Língua e Literatura em diálogo: uma análise dialógica de El Sonavabitche de Gloria Anzaldúa e suas implicações

This article aims at discussing the role linguistic studies play in literary studies based on the theoretical framework of the Circle (Bakhtin, Voloshinov, and Medvedev) and the implications in undergraduate English Language Teacher Education Programs of adopting the conception of (literary) langua...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Melo Jr., Orison Marden Bandeira de
Formato: article
Idioma:por
Publicado em:
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22326
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-22326
record_format dspace
spelling ri-123456789-223262017-11-03T20:59:12Z Língua e Literatura em diálogo: uma análise dialógica de El Sonavabitche de Gloria Anzaldúa e suas implicações Dialogue between Language and Literature: A dialogical analysis of Gloria Anzaldúa’s El Sonavabitche and its implications Melo Jr., Orison Marden Bandeira de Círculo (de Bakhtin) The (Bakhtin) Circle Língua e literatura em sala de aula Language and literature in the classroom El Sonavabitche El Sonavabitche Curso de Letras Language Teacher Education programs This article aims at discussing the role linguistic studies play in literary studies based on the theoretical framework of the Circle (Bakhtin, Voloshinov, and Medvedev) and the implications in undergraduate English Language Teacher Education Programs of adopting the conception of (literary) language propounded by the Russian authors. Methodologically, away from theoretical extremes, viz., formalism and social determinism, not only does it present the proposal for literary analysis suggested by the Circle, by means of which the linguistic material of the work strives for social significance, but, based on this understanding, it also points to some structural elements of the poem El sonavabitche by Gloria Anzaldúa. This poem, selected as a representative of the Chicano Literature, a segment of contemporary American Literature, brings the experience of illegal Mexican workers in the United States close to that of slaves in that country (social significance). These elements referred especially to the crossing of the workers, their “animalization,” and the “hunt” of fugitives. Based on this theoretical-analytical work, we perceived that the study of literature written in English in undergraduate English Language Teacher Education Programs in the confluence between language and literature mobilizes a huge amount of material by teachers and students and that the dialogue between these areas is fundamental to the analysis/understanding of literary works in their original texts, which even allows the knowledge of the language as a system to be enriched. Este artigo objetiva discutir o papel dos estudos linguísticos no campo dos estudos literários a partir do aporte teórico do Círculo (Bakhtin, Volochínov e Medviédev) e as implicações, no curso de Letras-Inglês, da assunção da concepção de linguagem (literária) proposta pelos autores russos. Metodologicamente, fugindo aos extremos formalismo e sociodeterminismo, não só apresenta a proposta de análise literária do Círculo em que a materialidade linguística busca a sua significação social, como, a partir desse entendimento, aponta alguns elementos estruturais do poema El sonavabitche de Gloria Anzaldúa. Esse poema, selecionado como representativo da literatura Chicana, segmento da literatura estadunidense contemporânea, aproxima a experiência de trabalhadores mexicanos ilegais nos Estados Unidos à instituição da escravidão nesse país (significação social). Esses elementos referiram-se, em especial, à travessia dos trabalhadores, à sua animalização e à “caçada” pelos fugitivos. Com base neste trabalho teórico-analítico, percebeu-se que o estudo da literatura de língua inglesa no curso de Letras-Inglês nessa confluência entre língua e literatura mobiliza imenso material por parte de professores e alunos e que esse diálogo entre essas áreas é primordial para a análise/ compreensão de obras literárias em seus textos originais, o que permite, inclusive, o enriquecimento do conhecimento da língua enquanto sistema. 2017-03-17T19:32:01Z 2017-03-17T19:32:01Z 2016-04-30 article MELO JR., O. M. B. Língua e Literatura em diálogo: uma análise dialógica de El Sonavabitche de Gloria Anzaldúa e suas implicações. Calidoscópio, v. 14, n. 1, p. 145-158, 2016. Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/issue/view/584>. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22326 por Acesso Aberto application/pdf
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Círculo (de Bakhtin)
The (Bakhtin) Circle
Língua e literatura em sala de aula
Language and literature in the classroom
El Sonavabitche
El Sonavabitche
Curso de Letras
Language Teacher Education programs
spellingShingle Círculo (de Bakhtin)
The (Bakhtin) Circle
Língua e literatura em sala de aula
Language and literature in the classroom
El Sonavabitche
El Sonavabitche
Curso de Letras
Language Teacher Education programs
Melo Jr., Orison Marden Bandeira de
Língua e Literatura em diálogo: uma análise dialógica de El Sonavabitche de Gloria Anzaldúa e suas implicações
description This article aims at discussing the role linguistic studies play in literary studies based on the theoretical framework of the Circle (Bakhtin, Voloshinov, and Medvedev) and the implications in undergraduate English Language Teacher Education Programs of adopting the conception of (literary) language propounded by the Russian authors. Methodologically, away from theoretical extremes, viz., formalism and social determinism, not only does it present the proposal for literary analysis suggested by the Circle, by means of which the linguistic material of the work strives for social significance, but, based on this understanding, it also points to some structural elements of the poem El sonavabitche by Gloria Anzaldúa. This poem, selected as a representative of the Chicano Literature, a segment of contemporary American Literature, brings the experience of illegal Mexican workers in the United States close to that of slaves in that country (social significance). These elements referred especially to the crossing of the workers, their “animalization,” and the “hunt” of fugitives. Based on this theoretical-analytical work, we perceived that the study of literature written in English in undergraduate English Language Teacher Education Programs in the confluence between language and literature mobilizes a huge amount of material by teachers and students and that the dialogue between these areas is fundamental to the analysis/understanding of literary works in their original texts, which even allows the knowledge of the language as a system to be enriched.
format article
author Melo Jr., Orison Marden Bandeira de
author_facet Melo Jr., Orison Marden Bandeira de
author_sort Melo Jr., Orison Marden Bandeira de
title Língua e Literatura em diálogo: uma análise dialógica de El Sonavabitche de Gloria Anzaldúa e suas implicações
title_short Língua e Literatura em diálogo: uma análise dialógica de El Sonavabitche de Gloria Anzaldúa e suas implicações
title_full Língua e Literatura em diálogo: uma análise dialógica de El Sonavabitche de Gloria Anzaldúa e suas implicações
title_fullStr Língua e Literatura em diálogo: uma análise dialógica de El Sonavabitche de Gloria Anzaldúa e suas implicações
title_full_unstemmed Língua e Literatura em diálogo: uma análise dialógica de El Sonavabitche de Gloria Anzaldúa e suas implicações
title_sort língua e literatura em diálogo: uma análise dialógica de el sonavabitche de gloria anzaldúa e suas implicações
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22326
work_keys_str_mv AT melojrorisonmardenbandeirade linguaeliteraturaemdialogoumaanalisedialogicadeelsonavabitchedegloriaanzalduaesuasimplicacoes
AT melojrorisonmardenbandeirade dialoguebetweenlanguageandliteratureadialogicalanalysisofgloriaanzalduaselsonavabitcheanditsimplications
_version_ 1773961279322456064