Da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em Recife, PE

The dissertation consists of an ethnographic theory of the relation between electronic music and the spaces of urban sociability in Recife and the effects of electronic music on the interaction of men with (homo)sexual practices in these spaces. At the confluence of these two aims, I intend to elabo...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Santana, Tarsila Chiara Albino da Silva
Outros Autores: Coradini, Lisabete
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24280
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-24280
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Música eletrônica
Sociabilidade urbana
(Homo)sexualidade masculina
Antropologia urbana
Antropologia audiovisual
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
spellingShingle Música eletrônica
Sociabilidade urbana
(Homo)sexualidade masculina
Antropologia urbana
Antropologia audiovisual
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
Santana, Tarsila Chiara Albino da Silva
Da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em Recife, PE
description The dissertation consists of an ethnographic theory of the relation between electronic music and the spaces of urban sociability in Recife and the effects of electronic music on the interaction of men with (homo)sexual practices in these spaces. At the confluence of these two aims, I intend to elaborate a broader ethnographic perspective on electronic music, so that here I analyze not only their sounds, but also the meanings that the interlocutors confer on this musical genre and how electronic music, at its most styles, (re) configures spaces of sociability cut out. To do so, I first try to analyze how the interlocutors, from their generational experiences, experience their (homo)sexual experiences in the spaces of urban sociability they attend. In this way, I aspire to point to the extension of the field of autonomy of these men in a given sociability and how they negotiate their (homo)sexual experiences in a regime of visibility circumscribed socioculturally. Then the focus of the review falls on the place of electronic music in GLS bars and nightclubs and at alternative parties. For that, an ethnographic description of the structural and symbolic dynamics that characterizes these spaces is necessary. I describe, in this sense, both the physical structure and the playful programming. And, fundamentally, I try to describe the interactions mediated by the electronic dance music between the interlocutors. In the third, and last moment, I analyze more systematically the different musical styles that are reproduced in these spaces of sociability. It is, therefore, to point out how electronic music and ethnography spaces of sociability are mutually related. The ethnographic experiences described also seek to point out how electronic music produces effects in the interaction between the interlocutors. This double movement, the relationship of mutuality and the production of effects, in turn, can be seen from the lights, the songs and the particularized dances that set these spaces. This ambiance produces a "sense of intimacy," which excites different erotic expressions and fosters interactional performances among the people who are there. Finally, the scenes of erotic expressions, mediated by the electronic dance music I observed in the field, are related to the way these men experience their (homo)sexual experiences in these spaces.
author2 Coradini, Lisabete
author_facet Coradini, Lisabete
Santana, Tarsila Chiara Albino da Silva
format masterThesis
author Santana, Tarsila Chiara Albino da Silva
author_sort Santana, Tarsila Chiara Albino da Silva
title Da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em Recife, PE
title_short Da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em Recife, PE
title_full Da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em Recife, PE
title_fullStr Da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em Recife, PE
title_full_unstemmed Da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em Recife, PE
title_sort da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em recife, pe
publisher Brasil
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24280
work_keys_str_mv AT santanatarsilachiaraalbinodasilva dahousemusicabagaceiraumaetnografiasobremusicaeletronicaespacialidadeehomosexualidademasculinaemrecifepe
_version_ 1773958443093196800
