Autoria no gênero resenha acadêmica

This work researches about the authorship marks in academic reviews of graduating students, besides the author discursive points of view. We detect the voices presented in the text, that is, the expressions of the discourse from the I and from the others, trying to explicitate the forms of the aut...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Penha, Dalva Teixeira da Silva
Outros Autores: Alves, Maria da Penha Casado
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16206
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-16206
record_format dspace
spelling ri-123456789-162062017-11-02T09:34:00Z Autoria no gênero resenha acadêmica Penha, Dalva Teixeira da Silva Alves, Maria da Penha Casado http://lattes.cnpq.br/4677526528544511 http://lattes.cnpq.br/7377731555637172 Rodrigues, Maria das Graças Soares http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783941Y9 Barbosa, Maria do Socorro Maia Fernandes Autoria Resenha Vozes Posicionamentos. Authorship Review Voices Points of view. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This work researches about the authorship marks in academic reviews of graduating students, besides the author discursive points of view. We detect the voices presented in the text, that is, the expressions of the discourse from the I and from the others, trying to explicitate the forms of the author review insertion. It is oriented by the conception that the author is the subject of his/her discourse, creating a position in relation to the discourse of the other(s) with which he/she maintains a dialogue. Our corpus is constituted of ten (10) academic reviews, produced by students from the Course of Letras, from Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN, do Campus Avançado Prof.ª Maria Elisa de Albuquerque Maia CAMEAM. The data signalize to the perception that the subject constitutes author, when he/she gives voice to the other; showing his/her point of view; pointing to the discourse of the other; and/or getting far from the text. That way, it is observed that the genre academic review can be considered as text that reconfigures the original text, that is, as a text that comments, criticizes, confirms the text that is object of its analyses. The theoretical background that influences the research comes from the dialogical language conception, from discursive genres and from Volochinov/Bakhtin (1997, 2003) authorship. To the discussion and the analyses of the discursive genre academic review , it is mentioned the MOTTA-ROTH and MEURER (2002); POSSENTI (2001, 2002) conceptions. O presente trabalho investiga marcas de autoria, em resenhas acadêmicas de graduandos, bem como os posicionamentos discursivos do sujeito-autor. Destacamos as vozes presentes no texto, ou seja, as manifestações do discurso do eu e do(s) outro(s), procurando explicitar as formas de inserção do sujeito/autor da resenha. Orienta essa análise a concepção de que o autor se constitui sujeito do seu dizer, posicionando-se em relação ao discurso do(s) outro(s) com o qual trava diálogo. O nosso corpus constitui-se de dez (10) resenhas acadêmicas, produzidas por estudantes do Curso de Letras, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN, do Campus Avançado Prof.ª Maria Elisa de Albuquerque Maia CAMEAM. Os dados apontam para a percepção de que o sujeito se constitui autor, quando dá voz ao outro; manifestando seu ponto de vista; apontando o discurso do outro; e/ou distanciando-se do texto. Desse modo, constata-se que o gênero resenha acadêmica pode ser considerado como texto emoldurador de um texto fonte, ou seja, como um texto que comenta, critica, confirma esse texto que é objeto de sua análise. O aporte teórico que orienta a pesquisa advém da concepção dialógica de linguagem, de gêneros discursivos e de autoria de Volochinov/Bakhtin (1997, 2003). Para a discussão e a análise do gênero discursivo resenha acadêmica, reportamo-nos às contribuições de MOTTA-ROTH; MEURER (2002); POSSENTI (2001, 2002). 2014-12-17T15:06:53Z 2012-01-26 2014-12-17T15:06:53Z 2011-11-30 masterThesis PENHA, Dalva Teixeira da Silva. Autoria no gênero resenha acadêmica. 2011. 139 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada; Literatura Comparada) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16206 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem Linguística Aplicada; Literatura Comparada
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Autoria
Resenha
Vozes
Posicionamentos.
Authorship
Review
Voices
Points of view.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Autoria
Resenha
Vozes
Posicionamentos.
Authorship
Review
Voices
Points of view.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Penha, Dalva Teixeira da Silva
Autoria no gênero resenha acadêmica
description This work researches about the authorship marks in academic reviews of graduating students, besides the author discursive points of view. We detect the voices presented in the text, that is, the expressions of the discourse from the I and from the others, trying to explicitate the forms of the author review insertion. It is oriented by the conception that the author is the subject of his/her discourse, creating a position in relation to the discourse of the other(s) with which he/she maintains a dialogue. Our corpus is constituted of ten (10) academic reviews, produced by students from the Course of Letras, from Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN, do Campus Avançado Prof.ª Maria Elisa de Albuquerque Maia CAMEAM. The data signalize to the perception that the subject constitutes author, when he/she gives voice to the other; showing his/her point of view; pointing to the discourse of the other; and/or getting far from the text. That way, it is observed that the genre academic review can be considered as text that reconfigures the original text, that is, as a text that comments, criticizes, confirms the text that is object of its analyses. The theoretical background that influences the research comes from the dialogical language conception, from discursive genres and from Volochinov/Bakhtin (1997, 2003) authorship. To the discussion and the analyses of the discursive genre academic review , it is mentioned the MOTTA-ROTH and MEURER (2002); POSSENTI (2001, 2002) conceptions.
author2 Alves, Maria da Penha Casado
author_facet Alves, Maria da Penha Casado
Penha, Dalva Teixeira da Silva
format masterThesis
author Penha, Dalva Teixeira da Silva
author_sort Penha, Dalva Teixeira da Silva
title Autoria no gênero resenha acadêmica
title_short Autoria no gênero resenha acadêmica
title_full Autoria no gênero resenha acadêmica
title_fullStr Autoria no gênero resenha acadêmica
title_full_unstemmed Autoria no gênero resenha acadêmica
title_sort autoria no gênero resenha acadêmica
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2014
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16206
work_keys_str_mv AT penhadalvateixeiradasilva autorianogeneroresenhaacademica
_version_ 1773964069565366272