Comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos Convention & Visitors Bureaus do Brasil

The corporate events tourism accelerates the tourism phenomenon and reduces seasonality, besides it boosts various forms of communication, whether it is focused on attracting events or otherwise. Based on this expectation, the objective of the research was to evaluate the types of communication used...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Costa, Juliana Rodrigues da
Outros Autores: Ferreira, Lissa Valéria Fernandes
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21730
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-21730
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Comunicação
Captação de eventos
Turismo de eventos
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::TURISMO
spellingShingle Comunicação
Captação de eventos
Turismo de eventos
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::TURISMO
Costa, Juliana Rodrigues da
Comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos Convention & Visitors Bureaus do Brasil
description The corporate events tourism accelerates the tourism phenomenon and reduces seasonality, besides it boosts various forms of communication, whether it is focused on attracting events or otherwise. Based on this expectation, the objective of the research was to evaluate the types of communication used for the attraction of corporate events in Convention & Visitors Bureaus of Brazil. The study had as its universe executives and trade directors of associations that attract corporate events, through qualitative research and descriptive and exploratory nature, functionalist bias and non-probabilistic sample. Data collection was conducted through a semi-structured questionnaire sent by electronic means through the Google Docs tool and evaluated by the content analysis technique. The research results show that the process of attracting is focused on the profile of the sectors: wholesale, services, events organizers, promoters, agribusiness, technological, industrial, mining, leaders and medical. The questions that impact communication are: evaluate the data and sources, have updated information, ask for and offer feedback, work with the demand and supply of the attraction. Communication should be multi-tools, make assessments constantly, language vices, communicative clarity, limited vocabulary, previous experiences and vision of friends or family. Those which corroborate are focused on an attitude while communicating, responsibility and ownership that creates transparency and fidelity to communication, direct contact through speech, proposal submission, contact with the promoter or leader. In the research was pointed out the difficulty of evaluation, regarding the frequency and feedback of data in order to maintain a line of information and possible development, given that the evaluation point to point was cited by four destinations (Natal, São Paulo, Belém and Poços de Caldas). In conclusion, to build a communication to attract corporate events that decentralize the results through the country integrally, it is needed to know the main contractors niches, their quirks and peculiarities, because each event attraction is unique and for that contractor the will of the participants is always in first place, in other words, the communication fidelity impacts on the final feedback.
author2 Ferreira, Lissa Valéria Fernandes
author_facet Ferreira, Lissa Valéria Fernandes
Costa, Juliana Rodrigues da
format masterThesis
author Costa, Juliana Rodrigues da
author_sort Costa, Juliana Rodrigues da
title Comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos Convention & Visitors Bureaus do Brasil
title_short Comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos Convention & Visitors Bureaus do Brasil
title_full Comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos Convention & Visitors Bureaus do Brasil
title_fullStr Comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos Convention & Visitors Bureaus do Brasil
title_full_unstemmed Comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos Convention & Visitors Bureaus do Brasil
title_sort comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos convention & visitors bureaus do brasil
publisher Brasil
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21730
work_keys_str_mv AT costajulianarodriguesda comunicacaonacaptacaodeeventoscorporativosumestudonosconventionvisitorsbureausdobrasil
_version_ 1773964381264019456
