Educação de jovens e adultos na cidade do Natal: uma reflexão sobre sucesso e insucesso
This essay proposes to research the success and failure in Education for Youth and Adults (known as EJA), based on the approval, failure and evasion rates in public schools belonging to the city of Natal, RN. Reflecting upon the reasons why some pupils from this program were dropping out of school w...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14560 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-14560 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Educação de jovens e adultos. Aprovação. Evasão. Reprovação Education for youth and adults. Approval. Evasion. Failure CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação de jovens e adultos. Aprovação. Evasão. Reprovação Education for youth and adults. Approval. Evasion. Failure CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Nogueira, Anete Alves da Silva Educação de jovens e adultos na cidade do Natal: uma reflexão sobre sucesso e insucesso |
description |
This essay proposes to research the success and failure in Education for Youth and Adults
(known as EJA), based on the approval, failure and evasion rates in public schools belonging
to the city of Natal, RN. Reflecting upon the reasons why some pupils from this program were
dropping out of school while others kept on studying was a necessity. Therefore, we seek to
know these subjects and their school environment. In the search this data, we set off by
approaching the EJA politics, going through a historical path, highlighting significant facts to
Brazilian and Natal history. While bringing together the pieces of information for this essay,
we were lead to the State and City Education Department, in search of approval, failure and
evasion rates from the year 2009. Based on these rates, two schools have been chosen: the
first with a high failure rate and the second with a failure rate lower than the city average. The
schools work was researched throughout the year 2010, through interviews with pupils,
teachers, managers and employees; school files analysis; the analysis of files the establish the
rules for EJA programs in the city of Natal. Nethertheless, this essay points to inner and outer
factors which might come to contribute to the failure or success of pupils from the researched
schools, emphasizing that the difference between those are in the team work present in the
school with low failure rate |
author2 |
Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida |
author_facet |
Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida Nogueira, Anete Alves da Silva |
format |
masterThesis |
author |
Nogueira, Anete Alves da Silva |
author_sort |
Nogueira, Anete Alves da Silva |
title |
Educação de jovens e adultos na cidade do Natal: uma reflexão sobre sucesso e insucesso |
title_short |
Educação de jovens e adultos na cidade do Natal: uma reflexão sobre sucesso e insucesso |
title_full |
Educação de jovens e adultos na cidade do Natal: uma reflexão sobre sucesso e insucesso |
title_fullStr |
Educação de jovens e adultos na cidade do Natal: uma reflexão sobre sucesso e insucesso |
title_full_unstemmed |
Educação de jovens e adultos na cidade do Natal: uma reflexão sobre sucesso e insucesso |
title_sort |
educação de jovens e adultos na cidade do natal: uma reflexão sobre sucesso e insucesso |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2014 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14560 |
work_keys_str_mv |
AT nogueiraanetealvesdasilva educacaodejovenseadultosnacidadedonatalumareflexaosobresucessoeinsucesso AT nogueiraanetealvesdasilva youngandadulteducationinthecityofnatalareflectionaboutfailureandsuccess |
_version_ |
1773967018312073216 |
spelling |
ri-123456789-145602017-11-02T02:01:22Z Educação de jovens e adultos na cidade do Natal: uma reflexão sobre sucesso e insucesso Young and adult education in the city of Natal: a reflection about failure and success Nogueira, Anete Alves da Silva Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida http://lattes.cnpq.br/4490427219820026 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780490E9 Silva, Paulo Roberto Palhano http://lattes.cnpq.br/0668404365830780 Aragão, Ana Lúcia Assunção http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795184P6 Educação de jovens e adultos. Aprovação. Evasão. Reprovação Education for youth and adults. Approval. Evasion. Failure CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This essay proposes to research the success and failure in Education for Youth and Adults (known as EJA), based on the approval, failure and evasion rates in public schools belonging to the city of Natal, RN. Reflecting upon the reasons why some pupils from this program were dropping out of school while others kept on studying was a necessity. Therefore, we seek to know these subjects and their school environment. In the search this data, we set off by approaching the EJA politics, going through a historical path, highlighting significant facts to Brazilian and Natal history. While bringing together the pieces of information for this essay, we were lead to the State and City Education Department, in search of approval, failure and evasion rates from the year 2009. Based on these rates, two schools have been chosen: the first with a high failure rate and the second with a failure rate lower than the city average. The schools work was researched throughout the year 2010, through interviews with pupils, teachers, managers and employees; school files analysis; the analysis of files the establish the rules for EJA programs in the city of Natal. Nethertheless, this essay points to inner and outer factors which might come to contribute to the failure or success of pupils from the researched schools, emphasizing that the difference between those are in the team work present in the school with low failure rate O presente trabalho teve como objetivo pesquisar o insucesso e o sucesso na Educação de Jovens e Adultos (EJA), com base nos índices de aprovação, reprovação e evasão das escolas do Município de Natal/RN. Foi necessário refletir sobre as razões pelas quais os educandos dessa modalidade estavam abandonando a escola, ficando, portanto, desprovidos do acesso à escolaridade, enquanto outros permaneciam. Assim, buscamos conhecer esses sujeitos e seu ambiente escolar. Na busca por esses fatores, iniciamos abordando a política da EJA, fazendo um percurso histórico, evidenciando fatos significativos na história do Brasil e da Cidade do Natal. Na construção dos dados para a pesquisa, percorremos caminhos que nos levaram às Secretarias Estadual e Municipal, em busca dos índices de aprovação, reprovação e evasão no ano de 2009. Baseados nesses índices escolhemos duas escolas: uma de maior e outra de menor índice de insucesso em relação ao encontrado no município. Pesquisamos o seu funcionamento durante o ano de 2010, realizando entrevistas com alunos, professores, gestores e funcionários, análise de documentos das secretarias das escolas, e de documentos que regem a modalidade de EJA no município de Natal. Retomando o caminho trilhado, apontamos fatores internos e externos que possam vir a contribuir com o insucesso e o sucesso dos alunos das escolas pesquisadas, ressaltando que o diferencial entre as duas está no trabalho em equipe realizado pela escola que apresenta índice melhor 2014-12-17T14:36:46Z 2013-05-09 2014-12-17T14:36:46Z 2012-09-24 masterThesis NOGUEIRA, Anete Alves da Silva. Young and adult education in the city of Natal: a reflection about failure and success. 2012. 69 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14560 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Educação Educação |