As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975)

In Brazil, the Elementary school system underwent, early in the 20th century, a process of feminization in the frequency of Normal Schools by ladies. Recovering now the trajectory of these women in the Elementary School System is an interweaving of women's history and history of education, at a...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Nascimento, Maria Cláudia Lemos Morais do
Outros Autores: Morais, Maria Arisnete Câmara de
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24732
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-24732
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic História da Educação
Instituições escolares
Diretoras
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle História da Educação
Instituições escolares
Diretoras
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Nascimento, Maria Cláudia Lemos Morais do
As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975)
description In Brazil, the Elementary school system underwent, early in the 20th century, a process of feminization in the frequency of Normal Schools by ladies. Recovering now the trajectory of these women in the Elementary School System is an interweaving of women's history and history of education, at a time in which the profession is still majorly feminine. Within its context, this research seeks to analyze the performance of the Teachers and Headmistresses that managed and taught at the President Kennedy Education Institute in Natal, Rio Grande do Norte, between 1965 and 1975. It is inserted in the theme of the History of School Institutions and Teacher’s Training and it is based on the tenets of the cultural history of Burke (2008), Chartier (1990), Morais (2002; 2003; 2006), among other authors.We have collected sources from the President Kennedy Higher Education Institute, Public Archives of the State and from the archives of the History of Education, Literature and Gender Research Group / UFRN. Among the Headmistresses, I stress: Francisca Nolasco Fernandes, Crisan Siminéa, Ezilda Elita do Nascimento, Teresinha Pessoa Rocha e Maria Arisneide de Morais. Francisca Nolasco Fernandes, first Headmistress of the Normal School of Natal, in office from September 30, 1952 to January 30, 1956, and to a second administration from March 24, 1959 to 1966. Francisca Nolasco Fernandes was the first Headmistress of the Normal School of Natal, of the Institute of Education and the Institute of Education President Kennedy. Crisan Siminéa, Headmistress of the Institution between 1967 and 1969. Ezilda Elita do Nascimento, Headmistress of the unit School of Application between 1963 and 1968. Teresinha Pessoa Rocha, Headmistress of the Model Kindergarten between 1960 and 1970. Maria Arisneide de Morais, Headmistress between 1970 and 1975. The study showed that these teachers are part of the first Headmistresses of the President Kennedy Education Institute and, after them, specifically in the figure of Dona Francisca Nolasco Fernandes, we observe the establishment of a new management framework, predominantly female, in the aforementioned Teacher's Training Institution. This work seeks to analize the process of feminization of the management framework of the Education Institute of Natal/RN, and the educative actuation of the teachers and Headmistresses. It is justified by our interest in investigating the role and the contributions of these women for the education in the State of Rio Grande do Norte.
author2 Morais, Maria Arisnete Câmara de
author_facet Morais, Maria Arisnete Câmara de
Nascimento, Maria Cláudia Lemos Morais do
format masterThesis
author Nascimento, Maria Cláudia Lemos Morais do
author_sort Nascimento, Maria Cláudia Lemos Morais do
title As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975)
title_short As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975)
title_full As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975)
title_fullStr As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975)
title_full_unstemmed As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975)
title_sort as diretoras do instituto de educação presidente kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (rio grande do norte, 1952 – 1975)
publisher Brasil
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24732
work_keys_str_mv AT nascimentomariaclaudialemosmoraisdo asdiretorasdoinstitutodeeducacaopresidentekennedyafeminizacaodagestaoeducacionalnainstituicaoriograndedonorte19521975
_version_ 1773966569262546944
