Orientação geográfica: uma proposta metodológica para o ensino da geografia na 5ª série

Cartographical representations (maps, charters and plans) are taken as didactic resources in Geography classes in the 5th grade of the municipal public schools in São José de Ribamar through a methodological approach taking into consideration the use of those resources is still worries an important...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Fonsêca, Alexandre Vítor de Lima
Outros Autores: Carvalho, Edilson Alves de
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18971
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-18971
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Geografia
Cartografia
Orientação
Material didático
Proposta metodológica
Geography
Cartography
Orientation
Didátic resoursce
Methodologic approach
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
spellingShingle Geografia
Cartografia
Orientação
Material didático
Proposta metodológica
Geography
Cartography
Orientation
Didátic resoursce
Methodologic approach
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
Fonsêca, Alexandre Vítor de Lima
Orientação geográfica: uma proposta metodológica para o ensino da geografia na 5ª série
description Cartographical representations (maps, charters and plans) are taken as didactic resources in Geography classes in the 5th grade of the municipal public schools in São José de Ribamar through a methodological approach taking into consideration the use of those resources is still worries an important part of the teachers of the Maranhão State public schools who teach in this level. Papers related to the theme, most of the time, are non accessible to the teachers of the maranhense public schools, mainly because the education instilutions, which use those resources, do it in a very incipient way. So this research proposes from the drawings of magnetccoursein the school courtyards, together with maps, charts, plans among others representation used in the classroom environment, motivate the students to a deeper interests in participating in Geography learning process in the 5th grade. Interviews, analyses of socialcultural questionnaires of the families involved in the process; observations of classes, trainings, geocartographical orientations, application of pre and posttests, discussions about the usage of cartographic representations, proposed and effectivated tasks in the classroom, as well as around the school, were the basis of the researched population. As a result of this process, it was produced a was complement didatical material showing, among others, the space in which students, for sure, will contribute in an effective way to a better teaching practice in the chain of maranhense public schools, having in mind that these geographic subjects may be taught in the level we focused our study
author2 Carvalho, Edilson Alves de
author_facet Carvalho, Edilson Alves de
Fonsêca, Alexandre Vítor de Lima
format masterThesis
author Fonsêca, Alexandre Vítor de Lima
author_sort Fonsêca, Alexandre Vítor de Lima
title Orientação geográfica: uma proposta metodológica para o ensino da geografia na 5ª série
title_short Orientação geográfica: uma proposta metodológica para o ensino da geografia na 5ª série
title_full Orientação geográfica: uma proposta metodológica para o ensino da geografia na 5ª série
title_fullStr Orientação geográfica: uma proposta metodológica para o ensino da geografia na 5ª série
title_full_unstemmed Orientação geográfica: uma proposta metodológica para o ensino da geografia na 5ª série
title_sort orientação geográfica: uma proposta metodológica para o ensino da geografia na 5ª série
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2015
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18971
work_keys_str_mv AT fonsecaalexandrevitordelima orientacaogeograficaumapropostametodologicaparaoensinodageografiana5aserie
AT fonsecaalexandrevitordelima geographicalorientationamethodologicalproposaltotheteachingofgeographyinthe5thgrade
_version_ 1773963610557513728
spelling ri-123456789-189712017-11-03T15:45:29Z Orientação geográfica: uma proposta metodológica para o ensino da geografia na 5ª série Geographical orientation: a methodological proposal to the teaching of geography in the 5th grade Fonsêca, Alexandre Vítor de Lima Carvalho, Edilson Alves de http://lattes.cnpq.br/5544418150376595 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761201P6 Oliveira, Francisco Correia de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783308A2 Geografia Cartografia Orientação Material didático Proposta metodológica Geography Cartography Orientation Didátic resoursce Methodologic approach CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA Cartographical representations (maps, charters and plans) are taken as didactic resources in Geography classes in the 5th grade of the municipal public schools in São José de Ribamar through a methodological approach taking into consideration the use of those resources is still worries an important part of the teachers of the Maranhão State public schools who teach in this level. Papers related to the theme, most of the time, are non accessible to the teachers of the maranhense public schools, mainly because the education instilutions, which use those resources, do it in a very incipient way. So this research proposes from the drawings of magnetccoursein the school courtyards, together with maps, charts, plans among others representation used in the classroom environment, motivate the students to a deeper interests in participating in Geography learning process in the 5th grade. Interviews, analyses of socialcultural questionnaires of the families involved in the process; observations of classes, trainings, geocartographical orientations, application of pre and posttests, discussions about the usage of cartographic representations, proposed and effectivated tasks in the classroom, as well as around the school, were the basis of the researched population. As a result of this process, it was produced a was complement didatical material showing, among others, the space in which students, for sure, will contribute in an effective way to a better teaching practice in the chain of maranhense public schools, having in mind that these geographic subjects may be taught in the level we focused our study Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Abordase o uso das representações cartográficas (mapas, cartas e plantas) como recursos didáticos nas aulas de Geografia na 5ª série da rede pública municipal de São José de Ribamar, a partir de uma proposta metodológica, onde, o uso desses recursos ainda é motivo de preocupação para uma parcela considerável de educadores que ministram aulas no ensino fundamental. Trabalhos a respeito do tema, na maioria das vezes, são inacessíveis aos professores da rede pública maranhense, principalmente tendo em vista que as instituições de ensino que fazem uso desse recurso, ainda o fazem de forma incipiente. Assim sendo, a pesquisa propõe, a partir do desenho derumosmagnéticosnos pátios escolares, em conjunto com mapas, cartas, plantas, entre outras representações utilizadas na sala de aula, despertar em educandos, um maior interesse em participar do processo de aprendizagem nas aulas de Geografia da 5ª série. Entrevistas; análises de questionários sócioculturais das famílias envolvidas no processo; observação de aulas; treinamentos; orientações geocartográficas; aplicação de pré e póstestes, discussões a respeito do uso de representações cartográficas, tarefas propostas e efetivadas nas salas de aulas e em torno das escolas, embasaram e envolveram todo o universo amostral pesquisado. Como resultante desse processo, foi produzido material didático complementar retratando o espaço vivenciado pelos educandos, que, certamente, contribuirá, de forma efetiva, para a melhoria da prática docente nas escolas da rede pública maranhense, na medida em que os conteúdos geográficos da referida série forem ministrados 2015-03-13T17:10:57Z 2007-12-03 2015-03-13T17:10:57Z 2004-10-28 masterThesis FONSÊCA, Alexandre Vítor de Lima. Geographical orientation: a methodological proposal to the teaching of geography in the 5th grade. 2004. 146 f. Dissertação (Mestrado em Dinâmica e Reestruturação do Território) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2004. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18971 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Geografia Dinâmica e Reestruturação do Território