Autoria no gênero resenha acadêmica
This work researches about the authorship marks in academic reviews of graduating students, besides the author discursive points of view. We detect the voices presented in the text, that is, the expressions of the discourse from the I and from the others, trying to explicitate the forms of the aut...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16206 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-16206 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-162062017-11-02T09:34:00Z Autoria no gênero resenha acadêmica Penha, Dalva Teixeira da Silva Alves, Maria da Penha Casado http://lattes.cnpq.br/4677526528544511 http://lattes.cnpq.br/7377731555637172 Rodrigues, Maria das Graças Soares http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783941Y9 Barbosa, Maria do Socorro Maia Fernandes Autoria Resenha Vozes Posicionamentos. Authorship Review Voices Points of view. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This work researches about the authorship marks in academic reviews of graduating students, besides the author discursive points of view. We detect the voices presented in the text, that is, the expressions of the discourse from the I and from the others, trying to explicitate the forms of the author review insertion. It is oriented by the conception that the author is the subject of his/her discourse, creating a position in relation to the discourse of the other(s) with which he/she maintains a dialogue. Our corpus is constituted of ten (10) academic reviews, produced by students from the Course of Letras, from Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN, do Campus Avançado Prof.ª Maria Elisa de Albuquerque Maia CAMEAM. The data signalize to the perception that the subject constitutes author, when he/she gives voice to the other; showing his/her point of view; pointing to the discourse of the other; and/or getting far from the text. That way, it is observed that the genre academic review can be considered as text that reconfigures the original text, that is, as a text that comments, criticizes, confirms the text that is object of its analyses. The theoretical background that influences the research comes from the dialogical language conception, from discursive genres and from Volochinov/Bakhtin (1997, 2003) authorship. To the discussion and the analyses of the discursive genre academic review , it is mentioned the MOTTA-ROTH and MEURER (2002); POSSENTI (2001, 2002) conceptions. O presente trabalho investiga marcas de autoria, em resenhas acadêmicas de graduandos, bem como os posicionamentos discursivos do sujeito-autor. Destacamos as vozes presentes no texto, ou seja, as manifestações do discurso do eu e do(s) outro(s), procurando explicitar as formas de inserção do sujeito/autor da resenha. Orienta essa análise a concepção de que o autor se constitui sujeito do seu dizer, posicionando-se em relação ao discurso do(s) outro(s) com o qual trava diálogo. O nosso corpus constitui-se de dez (10) resenhas acadêmicas, produzidas por estudantes do Curso de Letras, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN, do Campus Avançado Prof.ª Maria Elisa de Albuquerque Maia CAMEAM. Os dados apontam para a percepção de que o sujeito se constitui autor, quando dá voz ao outro; manifestando seu ponto de vista; apontando o discurso do outro; e/ou distanciando-se do texto. Desse modo, constata-se que o gênero resenha acadêmica pode ser considerado como texto emoldurador de um texto fonte, ou seja, como um texto que comenta, critica, confirma esse texto que é objeto de sua análise. O aporte teórico que orienta a pesquisa advém da concepção dialógica de linguagem, de gêneros discursivos e de autoria de Volochinov/Bakhtin (1997, 2003). Para a discussão e a análise do gênero discursivo resenha acadêmica, reportamo-nos às contribuições de MOTTA-ROTH; MEURER (2002); POSSENTI (2001, 2002). 2014-12-17T15:06:53Z 2012-01-26 2014-12-17T15:06:53Z 2011-11-30 masterThesis PENHA, Dalva Teixeira da Silva. Autoria no gênero resenha acadêmica. 2011. 139 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada; Literatura Comparada) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16206 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem Linguística Aplicada; Literatura Comparada |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Autoria Resenha Vozes Posicionamentos. Authorship Review Voices Points of view. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Autoria Resenha Vozes Posicionamentos. Authorship Review Voices Points of view. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Penha, Dalva Teixeira da Silva Autoria no gênero resenha acadêmica |
description |
This work researches about the authorship marks in academic reviews of graduating
students, besides the author discursive points of view. We detect the voices
presented in the text, that is, the expressions of the discourse from the I and from
the others, trying to explicitate the forms of the author review insertion. It is oriented
by the conception that the author is the subject of his/her discourse, creating a
position in relation to the discourse of the other(s) with which he/she maintains a
dialogue. Our corpus is constituted of ten (10) academic reviews, produced by
students from the Course of Letras, from Universidade do Estado do Rio Grande do
Norte UERN, do Campus Avançado Prof.ª Maria Elisa de Albuquerque Maia
CAMEAM. The data signalize to the perception that the subject constitutes author,
when he/she gives voice to the other; showing his/her point of view; pointing to the
discourse of the other; and/or getting far from the text. That way, it is observed that
the genre academic review can be considered as text that reconfigures the original
text, that is, as a text that comments, criticizes, confirms the text that is object of its
analyses. The theoretical background that influences the research comes from the
dialogical language conception, from discursive genres and from Volochinov/Bakhtin
(1997, 2003) authorship. To the discussion and the analyses of the discursive genre
academic review , it is mentioned the MOTTA-ROTH and MEURER (2002);
POSSENTI (2001, 2002) conceptions. |
author2 |
Alves, Maria da Penha Casado |
author_facet |
Alves, Maria da Penha Casado Penha, Dalva Teixeira da Silva |
format |
masterThesis |
author |
Penha, Dalva Teixeira da Silva |
author_sort |
Penha, Dalva Teixeira da Silva |
title |
Autoria no gênero resenha acadêmica |
title_short |
Autoria no gênero resenha acadêmica |
title_full |
Autoria no gênero resenha acadêmica |
title_fullStr |
Autoria no gênero resenha acadêmica |
title_full_unstemmed |
Autoria no gênero resenha acadêmica |
title_sort |
autoria no gênero resenha acadêmica |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2014 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16206 |
work_keys_str_mv |
AT penhadalvateixeiradasilva autorianogeneroresenhaacademica |
_version_ |
1773964069565366272 |