Linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos

In this study, we analyzed the argumentative processes of written texts produced by UERN (Federal University of Rio Grande do Norte) vestibulandos : (students who apply for University Entrance Examinations in Brazil). It has as its corpus twenty compositions by such students. These compositions, co...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Ramos, Milton Guilherme
Outros Autores: Silva Neto, João Gomes da
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16209
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-16209
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Dialogismo
Gêneros do discurso
Discurso persuasivo
Técnicas argumentativas
Auditório
Ensino de Língua Portuguesa
Dialogism
Gender of the speech
Persuasive speech
Argumentative techniques
Auditorium
Teaching of Portuguese Language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
spellingShingle Dialogismo
Gêneros do discurso
Discurso persuasivo
Técnicas argumentativas
Auditório
Ensino de Língua Portuguesa
Dialogism
Gender of the speech
Persuasive speech
Argumentative techniques
Auditorium
Teaching of Portuguese Language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
Ramos, Milton Guilherme
Linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos
description In this study, we analyzed the argumentative processes of written texts produced by UERN (Federal University of Rio Grande do Norte) vestibulandos : (students who apply for University Entrance Examinations in Brazil). It has as its corpus twenty compositions by such students. These compositions, collected in UFRN COMPERVE (Permanent Commission of vestibular examinations) and written in 2005 examination, were selected in a random way. The theoretical support is based on Perelman & Olbrechts-Tyteca (1999; 2002), Reboul (2004), Bakhtin (1992), Faraco (2003), Platão e Fiorim (2003) e Geraldi (1997), and other scholars. The work aimed to investigate how vestibulandos make use of argumentative techniques in order to construct their arguments in the vestibular examination. In the analysis of the corpus we considered that the used argumentative techniques, the relationship with the thesis, the sense effects students wanted to produce and the type of the required speech. It showed that in the, discourse construction of argumentative texts, students made use, with more frequency, of the following argumentative techniques: pragmatic arguments, arguments of the definition, comparison arguments, division arguments, example arguments, argument of the model and authority arguments as means to support their theses. However it was not carried out in a conventional way, reason why it leads us to believe that schools, as part of human activity, responsible for education and for the insert of learners in the literate world, have a fundamental role concerning the offer of conditions, so that, the teaching of Portuguese Language leads students to a systematic and explicit preparation of the knowledge, regarding the social and functions of the language, as well as of the strategies of the construction of argumentative texts. This can lead learners to develop communicative competence and to feel more confident when working with text production
author2 Silva Neto, João Gomes da
author_facet Silva Neto, João Gomes da
Ramos, Milton Guilherme
format masterThesis
author Ramos, Milton Guilherme
author_sort Ramos, Milton Guilherme
title Linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos
title_short Linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos
title_full Linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos
title_fullStr Linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos
title_full_unstemmed Linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos
title_sort linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2014
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16209
work_keys_str_mv AT ramosmiltonguilherme linguagemeargumentacaonaproducaoescritadevestibulandos
_version_ 1773961597272719360
spelling ri-123456789-162092017-11-02T09:24:59Z Linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos Ramos, Milton Guilherme Silva Neto, João Gomes da http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4137009E6 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708857E2 Silveira, Maria Inez Matoso http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735049Y6 Costa, Marcos Antonio http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798549T9 Dialogismo Gêneros do discurso Discurso persuasivo Técnicas argumentativas Auditório Ensino de Língua Portuguesa Dialogism Gender of the speech Persuasive speech Argumentative techniques Auditorium Teaching of Portuguese Language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA In this study, we analyzed the argumentative processes of written texts produced by UERN (Federal University of Rio Grande do Norte) vestibulandos : (students who apply for University Entrance Examinations in Brazil). It has as its corpus twenty compositions by such students. These compositions, collected in UFRN COMPERVE (Permanent Commission of vestibular examinations) and written in 2005 examination, were selected in a random way. The theoretical support is based on Perelman & Olbrechts-Tyteca (1999; 2002), Reboul (2004), Bakhtin (1992), Faraco (2003), Platão e Fiorim (2003) e Geraldi (1997), and other scholars. The work aimed to investigate how vestibulandos make use of argumentative techniques in order to construct their arguments in the vestibular examination. In the analysis of the corpus we considered that the used argumentative techniques, the relationship with the thesis, the sense effects students wanted to produce and the type of the required speech. It showed that in the, discourse construction of argumentative texts, students made use, with more frequency, of the following argumentative techniques: pragmatic arguments, arguments of the definition, comparison arguments, division arguments, example arguments, argument of the model and authority arguments as means to support their theses. However it was not carried out in a conventional way, reason why it leads us to believe that schools, as part of human activity, responsible for education and for the insert of learners in the literate world, have a fundamental role concerning the offer of conditions, so that, the teaching of Portuguese Language leads students to a systematic and explicit preparation of the knowledge, regarding the social and functions of the language, as well as of the strategies of the construction of argumentative texts. This can lead learners to develop communicative competence and to feel more confident when working with text production Nesta dissertação, analisamos os processos argumentativos do texto escrito de vestibulandos, tendo, como corpus, redações do Concurso Vestibular da UFRN (Universidade Federal do Rio Grande do Norte). Realizamos a análise em vinte redações, coletadas na Comissão Permanente de Vestibular (COMPERVE) no ano de 2005 e selecionadas de forma aleatória, tomando como suporte Perelman & Olbrechts- Tyteca (1999; 2002), Reboul (2004), Bakhtin (1992), Faraco (2003), Platão e Fiorim (2003) e Geraldi (1997), entre outros teóricos. Objetivamos investigar como o vestibulando usa as técnicas argumentativas em razão da construção da argumentação na prova do vestibular. Na análise do corpus, consideramos as técnicas argumentativas empregadas, sua correlação com a tese, os efeitos de sentido desejados pelos vestibulandos e o gênero do discurso solicitado, e isso nos revelou que na construção discursiva do texto argumentativo os vestibulandos recorreram com mais freqüência as seguintes técnicas argumentativas: o argumento pragmático, o argumento da definição, o argumento de comparação, o argumento da divisão, o argumento pelo exemplo, o argumento pelo modelo e o argumento de autoridade como meios de prova da tese defendida, mas ainda de forma não convencional, razão pela qual nos leva a crer que a escola, enquanto esfera da atividade humana, responsável pela educação e inserção do aprendiz no mundo letrado, tem um papel muito importante no que tange a criar condições para que o ensino de lingua portuguesa privilegie uma formação sistemática e explícita do conhecimento do funcionamento da língua e, de igual modo, das estratégias de construção do texto argumentativo para que o aprendiz possa desenvolver a competência comunicativa e se sentir mais seguro no ato da produção textual 2014-12-17T15:06:53Z 2006-11-16 2014-12-17T15:06:53Z 2006-09-08 masterThesis RAMOS, Milton Guilherme. Linguagem e argumentação na produção escrita de vestibulandos. 2006. 132 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada; Literatura Comparada) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16209 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem Linguística Aplicada; Literatura Comparada