A integração do tutorial interativo TryLogic via IMS Learning Tools Interoperability: construindo uma infraestrutura para o ensino de Lógica através de estratégias de demonstração e refutação
Logic courses represent a pedagogical challenge and the recorded number of cases of failures and of discontinuity in them is often high. Amont other difficulties, students face a cognitive overload to understand logical concepts in a relevant way. On that track, computational tools for learning a...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18685 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-18685 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Lógica matemática. Assistente de demonstração. Tutorial interativo. Ensino de lógica Mathematical logic. Proof assistant. Interactive tutorial. Teaching logic CNPQ::OUTROS |
spellingShingle |
Lógica matemática. Assistente de demonstração. Tutorial interativo. Ensino de lógica Mathematical logic. Proof assistant. Interactive tutorial. Teaching logic CNPQ::OUTROS Terrematte, Patrick Cesar Alves A integração do tutorial interativo TryLogic via IMS Learning Tools Interoperability: construindo uma infraestrutura para o ensino de Lógica através de estratégias de demonstração e refutação |
description |
Logic courses represent a pedagogical challenge and the recorded number of cases of failures
and of discontinuity in them is often high. Amont other difficulties, students face
a cognitive overload to understand logical concepts in a relevant way. On that track,
computational tools for learning are resources that help both in alleviating the cognitive
overload scenarios and in allowing for the practical experimenting with theoretical
concepts. The present study proposes an interactive tutorial, namely the TryLogic, aimed
at teaching to solve logical conjectures either by proofs or refutations. The tool was
developed from the architecture of the tool TryOcaml, through support of the communication
of the web interface ProofWeb in accessing the proof assistant Coq. The goals of
TryLogic are: (1) presenting a set of lessons for applying heuristic strategies in solving
problems set in Propositional Logic; (2) stepwise organizing the exposition of concepts
related to Natural Deduction and to Propositional Semantics in sequential steps; (3) providing
interactive tasks to the students. The present study also aims at: presenting our
implementation of a formal system for refutation; describing the integration of our infrastructure
with the Virtual Learning Environment Moodle through the IMS Learning
Tools Interoperability specification; presenting the Conjecture Generator that works for
the tasks involving proving and refuting; and, finally to evaluate the learning experience
of Logic students through the application of the conjecture solving task associated to the
use of the TryLogic |
author2 |
Almeida, João Marcos de |
author_facet |
Almeida, João Marcos de Terrematte, Patrick Cesar Alves |
format |
masterThesis |
author |
Terrematte, Patrick Cesar Alves |
author_sort |
Terrematte, Patrick Cesar Alves |
title |
A integração do tutorial interativo TryLogic
via IMS Learning Tools Interoperability:
construindo uma infraestrutura para o ensino
de Lógica através de estratégias de
demonstração e refutação |
title_short |
A integração do tutorial interativo TryLogic
via IMS Learning Tools Interoperability:
construindo uma infraestrutura para o ensino
de Lógica através de estratégias de
demonstração e refutação |
title_full |
A integração do tutorial interativo TryLogic
via IMS Learning Tools Interoperability:
construindo uma infraestrutura para o ensino
de Lógica através de estratégias de
demonstração e refutação |
title_fullStr |
A integração do tutorial interativo TryLogic
via IMS Learning Tools Interoperability:
construindo uma infraestrutura para o ensino
de Lógica através de estratégias de
demonstração e refutação |
title_full_unstemmed |
A integração do tutorial interativo TryLogic
via IMS Learning Tools Interoperability:
construindo uma infraestrutura para o ensino
de Lógica através de estratégias de
demonstração e refutação |
title_sort |
integração do tutorial interativo trylogic
via ims learning tools interoperability:
construindo uma infraestrutura para o ensino
de lógica através de estratégias de
demonstração e refutação |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2015 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18685 |
work_keys_str_mv |
AT terremattepatrickcesaralves aintegracaodotutorialinterativotrylogicviaimslearningtoolsinteroperabilityconstruindoumainfraestruturaparaoensinodelogicaatravesdeestrategiasdedemonstracaoerefutacao AT terremattepatrickcesaralves theintegrationoftheinteractivetutorialtrylogicviaimslearningtoolsinteroperabilityconstructingaframeworktoteachinglogicbyproofsandrefutations AT terremattepatrickcesaralves integracaodotutorialinterativotrylogicviaimslearningtoolsinteroperabilityconstruindoumainfraestruturaparaoensinodelogicaatravesdeestrategiasdedemonstracaoerefutacao |