spelling ri-123456789-242802022-05-03T18:46:33Z Da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em Recife, PE Santana, Tarsila Chiara Albino da Silva Coradini, Lisabete https://orcid.org/0000-0002-8040-7155 http://lattes.cnpq.br/7082876198860213 http://lattes.cnpq.br/3559843462349247 Navia, Angela Mercedes Facundo https://orcid.org/0000-0001-9552-5763 http://lattes.cnpq.br/9174852118966092 Gontijo, Fabiano http://lattes.cnpq.br/7539767705260462 Música eletrônica Sociabilidade urbana (Homo)sexualidade masculina Antropologia urbana Antropologia audiovisual CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA The dissertation consists of an ethnographic theory of the relation between electronic music and the spaces of urban sociability in Recife and the effects of electronic music on the interaction of men with (homo)sexual practices in these spaces. At the confluence of these two aims, I intend to elaborate a broader ethnographic perspective on electronic music, so that here I analyze not only their sounds, but also the meanings that the interlocutors confer on this musical genre and how electronic music, at its most styles, (re) configures spaces of sociability cut out. To do so, I first try to analyze how the interlocutors, from their generational experiences, experience their (homo)sexual experiences in the spaces of urban sociability they attend. In this way, I aspire to point to the extension of the field of autonomy of these men in a given sociability and how they negotiate their (homo)sexual experiences in a regime of visibility circumscribed socioculturally. Then the focus of the review falls on the place of electronic music in GLS bars and nightclubs and at alternative parties. For that, an ethnographic description of the structural and symbolic dynamics that characterizes these spaces is necessary. I describe, in this sense, both the physical structure and the playful programming. And, fundamentally, I try to describe the interactions mediated by the electronic dance music between the interlocutors. In the third, and last moment, I analyze more systematically the different musical styles that are reproduced in these spaces of sociability. It is, therefore, to point out how electronic music and ethnography spaces of sociability are mutually related. The ethnographic experiences described also seek to point out how electronic music produces effects in the interaction between the interlocutors. This double movement, the relationship of mutuality and the production of effects, in turn, can be seen from the lights, the songs and the particularized dances that set these spaces. This ambiance produces a "sense of intimacy," which excites different erotic expressions and fosters interactional performances among the people who are there. Finally, the scenes of erotic expressions, mediated by the electronic dance music I observed in the field, are related to the way these men experience their (homo)sexual experiences in these spaces. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) A dissertação consiste em uma teoria etnográfica da relação entre a música eletrônica com os espaços de sociabilidade urbana em Recife e os efeitos da música eletrônica na interação de homens com práticas (homo)sexuais nesses espaços. Na confluência desses dois objetivos, intenciono elaborar uma perspectiva etnográfica mais ampla sobre a música eletrônica, de modo que aqui analiso não apenas os seus sons, mas também os sentidos que os interlocutores conferem a esse gênero musical e como a música eletrônica, em seus mais variados estilos, (re)configura os espaços de sociabilidade recortados. Para tanto, primeiro procuro analisar como os interlocutores, a partir das suas experiências geracionais, vivenciam suas experiências (homo)sexuais nos espaços de sociabilidade urbana que frequentam. Deste modo, aspiro apontar para a ampliação do campo de autonomia desses homens em uma sociabilidade dada e como eles negociam as suas experiências (homo)sexuais em um regime de visibilidade circunscrito socioculturalmente. Em seguida, o foco da análise recai sobre o lugar da música eletrônica nos bares e boates GLS e em festas “alternativas”. Faz-se necessário, para tanto, uma descrição etnográfica da dinâmica estrutural e simbólica que caracteriza esses espaços. Descrevo, nesse sentido, tanto a estrutura física quanto a programação lúdica. E, fundamentalmente, procuro ainda descrever as interações mediadas pela música eletrônica dançante entre os interlocutores. No terceiro, e último momento, detenho-me mais sistematicamente a analisar os diferentes estilos musicais que são reproduzidos nesses espaços de sociabilidade. Trata-se, assim, de assinalar como a música eletrônica e os espaços de sociabilidade etnografados se relacionam mutualmente. As experiências etnográficas descritas também procuram apontar como a música eletrônica produz efeitos na interação entre os interlocutores. Esse duplo movimento, a relação de mutualidade e a produção de efeitos, por sua vez, se constata a partir das luzes, das músicas e das danças particularizadas que ambientam esses espaços. Essa ambientação produz uma “sensação de intimidade”, a qual excita diferentes expressões eróticas e propicia as performances interacionais entre as pessoas que ali estão. Por fim, as cenas de expressões erotizadas, mediadas pela música eletrônica dançante que observei em campo, estão relacionadas com a forma como esses homens vivenciam suas experiências (homo)sexuais nesses espaços. 2017-11-16T21:42:15Z 2017-11-16T21:42:15Z 2017-06-26 masterThesis SANTANA, Tarsila Chiara Albino da Silva. Da house music à bagaceira: uma etnografia sobre música eletrônica, espacialidade e (homo)sexualidade masculina em Recife, PE. 2017. 230f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24280 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ANTROPOLOGIA SOCIAL