Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll
This article deals with the paradox of an often reduced theatre audience – 06 to 20 persons per session – which points to new relations involving playtext, performance and audience. It also deals with the intimate and often ostensive way in which Brazilian director Celina Sodré’s work relates wit...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | por |
Publicado em: |
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21696 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-21696 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-216962017-11-03T09:23:34Z Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva Recepção Teatralidade Apropriação Processo Criativo Ceception Theatricality Appropriation Creative process This article deals with the paradox of an often reduced theatre audience – 06 to 20 persons per session – which points to new relations involving playtext, performance and audience. It also deals with the intimate and often ostensive way in which Brazilian director Celina Sodré’s work relates with the audience. She thinks it is necessary to avoid the applause because it signifies a return of whatever is offered in a sacred and genuine way. In addition to being a response to pure meaning, the applause ends up representing a somewhat comfortable strategy of reconciliation between the audience and the performance. Thus, the director pursues discomfort and systematically works to unsettle her audiences. Sodré always considers the relationship with her audiences before any other performance element, as she tries to break with the traditional forms of empathy and consensus Este artigo discute que a idéia paradoxal de um público cada vez mais reduzido – entre 06 e no máximo 20 pessoas por sessão – aponta para uma nova forma de fruição entre o texto, a cena e o público. Considera-se a forma com que a diretora Celina Sodré estabelece sua intima e, por vezes, ostensiva relação com o público. Para ela, é necessário retirar o aplauso do trabalho, pois ele significa uma devolução daquilo que se oferta de modo sagrado e genuíno. Representa, além de uma resposta aquilo que é puro sentido, uma forma de o público sair reconciliado e de certa forma confortável com a peça. Daí a idéia de um desconforto implacavelmente desejado e trabalhado por ela. A relação do espectador é, em seu teatro, sempre pensada de modo anterior a qualquer outro elemento da cena, buscando romper com a histórica relação de empatia e visão consensual 2017-01-18T20:08:20Z 2017-01-18T20:08:20Z 2009 article CAVALCANTi, Alex Beigui de Paiva. Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll. Rev. cient./FAP, Curitiba, v.4, n.1 p.1-25, jan./jun. 2009. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21696 por Acesso Aberto application/pdf |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Recepção Teatralidade Apropriação Processo Criativo Ceception Theatricality Appropriation Creative process |
spellingShingle |
Recepção Teatralidade Apropriação Processo Criativo Ceception Theatricality Appropriation Creative process Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll |
description |
This article deals with the paradox of an often reduced theatre audience – 06
to 20 persons per session – which points to new relations involving playtext, performance
and audience. It also deals with the intimate and often ostensive way in which Brazilian
director Celina Sodré’s work relates with the audience. She thinks it is necessary to avoid
the applause because it signifies a return of whatever is offered in a sacred and genuine
way. In addition to being a response to pure meaning, the applause ends up representing a
somewhat comfortable strategy of reconciliation between the audience and the
performance. Thus, the director pursues discomfort and systematically works to unsettle
her audiences. Sodré always considers the relationship with her audiences before any other
performance element, as she tries to break with the traditional forms of empathy and
consensus |
format |
article |
author |
Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva |
author_facet |
Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva |
author_sort |
Cavalcanti, Alex Beigui de Paiva |
title |
Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll |
title_short |
Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll |
title_full |
Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll |
title_fullStr |
Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll |
title_full_unstemmed |
Leitura e recepção: a teatralidade em João Gilberto Noll |
title_sort |
leitura e recepção: a teatralidade em joão gilberto noll |
publishDate |
2017 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21696 |
work_keys_str_mv |
AT cavalcantialexbeiguidepaiva leituraerecepcaoateatralidadeemjoaogilbertonoll |
_version_ |
1773957456611770368 |