Reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais

The thesis presents a systematic description about the meaning, as Skemp, relational understanding and understanding instrumental, in the context of mathematics learning, being that we had as a guide his understanding of the schema. Especially, we analyze some academic productions, in the area of...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Georgiane Amorim
Outros Autores: Fossa, John Andrew
Formato: doctoralThesis
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14432
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-14432
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Compreensão relacional. Compreensão instrumental. Esquema. Quaternos pitagóricos
Relational understanding. Instrumental understanding. Schema. Quaternos pythagoreans
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Compreensão relacional. Compreensão instrumental. Esquema. Quaternos pitagóricos
Relational understanding. Instrumental understanding. Schema. Quaternos pythagoreans
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Silva, Georgiane Amorim
Reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais
description The thesis presents a systematic description about the meaning, as Skemp, relational understanding and understanding instrumental, in the context of mathematics learning, being that we had as a guide his understanding of the schema. Especially, we analyze some academic productions, in the area of Mathematics Education, who used the categories of understanding relational and instrumental understanding how evaluative instrument and we see that in most cases the analysis is punctual. Being so, whereas the inherent understanding relational schema has a network of connected ideas and non-insulated, we investigated if the global analysis, where it is the understanding of the diversity of contributory concepts for formation of the concept to be learned, is more appropriate than the punctual, where does the understanding of concepts so isolated. For this, we apply a teaching module, having as main content the Quaternos Pythagoreans using History of Mathematics and the work of Bahier (1916). With the data we obtained the teaching module to use the global analysis and the punctual analysis, using research methodology the Case Study, and consequently we conduct our inferences about the levels of understanding of the subject which has made it possible for us to investigate the ownership of global analysis at the expense of punctual analysis. On the opportunity, we prove the thesis that we espouse in the course of the study and, in addition, we highlight as a contribution of our research evidence of need for a teaching of mathematics that entices the relational understanding and that evaluation should be global, being necessary to consider the notion of schema and therefore know the schematic diagram of the concept that will be evaluated
author2 Fossa, John Andrew
author_facet Fossa, John Andrew
Silva, Georgiane Amorim
format doctoralThesis
author Silva, Georgiane Amorim
author_sort Silva, Georgiane Amorim
title Reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais
title_short Reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais
title_full Reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais
title_fullStr Reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais
title_full_unstemmed Reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais
title_sort reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2014
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14432
work_keys_str_mv AT silvageorgianeamorim reconceitualizacaodascategoriasdeskempdecompreensaorelacionalecompreensaoinstrumentalcomocriteriosglobais
_version_ 1773963820441534464
spelling ri-123456789-144322019-08-04T05:19:49Z Reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais Silva, Georgiane Amorim Fossa, John Andrew http://lattes.cnpq.br/2101604345855008 http://lattes.cnpq.br/2466525106349625 Nasser, Lilian http://lattes.cnpq.br/4694849346110414 Mendes, Iran Abreu http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8 Sousa, Giselle Costa de http://lattes.cnpq.br/1300121866958282 Rêgo, Rogéria Gaudêncio do http://lattes.cnpq.br/3882610066313180 Compreensão relacional. Compreensão instrumental. Esquema. Quaternos pitagóricos Relational understanding. Instrumental understanding. Schema. Quaternos pythagoreans CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The thesis presents a systematic description about the meaning, as Skemp, relational understanding and understanding instrumental, in the context of mathematics learning, being that we had as a guide his understanding of the schema. Especially, we analyze some academic productions, in the area of Mathematics Education, who used the categories of understanding relational and instrumental understanding how evaluative instrument and we see that in most cases the analysis is punctual. Being so, whereas the inherent understanding relational schema has a network of connected ideas and non-insulated, we investigated if the global analysis, where it is the understanding of the diversity of contributory concepts for formation of the concept to be learned, is more appropriate than the punctual, where does the understanding of concepts so isolated. For this, we apply a teaching module, having as main content the Quaternos Pythagoreans using History of Mathematics and the work of Bahier (1916). With the data we obtained the teaching module to use the global analysis and the punctual analysis, using research methodology the Case Study, and consequently we conduct our inferences about the levels of understanding of the subject which has made it possible for us to investigate the ownership of global analysis at the expense of punctual analysis. On the opportunity, we prove the thesis that we espouse in the course of the study and, in addition, we highlight as a contribution of our research evidence of need for a teaching of mathematics that entices the relational understanding and that evaluation should be global, being necessary to consider the notion of schema and therefore know the schematic diagram of the concept that will be evaluated O presente trabalho apresenta uma descrição sistemática acerca do que significa, segundo Skemp (1980,1989), compreensão relacional e compreensão instrumental, no âmbito da aprendizagem matemática, sendo que tivemos como norte à sua compreensão sobre esquema. Sobretudo, analisamos alguns trabalhos acadêmicos, na área de Educação Matemática, que fizeram uso das categorias de compreensão relacional e compreensão instrumental enquanto instrumento avaliativo e detectamos que na maioria dos casos a análise é pontual. Diante disso, considerando que o esquema inerente à compreensão relacional apresenta uma rede de ideias conectadas e não isoladas, investigamos se a análise global, na qual considera-se a compreensão da diversidade de conceitos contributivos à formação do conceito a ser aprendido, é mais apropriada que a pontual, na qual considera a compreensão de conceitos de modo isolado. Para tanto, aplicamos um módulo de ensino, tendo como conteúdo principal os quaternos pitagóricos utilizando a História da Matemática e a obra de Bahier (1916). Com o referido módulo de ensino obtivemos os dados para realizarmos tanto a análise global quanto a pontual, utilizando como modalidade de pesquisa o Estudo de Caso, e consequentemente realizamos nossas inferências acerca dos níveis de compreensão apresentados pelos sujeitos o que nos possibilitou investigarmos a apropriação da análise global em detrimento da análise pontual. Na oportunidade, comprovamos a tese que defendemos no decorrer do estudo e, além disso, apontamos como contribuição da nossa pesquisa a evidência da necessidade de um ensino de Matemática que promova a compreensão relacional e que avaliação a ser realizada deve ser global, sendo necessário levar em consideração a noção de esquema e consequentemente conhecer o diagrama esquemático do conceito a ser avaliado 2014-12-17T14:36:30Z 2013-05-09 2014-12-17T14:36:30Z 2013-03-15 doctoralThesis SILVA, Georgiane Amorim. Reconceitualização das categorias de skemp de compreensão relacional e compreensão instrumental como critérios globais. 2013. 152 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14432 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Educação Educação