O princípio metafísico da poética de Aristóteles

Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Angelo, Aurélia Sotero
Outros Autores: Erickson, Glenn Walter
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-16514
record_format dspace
spelling ri-123456789-165142024-03-19T04:04:29Z O princípio metafísico da poética de Aristóteles Angelo, Aurélia Sotero Erickson, Glenn Walter http://lattes.cnpq.br/6539612773764103 Erickson, Sandra Sassetti Fernandes http://lattes.cnpq.br/1247909974583983 Silva, Marcos Figueira da Princípio Causa Mímese Kátharsis Dýnamis Enérgéia Principle Cause Mímesis, Kátharsis Dýnamis Enérgeia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections. A definição de tragédia na Poética aponta para um projeto metafísico insinuado pela noção de kátharsis. A reconstituição do método de definição de Aristóteles inspira-se nos conceitos de enérgeia e dýnamis retirados da Física, entendendo causa como substância. A Doutrina das Quatro Causas é o referencial teórico que orienta a definição de tragédia, enquadrando-a no gênero da imitação e dividindo-lhes as espécies: linguagem (causa material), ação nobre e completa (causa formal), atores (causa eficiente) e kátharsis (temporariamente identificada como causa final). Entretanto, não há causa final na definição de tragédia. A kátharsis das paixões processa-se no espectador ao assistir à tragédia que é a imitação de uma ação nobre, executada pelos atores e não narrada. Aristóteles justificou sua proposição em favor da mímese ao assumir que "imitar é natural ao homem desde a infância e a vista das imagens proporciona a quem as contempla aprender e identificar cada original". Como princípio metafísico, Kátharsis se projeta para fora da definição de tragédia, onde realiza-se a manifestação catártica, no espectador. A pesquisa em torno do espectador retorna para a definição de tragédia, onde a imitação é cópia imperfeita que evoca no espectador a presença dos originais daqueles sentimentos imitados, realizando assim, a kátharsis dessas emoções. Kátharsis revela-se então, como auto-conhecimento e aproximação das verdades e perfeições divinas 2020-01-01 2014-12-17T15:12:18Z 2007-03-13 2014-12-17T15:12:18Z 2005-12-06 masterThesis ANGELO, Aurélia Sotero. O princípio metafísico da poética de Aristóteles. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Metafísica) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Filosofia Metafísica
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Princípio
Causa
Mímese
Kátharsis
Dýnamis
Enérgéia
Principle
Cause
Mímesis, Kátharsis
Dýnamis
Enérgeia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
spellingShingle Princípio
Causa
Mímese
Kátharsis
Dýnamis
Enérgéia
Principle
Cause
Mímesis, Kátharsis
Dýnamis
Enérgeia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
Angelo, Aurélia Sotero
O princípio metafísico da poética de Aristóteles
description Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections.
author2 Erickson, Glenn Walter
author_facet Erickson, Glenn Walter
Angelo, Aurélia Sotero
format masterThesis
author Angelo, Aurélia Sotero
author_sort Angelo, Aurélia Sotero
title O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title_short O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title_full O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title_fullStr O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title_full_unstemmed O princípio metafísico da poética de Aristóteles
title_sort o princípio metafísico da poética de aristóteles
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2014
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514
work_keys_str_mv AT angeloaureliasotero oprincipiometafisicodapoeticadearistoteles
_version_ 1797696572219195392