O princípio metafísico da poética de Aristóteles
Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-16514 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-165142024-03-19T04:04:29Z O princípio metafísico da poética de Aristóteles Angelo, Aurélia Sotero Erickson, Glenn Walter http://lattes.cnpq.br/6539612773764103 Erickson, Sandra Sassetti Fernandes http://lattes.cnpq.br/1247909974583983 Silva, Marcos Figueira da Princípio Causa Mímese Kátharsis Dýnamis Enérgéia Principle Cause Mímesis, Kátharsis Dýnamis Enérgeia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections. A definição de tragédia na Poética aponta para um projeto metafísico insinuado pela noção de kátharsis. A reconstituição do método de definição de Aristóteles inspira-se nos conceitos de enérgeia e dýnamis retirados da Física, entendendo causa como substância. A Doutrina das Quatro Causas é o referencial teórico que orienta a definição de tragédia, enquadrando-a no gênero da imitação e dividindo-lhes as espécies: linguagem (causa material), ação nobre e completa (causa formal), atores (causa eficiente) e kátharsis (temporariamente identificada como causa final). Entretanto, não há causa final na definição de tragédia. A kátharsis das paixões processa-se no espectador ao assistir à tragédia que é a imitação de uma ação nobre, executada pelos atores e não narrada. Aristóteles justificou sua proposição em favor da mímese ao assumir que "imitar é natural ao homem desde a infância e a vista das imagens proporciona a quem as contempla aprender e identificar cada original". Como princípio metafísico, Kátharsis se projeta para fora da definição de tragédia, onde realiza-se a manifestação catártica, no espectador. A pesquisa em torno do espectador retorna para a definição de tragédia, onde a imitação é cópia imperfeita que evoca no espectador a presença dos originais daqueles sentimentos imitados, realizando assim, a kátharsis dessas emoções. Kátharsis revela-se então, como auto-conhecimento e aproximação das verdades e perfeições divinas 2020-01-01 2014-12-17T15:12:18Z 2007-03-13 2014-12-17T15:12:18Z 2005-12-06 masterThesis ANGELO, Aurélia Sotero. O princípio metafísico da poética de Aristóteles. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Metafísica) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Filosofia Metafísica |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Princípio Causa Mímese Kátharsis Dýnamis Enérgéia Principle Cause Mímesis, Kátharsis Dýnamis Enérgeia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
spellingShingle |
Princípio Causa Mímese Kátharsis Dýnamis Enérgéia Principle Cause Mímesis, Kátharsis Dýnamis Enérgeia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA Angelo, Aurélia Sotero O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
description |
Aristotle's definition of tragedy indicates a metaphysical project insinuated by a notion of kátharsis. The reconstruction of Aristotle's method of definition is inspired in the concepts of enérgeia and dýnamis taken from Physics, understanding cause as substance. The Doctrine of the Four Causes is the theoretical basis of the definition of tragedy, placing tragedy in the genre of imitation and distinguishing its species: language (material cause), noble and complete action (formal cause), actors (efficient cause) and kátharsis (temporarily identified with the final cause). Nevertheless, there is no final cause in the definition of tragedy. The kátharsis of passions is experienced by the spectator when he witnesses tragedy, which is the imitation of a noble action, executed by actors and not narrated. Aristotle justifies hid proposition in favor of mimesis by assuming that imitation is natural to man since infancy and the view of objects allows whoever contemplates them to identify and learn the originals. As a metaphysical principle, kátharsis is projected to beyond definition of tragedy, where it is manifested cathartically, in the spectator. Research about the spectator brings one back to the definition of tragedy, where the imitation is an imperfect copy which evokes in the spectator the presence of the originals of the imitated sentiments, thus realizing the kátharsis of these emotions. In this way kátharsis reveals itself as selfknowledge and approach of divine truth and perfections. |
author2 |
Erickson, Glenn Walter |
author_facet |
Erickson, Glenn Walter Angelo, Aurélia Sotero |
format |
masterThesis |
author |
Angelo, Aurélia Sotero |
author_sort |
Angelo, Aurélia Sotero |
title |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title_short |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title_full |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title_fullStr |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title_full_unstemmed |
O princípio metafísico da poética de Aristóteles |
title_sort |
o princípio metafísico da poética de aristóteles |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2014 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16514 |
work_keys_str_mv |
AT angeloaureliasotero oprincipiometafisicodapoeticadearistoteles |
_version_ |
1797696572219195392 |