Há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico?
The expectation that there is a relationship between the teaching of history and the development of theoretical thinking , this study aimed to examine this relationship with the collaboration of two teachers who teach in the fourth year of elementary school in a public school in the city of Mossley...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14578 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-14578 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-145782017-11-02T03:43:05Z Há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico? Marques, Antonia Batista Góis, Francisca Lacerda de http://lattes.cnpq.br/8465699875851856 http://lattes.cnpq.br/5324357415270200 Queiroz, Liomar Costa de http://lattes.cnpq.br/5639194100466239 Aguiar, Olivette Rufino Borges Prado http://lattes.cnpq.br/4349263755135845 História. Pensamento teórico. Pesquisa colaborativa. Conceitos History . Theoretical thought . Collaborative research . Concepts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The expectation that there is a relationship between the teaching of history and the development of theoretical thinking , this study aimed to examine this relationship with the collaboration of two teachers who teach in the fourth year of elementary school in a public school in the city of Mossley - RN . Sues the theoretical and methodological contributions are identified with the history Dialectical Materialism . The methodological approach was collaborative research . Was based on studies of Vygotsky ( 1998, 2001 ) , Rubinstein (1965 , 1973) , Ibiapina (2007 , 2008) , Afanassiev (1985 ) , Goes (2003 ) , Ferreira and Ibiapina (2005 , 2006, 2007 ) , Davydov (1981 ) , Glenisson (1991 ) among others . The methodological procedures consisted of : meetings , questionnaire , interview , cycles of reflective studies , reports of experiences and reflective session. For data analysis , we used the methodology of conceptual elaboration , proposed by Ferreira (2009 ) and the shares of reflection proposed by Magalhães (2000 ) . Data analysis indicates the predominance of empirical thinking of collaborating both with regard to the process of design and ( re ) development of the concepts of history and theoretical thinking on the relationship between history teaching and the development of theoretical thought . However , we see the beginning of the start of the change process in thinking the teaching of history Na expectativa de que existe uma relação entre o ensino da História e o desenvolvimento do pensamento teórico, esse estudo se propôs a analisar a referida relação com a colaboração de duas professoras que lecionam no quarto ano do Ensino Fundamental em uma escola da rede pública do município de Mossoró RN. Os sues aportes teórico-metodológicos identificam-se com o Materialismo Histórico Dialético. A abordagem metodológica foi a pesquisa colaborativa. Se pautou nos estudos de Vygotsky (1998, 2001), Rubinstein (1965; 1973), Ibiapina (2007; 2008), Afanássiev (1985), Góis (2003), Ferreira e Ibiapina (2005; 2006, 2007), Davýdov (1981), Glénisson (1991) entre outros. Os procedimentos metodológicos constaram de: encontros, questionário, entrevista, ciclos de estudos reflexivos, relato de experiências e sessão reflexiva. Para análise dos dados, utilizamos a metodologia de elaboração conceitual, proposta por Ferreira (2009) e as ações da reflexão propostas por Magalhães (2000). A análise dos dados indica a predominância do pensamento empírico das colaboradoras, tanto no que diz respeito ao processo de elaboração e (re) elaboração dos conceitos de História e de pensamento teórico, quanto à relação entre o ensino da História e o desenvolvimento do pensamento teórico. No entanto, constatamos início do desencadeamento do processo de mudança na forma de pensar o ensino da História 2014-12-17T14:36:49Z 2014-08-07 2014-12-17T14:36:49Z 2009-11-16 masterThesis MARQUES, Antonia Batista. Há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico?. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14578 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Educação Educação |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
História. Pensamento teórico. Pesquisa colaborativa. Conceitos History . Theoretical thought . Collaborative research . Concepts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
História. Pensamento teórico. Pesquisa colaborativa. Conceitos History . Theoretical thought . Collaborative research . Concepts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Marques, Antonia Batista Há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico? |
description |
The expectation that there is a relationship between the teaching of history and the development of theoretical thinking , this study aimed to examine this relationship with the collaboration of two teachers who teach in the fourth year of elementary school in a public school in the city of Mossley - RN . Sues the theoretical and methodological contributions are identified with the history Dialectical Materialism . The methodological approach was collaborative research . Was based on studies of Vygotsky ( 1998, 2001 ) , Rubinstein (1965 , 1973) , Ibiapina (2007 , 2008) , Afanassiev (1985 ) , Goes (2003 ) , Ferreira and Ibiapina (2005 , 2006, 2007 ) , Davydov (1981 ) , Glenisson (1991 ) among others . The methodological procedures consisted of : meetings , questionnaire , interview , cycles of reflective studies , reports of experiences and reflective session. For data analysis , we used the methodology of conceptual elaboration , proposed by Ferreira (2009 ) and the shares of reflection proposed by Magalhães (2000 ) . Data analysis indicates the predominance of empirical thinking of collaborating both with regard to the process of design and ( re ) development of the concepts of history and theoretical thinking on the relationship between history teaching and the development of theoretical thought . However , we see the beginning of the start of the change process in thinking the teaching of history |
author2 |
Góis, Francisca Lacerda de |
author_facet |
Góis, Francisca Lacerda de Marques, Antonia Batista |
format |
masterThesis |
author |
Marques, Antonia Batista |
author_sort |
Marques, Antonia Batista |
title |
Há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico? |
title_short |
Há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico? |
title_full |
Há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico? |
title_fullStr |
Há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico? |
title_full_unstemmed |
Há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico? |
title_sort |
há possibilidade do ensino da história desenvolver o pensamento teórico? |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2014 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14578 |
work_keys_str_mv |
AT marquesantoniabatista hapossibilidadedoensinodahistoriadesenvolveropensamentoteorico |
_version_ |
1773959273322119168 |