Mediação biográfica: propostas para a formação docente

This work aims at studying the biographical mediation taken as the progress of people in formation process who develop a biographical work on their own experiences with the help of a former (PASSEGGI, 2006, 2011). The research was carried out on a curricular component from Curso de Formação Inici...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Cunha, Luciana Medeiros da
Outros Autores: Passeggi, Maria da Conceição Ferrer Botelho Sgadari
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/19950
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-19950
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Mediação biográfica
Formação docente
Pesquisa (auto)biográfica em educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Mediação biográfica
Formação docente
Pesquisa (auto)biográfica em educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Cunha, Luciana Medeiros da
Mediação biográfica: propostas para a formação docente
description This work aims at studying the biographical mediation taken as the progress of people in formation process who develop a biographical work on their own experiences with the help of a former (PASSEGGI, 2006, 2011). The research was carried out on a curricular component from Curso de Formação Inicial e Continuada (initial and continuous process of formation of teachers) with teachers from public schools developed by Instituto Federal de Educação do Rio Grande do Norte (IFRN/ Ipanguaçu). The target audience featured diversity of professionals and experiences of formation. The general objective studied the potentials of procedures and devices used to mediate the reflection about the necessary knowledge to teaching practice based on their own experiences (auto-biographical) and the experience from the others (hetero-biographical). The study tried to respond to the following questions: how do teachers in formation relate themselves to the knowledge from experience? What procedures and devices contribute on the teachers‟ formation on the three different dimensions of biographical mediation (initiatory, maieutic, hermeneutics)? How to provide the auto-formation and hetero-formation? The theories and methods of this work are based on studies and researches that place the person in formation in the center of investigation and formation and analyze their reflective, re-inventive and self-re-inventive capacity. (FREIRE, 1987, 1996, 2001, 2011; JOSSO, 2008, 2010, 2012; DELORY-MONBERGER, 2006, 2008, 2012; CHARLLOT, 2000; CATANI, 2001; PASSEGGI, 2008; 2010; 2011; 2012). We selected six teachers who participate entirely on the meetings of the program. They discussed on the study topics, shared narrations that integrate their formation and the themes related to the course. The empirical material is composed by the narrations of the six participants and hearing boards done by themselves at the moment of the narration sharing process. The analysis followed three steps: a) the path of the program and the procedures of biographical mediation; b) the relations former/teacher on the three dimensions of biographical mediation; c) the hearing board as a device of biographical mediation. We concluded that the procedures and devices used for biographical mediation made possible specific learnings that are sources for the practice of initial and continuous teachers‟ formation, as well as for the formation of the former-researcher about the work with autobiographical narrations. Thus, it allow the co-investment of participants into the process of auto-formation and hetero-formation.
author2 Passeggi, Maria da Conceição Ferrer Botelho Sgadari
author_facet Passeggi, Maria da Conceição Ferrer Botelho Sgadari
Cunha, Luciana Medeiros da
format masterThesis
author Cunha, Luciana Medeiros da
author_sort Cunha, Luciana Medeiros da
title Mediação biográfica: propostas para a formação docente
title_short Mediação biográfica: propostas para a formação docente
title_full Mediação biográfica: propostas para a formação docente
title_fullStr Mediação biográfica: propostas para a formação docente
title_full_unstemmed Mediação biográfica: propostas para a formação docente
title_sort mediação biográfica: propostas para a formação docente
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2016
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/19950
work_keys_str_mv AT cunhalucianamedeirosda mediacaobiograficapropostasparaaformacaodocente
_version_ 1773966036101496832
spelling ri-123456789-199502017-11-02T22:03:29Z Mediação biográfica: propostas para a formação docente Cunha, Luciana Medeiros da Passeggi, Maria da Conceição Ferrer Botelho Sgadari http://lattes.cnpq.br/9204578953260583 http://lattes.cnpq.br/5015707256397317 Andrade, Erika dos Reis Gusmão http://lattes.cnpq.br/0778953049451033 Mota, Kátia Maria dos Santos Mediação biográfica Formação docente Pesquisa (auto)biográfica em educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work aims at studying the biographical mediation taken as the progress of people in formation process who develop a biographical work on their own experiences with the help of a former (PASSEGGI, 2006, 2011). The research was carried out on a curricular component from Curso de Formação Inicial e Continuada (initial and continuous