A dimensão espacial e o proceder pedagógico
This research was conducted at the Post Graduate Program in Education at the Federal University of Rio Grande do Norte. It had the aim to understand the spatial conception associated with the pedagogical action. It promoted a historical-scientific approach to concepts of space to emphasize the sp...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | doctoralThesis |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14485 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-14485 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-144852019-07-28T05:08:07Z A dimensão espacial e o proceder pedagógico Nóbrega Júnior, Orgival Bezerra da http://lattes.cnpq.br/5304910095437392 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783992T8 Soares Júnior, Francisco Cláudio http://lattes.cnpq.br/8594420871529170 Barbosa Júnior, Walter Pinheiro http://lattes.cnpq.br/7532911538772143 Dantas, Eugênia Maria http://lattes.cnpq.br/6296149707446296 Tavares, Andrezza Maria Batista do Nascimento http://lattes.cnpq.br/5187018279016366 Albuquerque, Maria Adailza Martins de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786112P9 Espaço. Educação. Dimensão espacial Space. Education. Space Dimension CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research was conducted at the Post Graduate Program in Education at the Federal University of Rio Grande do Norte. It had the aim to understand the spatial conception associated with the pedagogical action. It promoted a historical-scientific approach to concepts of space to emphasize the spatiality from the geographical and educational theoretical referential. In it empiria situated in a university student universe, has utilized a quantitative measuring instrument as a subsidy to a qualitative dialogical analysis. It showed a synthetic framework arising from the interaction and the reflection focused into problems, challenges and potential of a pedagogical vision that considers the spatiality of teaching education. It seeks to promote delineations of paths pedagogical to a integrate approach of heterotopic space conception, as a necessary critical condition to the appropriation of social reality without doing the epistemological dichotomy, enhancing it signification to the learning academic teaching ambience; as well the scientific and teaching formation in the geography course Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Essa pesquisa foi desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Teve o objetivo de compreender a concepção espacial associada à ação pedagógica. Tratou-se de uma abordagem histórico-científica das concepções de espaço para enfatizar a espacialidade a partir do referencial teórico geográfico e educacional. Em sua empiria junto a um universo discente universitário, utilizou um instrumento de medição quantitativo como subsídio a uma análise dialógica qualitativa. Evidenciou um quadro sintético advindo da interação e da reflexão dirigidas para os problemas, desafios e potenciais de uma visão pedagógica que considera a espacialidade da Educação. Buscou-se promover delineamentos de caminhos pedagógicos para uma abordagem mais integrada do ensino de uma concepção heterotópica de espaço, como condição crítica necessária à apropriação da realidade social sem fazer a dicotomia epistemológica, potencializando a sua significação para a aprendizagem num ambiente de ensino; assim como a formação científica e docente no curso de geografia 2014-12-17T14:36:36Z 2014-09-10 2014-12-17T14:36:36Z 2014-02-21 doctoralThesis NÓBREGA JÚNIOR, Orgival Bezerra da. A dimensão espacial e o proceder pedagógico. 2014. 188 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14485 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Educação Educação |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Espaço. Educação. Dimensão espacial Space. Education. Space Dimension CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Espaço. Educação. Dimensão espacial Space. Education. Space Dimension CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Nóbrega Júnior, Orgival Bezerra da A dimensão espacial e o proceder pedagógico |
description |
This research was conducted at the Post Graduate Program in Education at the Federal
University of Rio Grande do Norte. It had the aim to understand the spatial conception
associated with the pedagogical action. It promoted a historical-scientific approach to
concepts of space to emphasize the spatiality from the geographical and educational
theoretical referential. In it empiria situated in a university student universe, has utilized a
quantitative measuring instrument as a subsidy to a qualitative dialogical analysis. It showed a
synthetic framework arising from the interaction and the reflection focused into problems,
challenges and potential of a pedagogical vision that considers the spatiality of teaching
education. It seeks to promote delineations of paths pedagogical to a integrate approach of
heterotopic space conception, as a necessary critical condition to the appropriation of social
reality without doing the epistemological dichotomy, enhancing it signification to the learning
academic teaching ambience; as well the scientific and teaching formation in the geography
course |
author2 |
http://lattes.cnpq.br/5304910095437392 |
author_facet |
http://lattes.cnpq.br/5304910095437392 Nóbrega Júnior, Orgival Bezerra da |
format |
doctoralThesis |
author |
Nóbrega Júnior, Orgival Bezerra da |
author_sort |
Nóbrega Júnior, Orgival Bezerra da |
title |
A dimensão espacial e o proceder pedagógico |
title_short |
A dimensão espacial e o proceder pedagógico |
title_full |
A dimensão espacial e o proceder pedagógico |
title_fullStr |
A dimensão espacial e o proceder pedagógico |
title_full_unstemmed |
A dimensão espacial e o proceder pedagógico |
title_sort |
dimensão espacial e o proceder pedagógico |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2014 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14485 |
work_keys_str_mv |
AT nobregajuniororgivalbezerrada adimensaoespacialeoprocederpedagogico AT nobregajuniororgivalbezerrada dimensaoespacialeoprocederpedagogico |
_version_ |
1773959561569370112 |