spelling ri-123456789-247322022-10-13T20:45:46Z As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975) Nascimento, Maria Cláudia Lemos Morais do Morais, Maria Arisnete Câmara de http://lattes.cnpq.br/0435420282059008 http://lattes.cnpq.br/4223328278394193 Paiva, Marlucia Menezes de http://lattes.cnpq.br/2624591870785039 Medeiros Neta, Olivia Morais de https://orcid.org/0000-0002-4217-2914 http://lattes.cnpq.br/7542482401254815 Nascimento, José Mateus do http://lattes.cnpq.br/9176401714554967 Nunes, Maria Lúcia da Silva http://lattes.cnpq.br/3488638146623774 História da Educação Instituições escolares Diretoras CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO In Brazil, the Elementary school system underwent, early in the 20th century, a process of feminization in the frequency of Normal Schools by ladies. Recovering now the trajectory of these women in the Elementary School System is an interweaving of women's history and history of education, at a time in which the profession is still majorly feminine. Within its context, this research seeks to analyze the performance of the Teachers and Headmistresses that managed and taught at the President Kennedy Education Institute in Natal, Rio Grande do Norte, between 1965 and 1975. It is inserted in the theme of the History of School Institutions and Teacher’s Training and it is based on the tenets of the cultural history of Burke (2008), Chartier (1990), Morais (2002; 2003; 2006), among other authors.We have collected sources from the President Kennedy Higher Education Institute, Public Archives of the State and from the archives of the History of Education, Literature and Gender Research Group / UFRN. Among the Headmistresses, I stress: Francisca Nolasco Fernandes, Crisan Siminéa, Ezilda Elita do Nascimento, Teresinha Pessoa Rocha e Maria Arisneide de Morais. Francisca Nolasco Fernandes, first Headmistress of the Normal School of Natal, in office from September 30, 1952 to January 30, 1956, and to a second administration from March 24, 1959 to 1966. Francisca Nolasco Fernandes was the first Headmistress of the Normal School of Natal, of the Institute of Education and the Institute of Education President Kennedy. Crisan Siminéa, Headmistress of the Institution between 1967 and 1969. Ezilda Elita do Nascimento, Headmistress of the unit School of Application between 1963 and 1968. Teresinha Pessoa Rocha, Headmistress of the Model Kindergarten between 1960 and 1970. Maria Arisneide de Morais, Headmistress between 1970 and 1975. The study showed that these teachers are part of the first Headmistresses of the President Kennedy Education Institute and, after them, specifically in the figure of Dona Francisca Nolasco Fernandes, we observe the establishment of a new management framework, predominantly female, in the aforementioned Teacher's Training Institution. This work seeks to analize the process of feminization of the management framework of the Education Institute of Natal/RN, and the educative actuation of the teachers and Headmistresses. It is justified by our interest in investigating the role and the contributions of these women for the education in the State of Rio Grande do Norte. No Brasil, o magistério primário passou no início do século XX por um processo de feminização na frequência das Escolas Normais pelas moças. Recuperar a trajetória dessas mulheres no magistério se configura em um entrelaçamento entre história das mulheres e história da educação, num momento que a profissão ainda permanece predominantemente feminina. Dentro desse contexto, essa pesquisa visa analisar a atuação das professoras/diretoras que dirigiram e lecionaram no Instituto de Educação Presidente Kennedy em Natal, Rio Grande do Norte, entre 1952 e 1975. Insere-se na temática da História das Instituições escolares e da formação de professores e fundamenta-se nos pressupostos da História Cultural de Burke (2008), Chartier (1990), Morais (2002; 2003; 2006), dentre outros autores. Realizamos a coleta de fontes no acervo do Instituto Superior de Educação Presidente Kennedy, Arquivo Público do Estado e no acervo do Grupo de Pesquisa História da Educação, Literatura e Gênero/UFRN. Entre a presença das Diretoras, destaco: Francisca Nolasco Fernandes, Crisan Siminéa, Ezilda Elita do Nascimento, Teresinha Pessoa Rocha e Maria Arisneide de Morais. Francisca Nolasco Fernandes, primeira Diretora da Escola Normal de Natal, em exercício entre 30 de setembro de 1952 a 30 de janeiro de 1956 e na segunda gestão de 24 de março de 1959 a 1966. Francisca Nolasco Fernandes foi a primeira diretora da Escola Normal de Natal, do Instituto de Educação e Instituto de Educação Presidente Kennedy. Crisan Siminéa, diretora da Instituição entre os anos de 1967 a 1969. Ezilda Elita do Nascimento, diretora da unidade Escola de Aplicação entre 1963 a 1968. Teresinha Pessoa Rocha, diretora do Jardim de Infância Modelo entre os anos de 1960 a 1970. Maria Arisneide de Morais diretora entre os anos de 1970 a 1975. O estudo evidenciou que estas professoras fazem parte das primeiras diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy e que, a partir delas, especificamente na figura de Dona Francisca Nolasco Fernandes, observarmos o estabelecimento de um novo quadro de gestão predominantemente feminino na referida Instituição de formação de professores. Esse trabalho tem o objetivo de analisar o processo de feminização dos quadros de gestão do Instituto de Educação de Natal/RN, e a atuação educativa das professoras/diretoras. Justifica-se pelo nosso interesse em investigar o papel e as contribuições dessas mulheres frente à educação no Estado do Rio Grande do Norte. 2018-02-16T12:39:47Z 2018-02-16T12:39:47Z 2017-02-23 masterThesis NASCIMENTO, Maria Cláudia Lemos Morais do. As diretoras do Instituto de Educação Presidente Kennedy: a feminização da gestão educacional na instituição (Rio Grande do Norte, 1952 – 1975). 2017. 130f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24732 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO