Relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação

Currently, identifies increasing the number of studies investigating the relationship between intelligence and executive functioning, notably because of the importance they have assumed as predictors of academic and professional performance. However, there is still controversy in terms of the existe...

Deskribapen osoa

Gorde:
Xehetasun bibliografikoak
Egile nagusia: Sousa, Priscila Cristine Andrade de
Beste egile batzuk: Pires, Izabel Augusta Hazin
Formatua: Dissertação
Hizkuntza:por
Argitaratua: Brasil
Gaiak:
Sarrera elektronikoa:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/23070
Etiketak: Etiketa erantsi
Etiketarik gabe, Izan zaitez lehena erregistro honi etiketa jartzen!
id ri-123456789-23070
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Função executiva
Inteligência
Altas habilidades/superdotação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
spellingShingle Função executiva
Inteligência
Altas habilidades/superdotação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Sousa, Priscila Cristine Andrade de
Relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação
description Currently, identifies increasing the number of studies investigating the relationship between intelligence and executive functioning, notably because of the importance they have assumed as predictors of academic and professional performance. However, there is still controversy in terms of the existence of correlations between these areas and if there is variability in the specific contribution of executive functions to these. On the other hand, studies have investigated child population, adolescent and adult within the normal intelligence range, without considering the extreme, ie, intellectual disabilities and high skills. Given the above, this study aimed to characterize the executive profile of children with high abilities / giftedness. 24 children, 12 of the clinical group and 12 in the control group were evaluated between 7 and 11 years of age, matched for age, gender, education and socioeconomic status. Both groups were evaluated from the Test of Coloured Progressive Matrices Raven ( TMPCR ) and subtests of attention and executive functions of NEPSY II . The results show that the group of children with AH / S obtained results qualitatively lower than the control group in tasks involving sustained attention, alternating attention and inhibitory control. Corroborating these results, it was found that the auditory attention and cognitive flexibility functions were identified as weight variables to define the group of children with AH / S and the control group. However, they performed better on tasks involving cognitive flexibility and creativity. Finally, there were no significant correlations between the subtests of NEPSY II and the Test of Raven 's Progressive Matrices.
author2 Pires, Izabel Augusta Hazin
author_facet Pires, Izabel Augusta Hazin
Sousa, Priscila Cristine Andrade de
format masterThesis
author Sousa, Priscila Cristine Andrade de
author_sort Sousa, Priscila Cristine Andrade de
title Relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação
title_short Relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação
title_full Relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação
title_fullStr Relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação
title_full_unstemmed Relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação
title_sort relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação
publisher Brasil
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/23070
work_keys_str_mv AT sousapriscilacristineandradede relacoesentreinteligenciaefuncoesexecutivasemcriancascomaltashabilidadessuperdotacao
_version_ 1773963623569293312
spelling ri-123456789-230702017-11-04T22:19:58Z Relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação Sousa, Priscila Cristine Andrade de Pires, Izabel Augusta Hazin http://lattes.cnpq.br/7935666029893861 http://lattes.cnpq.br/5496201609189471 Mello, Claudia Berlim de http://lattes.cnpq.br/1758368777559433 Silva, Neuciane Gomes da http://lattes.cnpq.br/3550550442645372 Função executiva Inteligência Altas habilidades/superdotação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Currently, identifies increasing the number of studies investigating the relationship between intelligence and executive functioning, notably because of the importance they have assumed as predictors of academic and professional performance. However, there is still controversy in terms of the existence of correlations between these areas and if there is variability in the specific contribution of executive functions to these. On the other hand, studies have investigated child population, adolescent and adult within the normal intelligence range, without considering the extreme, ie, intellectual disabilities and high skills. Given the above, this study aimed to characterize the executive profile of children with high abilities / giftedness. 24 children, 12 of the clinical group and 12 in the control group were evaluated between 7 and 11 years of age, matched for age, gender, education and socioeconomic status. Both groups were evaluated from the Test of Coloured Progressive Matrices Raven ( TMPCR ) and subtests of attention and executive functions of NEPSY II . The results show that the group of children with AH / S obtained results qualitatively lower than the control group in tasks involving sustained attention, alternating attention and inhibitory control. Corroborating these results, it was found that the auditory attention and cognitive flexibility functions were identified as weight variables to define the group of children with AH / S and the control group. However, they performed better on tasks involving cognitive flexibility and creativity. Finally, there were no significant correlations between the subtests of NEPSY II and the Test of Raven 's Progressive Matrices. Na atualidade, identifica-se ampliação do número de estudos que investigam as relações entre inteligência e funcionamento executivo, notadamente por conta da importância que estes têm assumido enquanto preditores do desempenho escolar e profissional. Porém, ainda há controvérsia em termos da existência de correlações entre estes domínios e se há variabilidade na contribuição de funções executivas específicas para estas. Por outro lado, os estudos têm investigado população infantil, adolescente e adulta dentro da variação normal de inteligência, sem considerar os extremos, ou seja, a deficiência intelectual e as altas habilidades/superdotação (AH/S). Diante do exposto, este estudo objetivou caracterizar o perfil executivo de crianças com altas habilidades/superdotação. Participaram do estudo 24 crianças, sendo 12 identificadas com AH/S e 12 com inteligência dentro da variação normal, com idades entre 7 e 11 anos, pareadas por idade, sexo, escolaridade e nível socioeconômico. Ambos os grupos foram avaliados a partir do Teste das Matrizes Progressivas Coloridas de Raven (TMPCR) e dos subtestes de atenção e função executiva da bateria de avaliação neuropsicológica Nepsy II. Os resultados apontam que o grupo de crianças com AH/S obtiveram resultados qualitativamente inferiores aos do grupo controle em tarefas que envolveram atenção sustentada, atenção alternada e controle inibitório. Porém, obtiveram melhores resultados em tarefas que envolveram flexibilidade cognitiva e criatividade. Corroborando a estes resultados, foi averiguado que as funções de atenção auditiva e flexibilidade cognitiva foram identificadas como variáveis de peso para definirem o grupo de crianças com AH/S e o grupo controle. Por fim, não foram identificadas correlações significativas entre os subtestes do Nepsy II e o Teste das Matrizes Progressivas Coloridas de Raven. 2017-05-24T21:58:14Z 2017-05-24T21:58:14Z 2016-07-25 masterThesis SOUSA, Priscila Cristine Andrade de. Relações entre inteligência e funções executivas em crianças com altas habilidades/superdotação. 2016. 84f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/23070 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PSICOLOGIA