A Formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica
This work dealt with formative actions that were developed by Educational Practice in Movement (GEPEM) at Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). This group aims to transform the way education is carried out. This is done either through intervention or in research considering that school...
में बचाया:
मुख्य लेखक: | |
---|---|
अन्य लेखक: | |
स्वरूप: | doctoralThesis |
भाषा: | por |
प्रकाशित: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
विषय: | |
ऑनलाइन पहुंच: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14529 |
टैग : | टैग जोड़ें |
id |
ri-123456789-14529 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-145292019-07-07T05:15:03Z A Formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes http://lattes.cnpq.br/9793207619191846 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780490E9 Delizoicov Neto, Demétrio http://lattes.cnpq.br/9060725690210755 Pinheiro, Antônio Carlos Ferreira http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787160T1 Ribeiro, Márcia Maria Gurgel http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785976J0 Melo, José Pereira de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4720550J4 Formação de professores Ação na cscola Paulo Freire Professor formation School actions Paulo Freire CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work dealt with formative actions that were developed by Educational Practice in Movement (GEPEM) at Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). This group aims to transform the way education is carried out. This is done either through intervention or in research considering that school has an explicit objective, to change action, and this presupposes an educator formation process. The methodology used is a reflection on educational practice, aiming to built knowledge that can be generalized to other realities. The analysis of the group s prior work was done considering what has been used as a parameter for decision making, the regularity in the process itself, all of which allowed the identification of their principles, once these were always mentioned in the documents that were analyzed. Some principles for formative actions of the GEPEM were identified: the subject as a social historical being is part of a given community; knowledge is built through social relations and local reality is a content generator; dialogically, collective construction and awareness process. The research also pointed out four characterized organizers, parameters and action criteria that make articulation with practice possible. Thus, these are used in order to analyze two initial formation proposals (secondary and higher education) of rural settlement educators Este trabalho analisou ações formativas desenvolvidas pelo Grupo de Estudos de Prática Educativas em Movimento (GEPEM) - UFRN, cujo foco central de atuação, tanto na intervenção, quanto na pesquisa, é a transformação do fazer pedagógico, consciente de que a intervenção na Escola com o objetivo explícito de mudar a ação pressupõe um processo de formação dos educadores. A metodologia utilizada é uma reflexão sobre a prática, visando estar construindo um conhecimento que possa ser generalizado para outras realidades. Na análise das produções anteriores do Grupo, buscou-se o que estava parametrizando as decisões tomadas, ou seja, quais as regularidades desse processo, permitindo a identificação dos princípios, uma vez que eles apareceram recorrentemente nos diferentes documentos analisados. Foram identificados como princípios para as ações formativas do GEPEM: o sujeito enquanto ser histórico-social faz parte de uma determinada comunidade; o conhecimento é construído nas relações sociais e a realidade local é geradora de conteúdo; a dialogicidade, construção coletiva e o processo de conscientização. Também, foram explicitados quatro organizadores devidamente caracterizados, e evidenciados parâmetros e critérios de atuação que possibilitam a sua articulação com a prática. Ao final, os princípios e organizadores são utilizados para analisar duas propostas de formação inicial (Ensino Médio e Superior) de educadores de assentamentos rurais 2014-12-17T14:36:43Z 2007-08-08 2014-12-17T14:36:43Z 2006-08-11 doctoralThesis RÊGO, Maria Carmem Freire Diógenes. A Formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica. 2006. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natgal, 2006. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14529 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Educação Educação |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Formação de professores Ação na cscola Paulo Freire Professor formation School actions Paulo Freire CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Formação de professores Ação na cscola Paulo Freire Professor formation School actions Paulo Freire CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes A Formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica |
description |
This work dealt with formative actions that were developed by Educational Practice in Movement (GEPEM) at Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). This group aims to transform the way education is carried out. This is done either through intervention or in research considering that school has an explicit objective, to change action, and this presupposes an educator formation process. The methodology used is a reflection on educational practice, aiming to built knowledge that can be generalized to other realities. The analysis of the group s prior work was done considering what has been used as a parameter for decision making, the regularity in the process itself, all of which allowed the identification of their principles, once these were always mentioned in the documents that were analyzed. Some principles for formative actions of the GEPEM were identified: the subject as a social historical being is part of a given community; knowledge is built through social relations and local reality is a content generator; dialogically, collective construction and awareness process. The research also pointed out four characterized organizers, parameters and action criteria that make articulation with practice possible. Thus, these are used in order to analyze two initial formation proposals (secondary and higher education) of rural settlement educators |
author2 |
http://lattes.cnpq.br/9793207619191846 |
author_facet |
http://lattes.cnpq.br/9793207619191846 Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes |
format |
doctoralThesis |
author |
Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes |
author_sort |
Rêgo, Maria Carmem Freire Diógenes |
title |
A Formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica |
title_short |
A Formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica |
title_full |
A Formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica |
title_fullStr |
A Formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica |
title_full_unstemmed |
A Formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica |
title_sort |
formação docente no fazer e refazer da prática pedagógica |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2014 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14529 |
work_keys_str_mv |
AT regomariacarmemfreirediogenes aformacaodocentenofazererefazerdapraticapedagogica AT regomariacarmemfreirediogenes formacaodocentenofazererefazerdapraticapedagogica |
_version_ |
1773965736564228096 |