Reestruturação da disciplina "Física I" do Curso de Tecnólogo em Gerência de Obras de Edificações do CEFET/PB
The aim of the present paper is to reorganize a discipline on technological physics so that the construction site of civil engineering becomes a natural environment of learning, providing the learner with the association between theory and practice as well as allowing the subject to process, in real...
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Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
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Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16028 |
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ri-123456789-160282017-11-02T13:26:52Z Reestruturação da disciplina "Física I" do Curso de Tecnólogo em Gerência de Obras de Edificações do CEFET/PB Nobre, Francisco de Assis Fernandes Barreto, Ciclamio Leite http://lattes.cnpq.br/2394260827532478 http://lattes.cnpq.br/2532760140534053 Kulesza, Wojciech Andrzej http://lattes.cnpq.br/7408584269961175 Borba, Gilvan Luiz http://lattes.cnpq.br/0043059721601657 Construtivismo Currículo Ensino-aprendizagem Física tecnológica Constructivism Curriculum/syllabus Teaching-learning process Technological physics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The aim of the present paper is to reorganize a discipline on technological physics so that the construction site of civil engineering becomes a natural environment of learning, providing the learner with the association between theory and practice as well as allowing the subject to process, in real time, information generated from his cognitive constructions and his contextualizations. Thus, a sequence of actions was taken into account: firstly, the programme was developed in the classroom, sharing with its contextualized information through experiments done under supervision by the learners in laboratories; secondly, the data which associate physics with construction were collected and, to do so, technical visits to construction sites were realized, providing the learner the association between the theory and the practice in a suitable site to the constructivist approach. As a result, the first discipline on physics of the Curso de Tecnólogos em Gerência de Obras de Edificações do CEFET/PB was re-structured in terms of syllabus, methodology, application and evaluation. In fact, this work deals with a dynamic process that gathers and gives emphasis to teaching, learning, technology, information, creativity, competence and abilities in a constructivist learning process and, as a consequence, having allowed institutional engagement O nosso objetivo é reestruturar a disciplina de física tecnológica de maneira a tornar o canteiro de obras da construção civil o ambiente natural de aprendizagem, oportunizando ao aprendiz a associação entre a teoria e a prática, permitindo ao sujeito processar em tempo real informações geradas entre suas construções cognitivas e suas contextualizações. Desta forma foi priorizada uma seqüência de ações: em primeiro lugar, foi desenvolvido em sala de aula o conteúdo programático, compartilhado com a sua contextualização em experimentos laboratoriais presenciais executados de modo orientado pelos aprendizes. Posteriormente, foram levantados dados que associam a física à construção civil; para isto, foram realizadas visitas técnicas aos canteiros de obras possibilitando ao aprendiz a associação da teoria à prática em ambiente propício à abordagem construtivista. Como resultado, obtivemos uma reformulação no programa da primeira disciplina de física do Curso de Tecnólogos em Gerência de Obras de Edificações, do Cefet/PB, fundamentada e implementada nos seguintes referentes: ementa da disciplina, metodologia trabalhada, implementação e análise. Trata-se de um processo dinâmico, que reúne e enfatiza ensino, aprendizagem, tecnologia, informação, criatividade, competências e habilidades, em um processo construtivista e, como conseqüência, tendo propiciado envolvimento institucional 2014-12-17T15:04:47Z 2008-01-03 2014-12-17T15:04:47Z 2006-12-11 masterThesis NOBRE, Francisco de Assis Fernandes. Reestruturação da disciplina "Física I" do Curso de Tecnólogo em Gerência de Obras de Edificações do CEFET/PB. 2006. 243 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16028 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática Ensino de Ciências Naturais e Matemática |
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Construtivismo Currículo Ensino-aprendizagem Física tecnológica Constructivism Curriculum/syllabus Teaching-learning process Technological physics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Nobre, Francisco de Assis Fernandes Reestruturação da disciplina "Física I" do Curso de Tecnólogo em Gerência de Obras de Edificações do CEFET/PB |
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The aim of the present paper is to reorganize a discipline on technological physics so that the construction site of civil engineering becomes a natural environment of learning, providing the learner with the association between theory and practice as well as allowing the subject to process, in real time, information generated from his cognitive constructions and his contextualizations. Thus, a sequence of actions was taken into account: firstly, the programme was developed in the classroom, sharing with its contextualized information through experiments done under supervision by the learners in laboratories; secondly, the data which associate physics with construction were collected and, to do so, technical visits to construction sites were realized, providing the learner the association between the theory and the practice in a suitable site to the constructivist approach. As a result, the first discipline on physics of the Curso de Tecnólogos em Gerência de Obras de Edificações do CEFET/PB was re-structured in terms of syllabus, methodology, application and evaluation. In fact, this work deals with a dynamic process that gathers and gives emphasis to teaching, learning, technology, information, creativity, competence and abilities in a constructivist learning process and, as a consequence, having allowed institutional engagement |
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