_version_ |
1773963108632494080 |
spelling |
ri-123456789-186852017-11-03T03:50:24Z A integração do tutorial interativo TryLogic via IMS Learning Tools Interoperability: construindo uma infraestrutura para o ensino de Lógica através de estratégias de demonstração e refutação The integration of the interactive tutorial TryLogic via IMS Learning Tools Interoperability: constructing a framework to teaching logic by proofs and refutations Terrematte, Patrick Cesar Alves Almeida, João Marcos de Haeusler, Edward Hermann http://lattes.cnpq.br/6075905438020841 Miranda, Leonardo Cunha de Santiago, Regivan Hugo Nunes http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790032Z4 Lógica matemática. Assistente de demonstração. Tutorial interativo. Ensino de lógica Mathematical logic. Proof assistant. Interactive tutorial. Teaching logic CNPQ::OUTROS Logic courses represent a pedagogical challenge and the recorded number of cases of failures and of discontinuity in them is often high. Amont other difficulties, students face a cognitive overload to understand logical concepts in a relevant way. On that track, computational tools for learning are resources that help both in alleviating the cognitive overload scenarios and in allowing for the practical experimenting with theoretical concepts. The present study proposes an interactive tutorial, namely the TryLogic, aimed at teaching to solve logical conjectures either by proofs or refutations. The tool was developed from the architecture of the tool TryOcaml, through support of the communication of the web interface ProofWeb in accessing the proof assistant Coq. The goals of TryLogic are: (1) presenting a set of lessons for applying heuristic strategies in solving problems set in Propositional Logic; (2) stepwise organizing the exposition of concepts related to Natural Deduction and to Propositional Semantics in sequential steps; (3) providing interactive tasks to the students. The present study also aims at: presenting our implementation of a formal system for refutation; describing the integration of our infrastructure with the Virtual Learning Environment Moodle through the IMS Learning Tools Interoperability specification; presenting the Conjecture Generator that works for the tasks involving proving and refuting; and, finally to evaluate the learning experience of Logic students through the application of the conjecture solving task associated to the use of the TryLogic A disciplina de Lógica representa um desa o tanto para docentes como para discentes, o que em muitos casos resulta em reprovações e desistências. Dentre as dificuldades enfrentadas pelos alunos está a sobrecarga da capacidade cognitiva para compreender os conceitos lógicos de forma relevante. Neste sentido, as ferramentas computacionais de aprendizagem são recursos que auxiliam a redução de cenários de sobrecarga cognitiva, como também permitem a experiência prática de conceitos teóricos. O presente trabalho propõe uma tutorial interativo chamado TryLogic, visando ao ensino da tarefa de Demonstração ou Refutação (DxR) de conjecturas lógicas. Trata-se de uma ferramenta desenvolvida a partir da arquitetura do TryOcaml através do suporte de comunicação da interface web ProofWeb para acessar o assistente de demonstração de teoremas Coq. Os objetivos do TryLogic são: (1) Apresentar um conjunto de lições para aplicar estratégias heurísticas de análise de problemas em Lógica Proposicional; (2) Organizar em passo-a-passo a exposi ção dos conteúdos de Dedução Natural e Semântica Proposicional de forma sequencial; e (3) Fornecer aos alunos tarefas interativas. O presente trabalho propõe também apresentar a nossa implementação de um sistema formal de refutação; descrever a integração de nossa infraestrutura com o Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle através da especi cação IMS Learning Tools Interoperability ; apresentar o Gerador de Conjecturas de tarefas de Demonstração e Refutação e, por m, avaliar a experiência da aprendizagem de alunos de Lógica através da aplicação da tarefa de DxR em associação à utilização do TryLogic 2015-03-03T15:47:47Z 2015-02-25 2015-03-03T15:47:47Z 2013-06-03 masterThesis TERREMATTE, Patrick Cesar Alves. The integration of the interactive tutorial TryLogic via IMS Learning Tools Interoperability: constructing a framework to teaching logic by proofs and refutations. 2013. 135 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18685 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Sistemas e Computação Ciência da Computação |