Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll

This article deals with the paradox of an often reduced theatre audience – 06 to 20 persons per session – which points to new relations involving playtext, performance and audience. It also deals with the intimate and often ostensive way in which Brazilian director Celina Sodré’s work relates wit...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva
Formato: article
Idioma:por
Publicado em:
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21696
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-21696
record_format dspace
spelling ri-123456789-216962017-11-03T09:23:34Z Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva Recepção Teatralidade Apropriação Processo Criativo Ceception Theatricality Appropriation Creative process This article deals with the paradox of an often reduced theatre audience – 06 to 20 persons per session – which points to new relations involving playtext, performance and audience. It also deals with the intimate and often ostensive way in which Brazilian director Celina Sodré’s work relates with the audience. She thinks it is necessary to avoid the applause because it signifies a return of whatever is offered in a sacred and genuine way. In addition to being a response to pure meaning, the applause ends up representing a somewhat comfortable strategy of reconciliation between the audience and the performance. Thus, the director pursues discomfort and systematically works to unsettle her audiences. Sodré always considers the relationship with her audiences before any other performance element, as she tries to break with the traditional forms of empathy and consensus Este artigo discute que a idéia paradoxal de um público cada vez mais reduzido – entre 06 e no máximo 20 pessoas por sessão – aponta para uma nova forma de fruição entre o texto, a cena e o público. Considera-se a forma com que a diretora Celina Sodré estabelece sua intima e, por vezes, ostensiva relação com o público. Para ela, é necessário retirar o aplauso do trabalho, pois ele significa uma devolução daquilo que se oferta de modo sagrado e genuíno. Representa, além de uma resposta aquilo que é puro sentido, uma forma de o público sair reconciliado e de certa forma confortável com a peça. Daí a idéia de um desconforto implacavelmente desejado e trabalhado por ela. A relação do espectador é, em seu teatro, sempre pensada de modo anterior a qualquer outro elemento da cena, buscando romper com a histórica relação de empatia e visão consensual 2017-01-18T20:08:20Z 2017-01-18T20:08:20Z 2009 article CAVALCANTi, Alex Beigui de Paiva. Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll. Rev. cient./FAP, Curitiba, v.4, n.1 p.1-25, jan./jun. 2009. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21696 por Acesso Aberto application/pdf
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Recepção
Teatralidade
Apropriação
Processo Criativo
Ceception
Theatricality
Appropriation
Creative process
spellingShingle Recepção
Teatralidade
Apropriação
Processo Criativo
Ceception
Theatricality
Appropriation
Creative process
Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva
Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll
description This article deals with the paradox of an often reduced theatre audience – 06 to 20 persons per session – which points to new relations involving playtext, performance and audience. It also deals with the intimate and often ostensive way in which Brazilian director Celina Sodré’s work relates with the audience. She thinks it is necessary to avoid the applause because it signifies a return of whatever is offered in a sacred and genuine way. In addition to being a response to pure meaning, the applause ends up representing a somewhat comfortable strategy of reconciliation between the audience and the performance. Thus, the director pursues discomfort and systematically works to unsettle her audiences. Sodré always considers the relationship with her audiences before any other performance element, as she tries to break with the traditional forms of empathy and consensus
format article
author Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva
author_facet Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva
author_sort Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva
title Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll
title_short Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll
title_full Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll
title_fullStr Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll
title_full_unstemmed Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll
title_sort leitura e recepção: a teatralidade em joão gilberto noll
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21696
work_keys_str_mv AT cavalcantialexbeiguidepaiva leituraerecepcaoateatralidadeemjoaogilbertonoll
_version_ 1773957456611770368