Sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de São Luís (MA)

We studied the relationships in this research between technologies and news forms of sociabilities understood uses of digital technologies (TDs) by fourteen students of two State public schools of the city of São Luis – MA. We assumed that the students to use News Information and Communication Te...

Full beskrivning

Sparad:
Bibliografiska uppgifter
Huvudupphovsman: Santos, Maria José dos
Övriga upphovsmän: Ferreira, Adir Luiz
Materialtyp: doctoralThesis
Språk:por
Publicerad: Brasil
Ämnen:
Länkar:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21948
Taggar: Lägg till en tagg
Inga taggar, Lägg till första taggen!
id ri-123456789-21948
record_format dspace
spelling ri-123456789-219482019-06-23T05:16:18Z Sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de São Luís (MA) Santos, Maria José dos Ferreira, Adir Luiz Sanzs, Cláudia Guilmar Linhares Mendes, Marcilia Luzia Gomes da Costa Oliveira, Maria Bernadete Fernandes de Pretto, Nelson de Luca Silva, Rosalia de Fátima e Sociabilidades digitais Tecnologias digitais Socialização escolar Sentidos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO We studied the relationships in this research between technologies and news forms of sociabilities understood uses of digital technologies (TDs) by fourteen students of two State public schools of the city of São Luis – MA. We assumed that the students to use News Information and Communication Technologies (TIC) in school space produce digital sociabilities that can causes shifts socialization process. We have as main objective understand assigned meaning for public school students in the terms of information and communication technologies in the school space. We use as main reference unit interviews conducted and interpreted by means of the methodology of the Comprehensive Interview. We take the word while the subject concrete act as analysis unit the richness of meanings that word has. The meanings revealed in the process of listening and analysis of date confirmed the initial assumption developed in course of the construction of the search object. We tried this study contribute to the research on technologies and social arrangements and relationship school students and digital technologies in the context of the school and their daily lives. Nesta pesquisa, temos como objeto de estudo as relações entre tecnologias digitais e novas formas de sociabilidades compreendidas nos usos de tecnologias digitais (TDs) por quatorze alunos de duas escolas públicas estaduais do município de São Luís-MA. Partimos do pressuposto que os alunos, ao usarem as Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no espaço escolar produzem sociabilidades digitais que podem provocar deslocamentos nos processos de socialização escolar. Nosso objetivo é compreender os sentidos atribuídos por alunos da escola pública quanto as tecnologias da informação e comunicação no espaço escolar. Utilizamos como unidade principal de referência entrevistas realizadas e interpretadas por meio da metodologia da Entrevista Compreensiva. Apropriamo-nos da palavra enquanto ato concreto do sujeito como unidade de análise, pela riqueza de sentidos que ela carrega. Os sentidos apreendidos no processo de escuta e análise dos dados confirmaram o pressuposto inicial elaborado no processo de construção do objeto da pesquisa. Tentamos com este estudo contribuir para o conjunto de pesquisas sobre tecnologias e sociabilidades, e ainda sobre a relação escola, alunos e tecnologias digitais no contexto da escola e seu cotidiano. 2017-02-10T19:46:46Z 2017-02-10T19:46:46Z 2016-08-24 doctoralThesis SANTOS, Maria José dos. Sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de São Luís (MA). 2016. 197f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21948 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Sociabilidades digitais
Tecnologias digitais
Socialização escolar
Sentidos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Sociabilidades digitais
Tecnologias digitais
Socialização escolar
Sentidos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Santos, Maria José dos
Sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de São Luís (MA)
description We studied the relationships in this research between technologies and news forms of sociabilities understood uses of digital technologies (TDs) by fourteen students of two State public schools of the city of São Luis – MA. We assumed that the students to use News Information and Communication Technologies (TIC) in school space produce digital sociabilities that can causes shifts socialization process. We have as main objective understand assigned meaning for public school students in the terms of information and communication technologies in the school space. We use as main reference unit interviews conducted and interpreted by means of the methodology of the Comprehensive Interview. We take the word while the subject concrete act as analysis unit the richness of meanings that word has. The meanings revealed in the process of listening and analysis of date confirmed the initial assumption developed in course of the construction of the search object. We tried this study contribute to the research on technologies and social arrangements and relationship school students and digital technologies in the context of the school and their daily lives.
author2 Ferreira, Adir Luiz
author_facet Ferreira, Adir Luiz
Santos, Maria José dos
format doctoralThesis
author Santos, Maria José dos
author_sort Santos, Maria José dos
title Sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de São Luís (MA)
title_short Sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de São Luís (MA)
title_full Sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de São Luís (MA)
title_fullStr Sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de São Luís (MA)
title_full_unstemmed Sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de São Luís (MA)
title_sort sociabilidades: deslocamentos em fluxos nos usos de tecnologias digitais por alunos de duas escolas públicas de são luís (ma)
publisher Brasil
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21948
work_keys_str_mv AT santosmariajosedos sociabilidadesdeslocamentosemfluxosnosusosdetecnologiasdigitaisporalunosdeduasescolaspublicasdesaoluisma
_version_ 1773966041129418752