O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente.
This study deals with the ethical and human aspects present in the teaching-learning process within the dentists' formation. It arises from the growing need for professionals involved with the quality of the services they provide for the population in health care centers. In this research a qua...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | por |
Publicado em: |
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20887 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-20887 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-208872021-12-22T17:28:05Z O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. The teaching-learning process and its consequences to the teacher-student-patient relation Nuto, Sharmênia de Araújo Soares Noro, Luiz Roberto Augusto Cavalsina, Paola Gondim Costa, Iris do Ceu Clara Roncalli, Angelo Giuseppe Educação superior Humanismo Relações dentista-paciente Higher education Humanism Dentist-patient relations This study deals with the ethical and human aspects present in the teaching-learning process within the dentists' formation. It arises from the growing need for professionals involved with the quality of the services they provide for the population in health care centers. In this research a qualitative approach was used and data was obtained by means of focal groups, interviews and participative observation. The sample consisted of 28 dentistry students and 33 patients attended at the dentistry course. According to the results, it was shown that the main problems are the excess of authority in the teacher-student-patient relationship and the dissociation of the body-mind-spirit as seen in the biomedical model health practice. These findings show the future professionals' insufficient abilities for developing a satisfactory relationship with their patients and the need of considering these aspects during their formation. Este estudo versa sobre os aspectos éticos e humanos presentes no processo ensino-aprendizagem da formação de cirurgiões-dentistas. Surge a partir do anseio crescente nos serviços de saúde por profissionais mais envolvidos com a qualidade do atendimento à população. Foi utilizada uma abordagem qualitativa tendo três instrumentos de coleta: a técnica de grupo focal, a entrevista semi-estruturada e a observação participante. A amostra foi constituída de 28 alunos de odontologia e 33 pacientes atendidos nas clínicas de cursos de odontologia. A análise do material textual identificou como principais problemas o excesso de autoridade na relação professor-aluno-paciente e a separação corpo-mente-espírito presente no modelo biomédico de prática. Esses resultados revelam pouca capacitação dos futuros cirurgiões-dentistas para o desenvolvimento de uma relação dialógica com seus pacientes e a necessidade de repensar esses aspectos na sua formação. 2016-07-11T13:38:47Z 2016-07-11T13:38:47Z 2006 article NUTO, Sharmênia de Araújo Soares et al. O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. Ciência e Saúde Coletiva, v. 11, N. 1, p. 89-96, 2006. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20887 por Acesso Aberto application/pdf |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Educação superior Humanismo Relações dentista-paciente Higher education Humanism Dentist-patient relations |
spellingShingle |
Educação superior Humanismo Relações dentista-paciente Higher education Humanism Dentist-patient relations Nuto, Sharmênia de Araújo Soares Noro, Luiz Roberto Augusto Cavalsina, Paola Gondim Costa, Iris do Ceu Clara Roncalli, Angelo Giuseppe O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. |
description |
This study deals with the ethical and human aspects present in the teaching-learning process within the dentists' formation. It arises from the growing need for professionals involved with the quality of the services they provide for the population in health care centers. In this research a qualitative approach was used and data was obtained by means of focal groups, interviews and participative observation. The sample consisted of 28 dentistry students and 33 patients attended at the dentistry course. According to the results, it was shown that the main problems are the excess of authority in the teacher-student-patient relationship and the dissociation of the body-mind-spirit as seen in the biomedical model health practice. These findings show the future professionals' insufficient abilities for developing a satisfactory relationship with their patients and the need of considering these aspects during their formation. |
format |
article |
author |
Nuto, Sharmênia de Araújo Soares Noro, Luiz Roberto Augusto Cavalsina, Paola Gondim Costa, Iris do Ceu Clara Roncalli, Angelo Giuseppe |
author_facet |
Nuto, Sharmênia de Araújo Soares Noro, Luiz Roberto Augusto Cavalsina, Paola Gondim Costa, Iris do Ceu Clara Roncalli, Angelo Giuseppe |
author_sort |
Nuto, Sharmênia de Araújo Soares |
title |
O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. |
title_short |
O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. |
title_full |
O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. |
title_fullStr |
O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. |
title_full_unstemmed |
O processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. |
title_sort |
o processo ensino-aprendizagem e suas conseqüências na relação professor-aluno-paciente. |
publishDate |
2016 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20887 |
work_keys_str_mv |
AT nutosharmeniadearaujosoares oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente AT noroluizrobertoaugusto oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente AT cavalsinapaolagondim oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente AT costairisdoceuclara oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente AT roncalliangelogiuseppe oprocessoensinoaprendizagemesuasconsequenciasnarelacaoprofessoralunopaciente AT nutosharmeniadearaujosoares theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation AT noroluizrobertoaugusto theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation AT cavalsinapaolagondim theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation AT costairisdoceuclara theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation AT roncalliangelogiuseppe theteachinglearningprocessanditsconsequencestotheteacherstudentpatientrelation |
_version_ |
1773961275285438464 |