spelling ri-123456789-217302017-11-03T23:30:37Z Comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos Convention & Visitors Bureaus do Brasil Costa, Juliana Rodrigues da Ferreira, Lissa Valéria Fernandes Marques Júnior, Sérgio Guerra, Lenin Cavalcanti Brito Comunicação Captação de eventos Turismo de eventos CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::TURISMO The corporate events tourism accelerates the tourism phenomenon and reduces seasonality, besides it boosts various forms of communication, whether it is focused on attracting events or otherwise. Based on this expectation, the objective of the research was to evaluate the types of communication used for the attraction of corporate events in Convention & Visitors Bureaus of Brazil. The study had as its universe executives and trade directors of associations that attract corporate events, through qualitative research and descriptive and exploratory nature, functionalist bias and non-probabilistic sample. Data collection was conducted through a semi-structured questionnaire sent by electronic means through the Google Docs tool and evaluated by the content analysis technique. The research results show that the process of attracting is focused on the profile of the sectors: wholesale, services, events organizers, promoters, agribusiness, technological, industrial, mining, leaders and medical. The questions that impact communication are: evaluate the data and sources, have updated information, ask for and offer feedback, work with the demand and supply of the attraction. Communication should be multi-tools, make assessments constantly, language vices, communicative clarity, limited vocabulary, previous experiences and vision of friends or family. Those which corroborate are focused on an attitude while communicating, responsibility and ownership that creates transparency and fidelity to communication, direct contact through speech, proposal submission, contact with the promoter or leader. In the research was pointed out the difficulty of evaluation, regarding the frequency and feedback of data in order to maintain a line of information and possible development, given that the evaluation point to point was cited by four destinations (Natal, São Paulo, Belém and Poços de Caldas). In conclusion, to build a communication to attract corporate events that decentralize the results through the country integrally, it is needed to know the main contractors niches, their quirks and peculiarities, because each event attraction is unique and for that contractor the will of the participants is always in first place, in other words, the communication fidelity impacts on the final feedback. O turismo de eventos corporativos acelera o fenômeno e diminui a sazonalidade, além de impulsionar diversas formas de comunicação, seja ela voltada para captação de eventos ou não. Nessa expectativa, o objetivo da pesquisa foi avaliar as tipologias da comunicação utilizadas para a captação de eventos corporativos no Convention & Visitors Bureaus do Brasil. O estudo teve como universo, os diretores executivos e comerciais das associações que captam eventos corporativos, por meio de pesquisa qualitativa e natureza descritivo-exploratória, viés funcionalista e amostra não probabilística. A coleta dos dados foi realizada por meio de questionário semiestruturado, enviado por meio eletrônico, por intermédio da ferramenta Google Docs e avaliado a partir da técnica de análise de conteúdo. Os resultados da pesquisa mostram que o processo de captação é voltado para o perfil dos setores: atacadistas, serviços, organizadoras e promotoras de eventos, agronegócio, tecnológico, industrial, mineração, líderes e médicos. Tendo como quesitos que impactam a comunicação os seguintes elementos: avaliação dos dados e fontes, recebimento de informações atualizadas, feedback, trabalhos com a demanda e oferta da captação. Assim como, comunicação multi-ferramentas, avaliações constantes, vícios de linguagem, clareza comunicativa, limitação vocabular, experiências anteriores e visão de amigos ou familiares. Já os que corroboram estão voltados para atitude ao se comunicar, a responsabilidade e propriedade que gera transparência e fidelidade à comunicação, o contato direto, por meio da fala, apresentação da proposta, contato com o promotor ou líder. No cenário, foi apontada a dificuldade de avaliação, quanto à frequência e retroalimentação dos dados, a fim de manter uma sintonia de informações e possível desenvolvimento, haja vista que o termo avaliação ponto a ponto foi citado por quatro destinos (Natal, São Paulo, Belém e Poços de Caldas). Conclui-se que, para se construir uma comunicação captadora de eventos corporativos que descentralize os resultados pelo país de forma integral, é preciso conhecer os principais nichos de contratantes, as suas peculiaridades e particularidades, pois cada captação de evento é única e, para esse contratante, a vontade dos participantes está sempre em primeiro lugar, ou seja, a fidelidade da comunicação impacta no feedback final. 2017-01-24T10:54:26Z 2017-01-24T10:54:26Z 2016-03-07 masterThesis COSTA, Juliana Rodrigues da. Comunicação na captação de eventos corporativos: um estudo nos Convention & Visitors Bureaus do Brasil. 2016. 115f. Dissertação (Mestrado em Turismo) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21730 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM TURISMO