insertion of the the...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Morais Sobrinho, Jonas
Outros Autores: Melo, José Pereira de
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24853
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-24853
record_format dspace
spelling ri-123456789-248532019-01-30T19:02:59Z Educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade Morais Sobrinho, Jonas Melo, José Pereira de Araújo, Allyson Carvalho de Dias, Maria Aparecida Silva, Maria Eleni Henrique da Soares, Marta Genu Educação inclusiva Educação física Inclusiva Formação continuada em serviço CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This study has the general objective to discuss the continuing training promoted by Educational Department of Natal-BRA, especially on the assumptions of Scholar Inclusive Physical School Education from 2014 to 2016. The specific objectives were both to present the trajectory of insertion of the theme in the in-service training for Physical Education teachers of the Education Department who participated in the training and the apprehension of the conception of inclusion expressed by them. The epistemological basis used in this study was Multireferentiality (BARBOSA, 1998), having as a methodological delineation a qualitative approach through the case study (YIN, 2001). Documentary sources of the training and semi-structured questionnaire were used in the composition of this study, as well as observations made by the researcher during the period. The Continuing education has brought a conception of inclusion as well as the conception of teachers, which refers to the importance of reflecting on the construction of the engagement and meanings attributed to what will be inclusion in Physical School Education, as we will see through discourse analysis (PÊCHEUX, 1988). Based on documents and actions carried out by the training team as well as by the senses attributed by the participating teachers, this study concluded that the training promoted by the Education Department presented assumptions of an inclusive education focused fundamentally on the disability. It also pointed to important approximations of an inclusive Physical Education that dialogues with the diversity present in the educational contexts. The demand for the permanence and expansion of this debate arises in the formative horizons in-service. O presente estudo teve como objetivo discutir a formação continuada em serviço promovida pela Secretaria Municipal de Educação de Natal, em especial, sobre os pressupostos da Educação Inclusiva na Educação Física Escolar no período de 2014 até 2016. Esta pesquisa delineia, como objetivos específicos, a apresentação da trajetória de inserção da temática na formação continuada em serviço para professores de Educação Física e a identificação da concepção de inclusão expressa pelos professores. O fundamento epistemológico deste estudo tem por base a multirreferencialidade (BARBOSA, 1998) e como delineamento metodológico uma abordagem qualitativa a partir do estudo de caso (YIN, 2001). As fontes documentais utilizadas neste estudo consistiram na análise da avaliação anual da formação continuada em serviço produzida pela equipe de professores-formadores, e por um questionário semiestruturado respondido pelos professores participantes, assim como observações realizadas pelo pesquisador durante a formação. Os professores apresentaram uma concepção de inclusão por meio da análise do discurso (PÊCHEUX, 1988) percebendo a inclusão na Educação Física numa perspectiva voltada para a deficiência. Este estudo considera que a formação continuada em serviço para os professores de Educação Física foi um importante lócus de pesquisa sobre formação docente e que a temática da inclusão se tornou sistemática dentro do calendário anual da formação promovida pela Secretaria Municipal de Educação de Natal. 2018-03-15T15:20:36Z 2018-03-15T15:20:36Z 2017-07-26 masterThesis MORAIS SOBRINHO, Jonas. Educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade. 2017. 113f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24853 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Educação inclusiva
Educação física Inclusiva
Formação continuada em serviço
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação inclusiva
Educação física Inclusiva
Formação continuada em serviço
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Morais Sobrinho, Jonas
Educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade
description This study has the general objective to discuss the continuing training promoted by Educational Department of Natal-BRA, especially on the assumptions of Scholar Inclusive Physical School Education from 2014 to 2016. The specific objectives were both to present the trajectory of insertion of the theme in the in-service training for Physical Education teachers of the Education Department who participated in the training and the apprehension of the conception of inclusion expressed by them. The epistemological basis used in this study was Multireferentiality (BARBOSA, 1998), having as a methodological delineation a qualitative approach through the case study (YIN, 2001). Documentary sources of the training and semi-structured questionnaire were used in the composition of this study, as well as observations made by the researcher during the period. The Continuing education has brought a conception of inclusion as well as the conception of teachers, which refers to the importance of reflecting on the construction of the engagement and meanings attributed to what will be inclusion in Physical School Education, as we will see through discourse analysis (PÊCHEUX, 1988). Based on documents and actions carried out by the training team as well as by the senses attributed by the participating teachers, this study concluded that the training promoted by the Education Department presented assumptions of an inclusive education focused fundamentally on the disability. It also pointed to important approximations of an inclusive Physical Education that dialogues with the diversity present in the educational contexts. The demand for the permanence and expansion of this debate arises in the formative horizons in-service.
author2 Melo, José Pereira de
author_facet Melo, José Pereira de
Morais Sobrinho, Jonas
format masterThesis
author Morais Sobrinho, Jonas
author_sort Morais Sobrinho, Jonas
title Educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade
title_short Educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade
title_full Educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade
title_fullStr Educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade
title_full_unstemmed Educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade
title_sort educação física escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade
publisher Brasil
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24853
work_keys_str_mv AT moraissobrinhojonas educacaofisicaescolarformacaocontinuadaemservicoeinclusaoumdialogocomadiversidade
_version_ 1773959295999672320