process of formation of teachers) with teachers from public schools developed by Instituto Federal de Educação do Rio Grande do Norte (IFRN/ Ipanguaçu). The target audience featured diversity of professionals and experiences of formation. The general objective studied the potentials of procedures and devices used to mediate the reflection about the necessary knowledge to teaching practice based on their own experiences (auto-biographical) and the experience from the others (hetero-biographical). The study tried to respond to the following questions: how do teachers in formation relate themselves to the knowledge from experience? What procedures and devices contribute on the teachers‟ formation on the three different dimensions of biographical mediation (initiatory, maieutic, hermeneutics)? How to provide the auto-formation and hetero-formation? The theories and methods of this work are based on studies and researches that place the person in formation in the center of investigation and formation and analyze their reflective, re-inventive and self-re-inventive capacity. (FREIRE, 1987, 1996, 2001, 2011; JOSSO, 2008, 2010, 2012; DELORY-MONBERGER, 2006, 2008, 2012; CHARLLOT, 2000; CATANI, 2001; PASSEGGI, 2008; 2010; 2011; 2012). We selected six teachers who participate entirely on the meetings of the program. They discussed on the study topics, shared narrations that integrate their formation and the themes related to the course. The empirical material is composed by the narrations of the six participants and hearing boards done by themselves at the moment of the narration sharing process. The analysis followed three steps: a) the path of the program and the procedures of biographical mediation; b) the relations former/teacher on the three dimensions of biographical mediation; c) the hearing board as a device of biographical mediation. We concluded that the procedures and devices used for biographical mediation made possible specific learnings that are sources for the practice of initial and continuous teachers‟ formation, as well as for the formation of the former-researcher about the work with autobiographical narrations. Thus, it allow the co-investment of participants into the process of auto-formation and hetero-formation. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq A dissertação tomou como objeto de estudo a mediação biográfica, entendida como o acompanhamento de pessoas em formação que desenvolvem um trabalho biográfico sobre suas experiências com a ajuda de um formador (PASSEGGI, 2007, 2011). A pesquisa foi realizada em um componente curricular do Curso de Formação Inicial e Continuada de professores da rede pública de ensino, oferecido pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN/ Campus Ipanguaçu), cujo público alvo se caracterizava pela diversidade de experiências de formação e profissionais. O objetivo geral é investigar as potencialidades dos procedimentos e dispositivos utilizados para mediar a reflexão sobre saberes necessários à prática docente, a partir da própria experiência (autobiográfica) e da experiência do outro (heterobiográfica). Procurou-se responder às seguintes perguntas: como os professores em formação se relacionam com os saberes da experiência? Que procedimentos e dispositivos contribuem para a formação docente nas três dimensões da mediação biográfica (iniciática, maiêutica, hermenêutica)? Como oportunizar a autoformação e a heteroformação? Os princípios teóricos e metodológicos da pesquisa inspiram-se nos pressupostos epistemológicos de estudos e pesquisas que colocam no centro da investigação e da formação a pessoa que se formar e postulam sua capacidade de reflexão e de reinvenção de si (FREIRE, 1987, 1996, 2001, 2011; JOSSO, 2008, 2010, 2012; DELORY-MONBERGER, 2006, 2008, 2012; CHARLOT, 2000; CATANI, 2001; PASSEGGI, 2008; 2010; 2011; 2012). Foram selecionados entre os participantes do Curso, 06 (seis) professores, no exercício da profissão, que participaram integralmente dos 7 (sete) encontros do módulo, durante os quais trabalharam sobre tópicos de estudos, relativos ao Curso; partilharam narrativas sobre suas experiências de formação e desenvolveram uma escuta acompanhada das narrativas no grupo. O material empírico está constituído pelas narrativas dos seis participantes e por quadros de escutas preenchidos por eles nos momentos de socialização das narrativas. As análises se realizaram seguindo três eixos: a) o percurso do módulo e os procedimentos de mediação biográfica; b) as relações formador/professores nas três dimensões da mediação biográfica; c) o quadro de escuta como dispositivo de mediação biográfica. Conclui-se que os procedimentos e dispositivos utilizados possibilitaram aprendizagens específicas que se constituem como insumos para as práticas de formação inicial e continuada de professores, assim como para a formação do formador-pesquisador sobre o trabalho com narrativas autobiográficas, possibilitando o coinvestimento dos participantes nos processos de autoformação e de heteroformação. 2016-03-04T22:39:41Z 2016-03-04T22:39:41Z 2014-07-14 masterThesis CUNHA, Luciana Medeiros da. Mediação biográfica: propostas para a formação docente. 2014. 133f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/19950 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO