O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente.

This study deals with the ethical and human aspects present in the teaching-learning process within the dentists' formation. It arises from the growing need for professionals involved with the quality of the services they provide for the population in health care centers. In this research a qua...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Nuto, Sharmênia de Araújo Soares, Noro, Luiz Roberto Augusto, Cavalsina, Paola Gondim, Costa, Iris do Ceu Clara, Roncalli, Angelo Giuseppe
Formato: article
Idioma:por
Publicado em:
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20887
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-20887
record_format dspace
spelling ri-123456789-208872021-12-22T17:28:05Z O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. The teaching-learning process and its consequences to the teacher-student-patient relation Nuto, Sharmênia de Araújo Soares Noro, Luiz Roberto Augusto Cavalsina, Paola Gondim Costa, Iris do Ceu Clara Roncalli, Angelo Giuseppe Educação superior Humanismo Relações dentista-paciente Higher education Humanism Dentist-patient relations This study deals with the ethical and human aspects present in the teaching-learning process within the dentists' formation. It arises from the growing need for professionals involved with the quality of the services they provide for the population in health care centers. In this research a qualitative approach was used and data was obtained by means of focal groups, interviews and participative observation. The sample consisted of 28 dentistry students and 33 patients attended at the dentistry course. According to the results, it was shown that the main problems are the excess of authority in the teacher-student-patient relationship and the dissociation of the body-mind-spirit as seen in the biomedical model health practice. These findings show the future professionals' insufficient abilities for developing a satisfactory relationship with their patients and the need of considering these aspects during their formation. Este estudo versa sobre os aspectos éticos e humanos presentes no processo ensino-aprendizagem da formação de cirurgiões-dentistas. Surge a partir do anseio crescente nos serviços de saúde por profissionais mais envolvidos com a qualidade do atendimento à população. Foi utilizada uma abordagem qualitativa tendo três instrumentos de coleta: a técnica de grupo focal, a entrevista semi-estruturada e a observação participante. A amostra foi constituída de 28 alunos de odontologia e 33 pacientes atendidos nas clínicas de cursos de odontologia. A análise do material textual identificou como principais problemas o excesso de autoridade na relação professor-aluno-paciente e a separação corpo-mente-espírito presente no modelo biomédico de prática. Esses resultados revelam pouca capacitação dos futuros cirurgiões-dentistas para o desenvolvimento de uma relação dialógica com seus pacientes e a necessidade de repensar esses aspectos na sua formação. 2016-07-11T13:38:47Z 2016-07-11T13:38:47Z 2006 article NUTO, Sharmênia de Araújo Soares et al. O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. Ciência e Saúde Coletiva, v. 11, N. 1, p. 89-96, 2006. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20887 por Acesso Aberto application/pdf
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Educação superior
Humanismo
Relações dentista-paciente
Higher education
Humanism
Dentist-patient relations
spellingShingle Educação superior
Humanismo
Relações dentista-paciente
Higher education
Humanism
Dentist-patient relations
Nuto, Sharmênia de Araújo Soares
Noro, Luiz Roberto Augusto
Cavalsina, Paola Gondim
Costa, Iris do Ceu Clara
Roncalli, Angelo Giuseppe
O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente.
description This study deals with the ethical and human aspects present in the teaching-learning process within the dentists' formation. It arises from the growing need for professionals involved with the quality of the services they provide for the population in health care centers. In this research a qualitative approach was used and data was obtained by means of focal groups, interviews and participative observation. The sample consisted of 28 dentistry students and 33 patients attended at the dentistry course. According to the results, it was shown that the main problems are the excess of authority in the teacher-student-patient relationship and the dissociation of the body-mind-spirit as seen in the biomedical model health practice. These findings show the future professionals' insufficient abilities for developing a satisfactory relationship with their patients and the need of considering these aspects during their formation.
format article
author Nuto, Sharmênia de Araújo Soares
Noro, Luiz Roberto Augusto
Cavalsina, Paola Gondim
Costa, Iris do Ceu Clara
Roncalli, Angelo Giuseppe
author_facet Nuto, Sharmênia de Araújo Soares
Noro, Luiz Roberto Augusto
Cavalsina, Paola Gondim
Costa, Iris do Ceu Clara
Roncalli, Angelo Giuseppe
author_sort Nuto, Sharmênia de Araújo Soares
title O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente.
title_short O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente.
title_full O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente.
title_fullStr O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente.
title_full_unstemmed O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente.
title_sort o processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente.
publishDate 2016
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20887
work_keys_str_mv AT nutosharmeniadearaujosoares oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente
AT noroluizrobertoaugusto oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente
AT cavalsinapaolagondim oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente
AT costairisdoceuclara oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente
AT roncalliangelogiuseppe oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente
AT nutosharmeniadearaujosoares theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation
AT noroluizrobertoaugusto theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation
AT cavalsinapaolagondim theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation
AT costairisdoceuclara theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation
AT roncalliangelogiuseppe theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation
_version_ 1773961275285438464