Body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na Educação Física

In the Renaissance, the anatomy project a map of the body. Since then, the human body has been investigated for innumerable techniques, configuring new landscapes on the condition human being and the proper knowledge. In accordance with Merleau-Ponty (1975), All technique is body technique. It confi...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
Outros Autores: Nóbrega, Terezinha Petrucia da
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14600
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-14600
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Educação
Práticas corporais
Educação física
Corpo
Movimento
Body art
Subjetividade
Fenomenologia
Education
Practical corporal
Physical education
Body in movement
Body art
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação
Práticas corporais
Educação física
Corpo
Movimento
Body art
Subjetividade
Fenomenologia
Education
Practical corporal
Physical education
Body in movement
Body art
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
Body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na Educação Física
description In the Renaissance, the anatomy project a map of the body. Since then, the human body has been investigated for innumerable techniques, configuring new landscapes on the condition human being and the proper knowledge. In accordance with Merleau-Ponty (1975), All technique is body technique. It configures and extends the Metaphysical structure of our meat. In this direction, any intervention in the human body, a tattooing, a surgery or a performance, extends the perception and the directions of the existence of the subject. Merleau-Ponty (1975) still affirms, that all technique presents objective interventions. However, the body, ahead of these interventions, doesn t have to be considered only object, but subject that, from the interventions, attributes sensible and meanings through the movements, also being this its way of being in the world. Searching to extend this reflection on the discontinuities between the object body and the subject body, as well as, with the objective to reflect on the relation between the corporal techniques and the production of the subjectivity and the knowledge of the physical education, we reflect on the body art, as one technique of body that marks the exterior of the body, exteriorizing the subjectivity, to search new means to the body and that ahead of this, we believe being able to project innumerable directions for the corporal transformations in the contemporarily. As a method for our reflection in we will support them in the phenomenology. IT presents as a new ontology, in which distinction does not occur enters the operating paper of the citizen that knows and the influence of the known object. The phenomenological understanding of body will be able to contribute with the knowledge of the Physical Education, a time that gives us important arguments on the experience of the body in relation with the nature, the culture, history. To be a body is to be tied to a world that we do not possess completive, but that we do not cease to search it
author2 Nóbrega, Terezinha Petrucia da
author_facet Nóbrega, Terezinha Petrucia da
Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
format masterThesis
author Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
author_sort Medeiros, Rosie Marie Nascimento de
title Body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na Educação Física
title_short Body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na Educação Física
title_full Body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na Educação Física
title_fullStr Body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na Educação Física
title_full_unstemmed Body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na Educação Física
title_sort body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na educação física
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2014
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14600
work_keys_str_mv AT medeirosrosiemarienascimentode bodyartexistenciaeconhecimentoapercepcaodocorponaeducacaofisica
_version_ 1773965512034746368
spelling ri-123456789-146002017-11-02T03:21:45Z Body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na Educação Física Medeiros, Rosie Marie Nascimento de Nóbrega, Terezinha Petrucia da http://lattes.cnpq.br/4739820420408872 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792996P7 Souza, Edilson Fernandes de http://lattes.cnpq.br/3329563140947244 Almeida, Maria da Conceição Xavier de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4 Melo, José Pereira de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4720550J4 Educação Práticas corporais Educação física Corpo Movimento Body art Subjetividade Fenomenologia Education Practical corporal Physical education Body in movement Body art CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO In the Renaissance, the anatomy project a map of the body. Since then, the human body has been investigated for innumerable techniques, configuring new landscapes on the condition human being and the proper knowledge. In accordance with Merleau-Ponty (1975), All technique is body technique. It configures and extends the Metaphysical structure of our meat. In this direction, any intervention in the human body, a tattooing, a surgery or a performance, extends the perception and the directions of the existence of the subject. Merleau-Ponty (1975) still affirms, that all technique presents objective interventions. However, the body, ahead of these interventions, doesn t have to be considered only object, but subject that, from the interventions, attributes sensible and meanings through the movements, also being this its way of being in the world. Searching to extend this reflection on the discontinuities between the object body and the subject body, as well as, with the objective to reflect on the relation between the corporal techniques and the production of the subjectivity and the knowledge of the physical education, we reflect on the body art, as one technique of body that marks the exterior of the body, exteriorizing the subjectivity, to search new means to the body and that ahead of this, we believe being able to project innumerable directions for the corporal transformations in the contemporarily. As a method for our reflection in we will support them in the phenomenology. IT presents as a new ontology, in which distinction does not occur enters the operating paper of the citizen that knows and the influence of the known object. The phenomenological understanding of body will be able to contribute with the knowledge of the Physical Education, a time that gives us important arguments on the experience of the body in relation with the nature, the culture, history. To be a body is to be tied to a world that we do not possess completive, but that we do not cease to search it Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico Na Renascença, a anatomia projeta um primeiro mapa do corpo. Desde então, o corpo humano tem sido esquadrinhado por inúmeras técnicas, configurando novas paisagens sobre a condição humana e sobre o próprio conhecimento. De acordo com Merleau-Ponty (1975), Toda técnica de corpo amplia a metafísica da carne. Nesse sentido, qualquer intervenção no corpo humano, seja uma tatuagem, uma cirurgia ou uma performance, amplia a percepção e os sentidos da existência do sujeito. Merleau-Ponty (1975) afirma ainda, que toda técnica apresenta intervenções objetivas. No entanto, o corpo, diante dessas intervenções, não deve ser considerado apenas objeto, mas também sujeito que, a partir das intervenções, atribui sentidos e significados por meio dos movimentos, sendo este seu modo de ser e estar no mundo. Buscando ampliar essa reflexão sobre as descontinuidades entre o corpo objeto e o corpo sujeito; bem como, com o objetivo de refletir sobre a relação entre as técnicas corporais e a produção da subjetividade e o conhecimento da educação física, refletimos sobre a body art, como uma técnica de corpo que marca o exterior do corpo, exteriorizando a subjetividade, de buscar novos sentidos ao corpo e que diante disso, acreditamos poder projetar inúmeros sentidos para as transformações corporais na contemporaneidade. Como método para a nossa reflexão nos apoiamos na fenomenologia de Merleau-Ponty. Esta se apresenta como uma nova ontologia, na qual não ocorre distinção entre o papel atuante do sujeito que conhece e a influência do objeto conhecido. A compreensão fenomenológica de corpo poderá contribuir com o conhecimento da Educação Física, uma vez que disponibiliza argumentos importantes sobre a experiência do corpo em relação com à natureza, à cultura, à história. Ser corpo é estar atado a um mundo que não possuímos completamente, mas que não cessamos de buscá-lo 2014-12-17T14:36:53Z 2007-08-03 2014-12-17T14:36:53Z 2005-08-12 masterThesis MEDEIROS, Rosie Marie Nascimento de. Body art, existência e conhecimento :a percepção do corpo na Educação Física. 2005. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14600 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Educação Educação