Compor e educar para descolonizar

Industrialization, accelerated urbanization, increased material wealth, expansion of the consumer society, incentive to competition and environmental degradation represent multiple dimensions of the development existing in Brazil over the last forty years. Upon reflecting about this process, this th...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Carlos Alberto Pereira
Outros Autores: Almeida, Maria da Conceição Xavier de
Formato: doctoralThesis
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Art
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-14211
record_format dspace
spelling ri-123456789-142112017-11-01T15:57:50Z Compor e educar para descolonizar Silva, Carlos Alberto Pereira Almeida, Maria da Conceição Xavier de http://lattes.cnpq.br/4728452634290857 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4 Carvalho, Edgard de Assis http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780806E2 Petraglia, Izabel Cristina http://lattes.cnpq.br/6460862782566101 Germano, José Willington alineguimaraes@hotmail.com Mendes, Iran Abreu http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8 Arte Descolonização Complexidade Educação Art Decolonization Complexity Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Industrialization, accelerated urbanization, increased material wealth, expansion of the consumer society, incentive to competition and environmental degradation represent multiple dimensions of the development existing in Brazil over the last forty years. Upon reflecting about this process, this thesis is based on the understanding that eagerness for development is indicative of the existence of a self-colonized imaginary, as Serge Latouche says, among considerable portions of Brazilian people. Understanding that art creates a deeper and truer knowledge on the essence of the world, according to the comprehension announced by Arthur Schopenhauer, I point out that Brazilian composers, upon seeing beforehand the symptoms of the evil of civilization expressed under the sign of development, spread ideas which poetically decolonize our imaginary. Being convinced that we can and must get out of the line, invent new ways, announce a forbidden knowledge, discuss implausible hypotheses, unfinished ideas, as Maria da Conceição de Almeida states, I present the notion of DESdesenvolvimento as a cognitive operator which potentializes the imaginary decolonization revealed by several songs by Brazilian composers Industrialização, urbanização acelerada, aumento da riqueza material, expansão da sociedade de consumo, estímulo à competição e degradação ambiental configuram múltiplas dimensões do desenvolvimento existente no Brasil nos últimos quarenta anos. Ao refletir acerca desse processo, esta tese funda-se na compreensão de que ânsia do desenvolvimento é reveladora da existência de um imaginário autocolonizado, como diz Serge Latouche, entre parcelas consideráveis da população brasileira. Entendendo que a arte cria um conhecimento mais profundo e verdadeiro da essência do mundo, de acordo com a compreensão anunciada por Arthur Schopenhauer, sublinho que os compositores brasileiros, ao enxergarem antecipadamente os sintomas do mal da civilização expresso sob o signo do desenvolvimento, difundiram idéias poeticamente descolonizadoras do nosso imaginário. Convencido de que podemos e devemos sair fora da linha, inventar novos caminhos, anunciar conhecimentos proibidos, discutir hipóteses não plausíveis, idéias inacabadas, conforme afirma Maria da Conceição de Almeida, apresento a noção de DESdesenvolvimento como um operador cognitivo potencializador da descolonização do imaginário descortinada por diversas canções de compositores brasileiros 2014-12-17T14:36:02Z 2009-12-07 2014-12-17T14:36:02Z 2009-09-15 doctoralThesis SILVA, Carlos Alberto Pereira. Compor e educar para descolonizar. 2009. 131 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Educação Educação
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Arte
Descolonização
Complexidade
Educação
Art
Decolonization
Complexity
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Arte
Descolonização
Complexidade
Educação
Art
Decolonization
Complexity
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Silva, Carlos Alberto Pereira
Compor e educar para descolonizar
description Industrialization, accelerated urbanization, increased material wealth, expansion of the consumer society, incentive to competition and environmental degradation represent multiple dimensions of the development existing in Brazil over the last forty years. Upon reflecting about this process, this thesis is based on the understanding that eagerness for development is indicative of the existence of a self-colonized imaginary, as Serge Latouche says, among considerable portions of Brazilian people. Understanding that art creates a deeper and truer knowledge on the essence of the world, according to the comprehension announced by Arthur Schopenhauer, I point out that Brazilian composers, upon seeing beforehand the symptoms of the evil of civilization expressed under the sign of development, spread ideas which poetically decolonize our imaginary. Being convinced that we can and must get out of the line, invent new ways, announce a forbidden knowledge, discuss implausible hypotheses, unfinished ideas, as Maria da Conceição de Almeida states, I present the notion of DESdesenvolvimento as a cognitive operator which potentializes the imaginary decolonization revealed by several songs by Brazilian composers
author2 Almeida, Maria da Conceição Xavier de
author_facet Almeida, Maria da Conceição Xavier de
Silva, Carlos Alberto Pereira
format doctoralThesis
author Silva, Carlos Alberto Pereira
author_sort Silva, Carlos Alberto Pereira
title Compor e educar para descolonizar
title_short Compor e educar para descolonizar
title_full Compor e educar para descolonizar
title_fullStr Compor e educar para descolonizar
title_full_unstemmed Compor e educar para descolonizar
title_sort compor e educar para descolonizar
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2014
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211
work_keys_str_mv AT silvacarlosalbertopereira comporeeducarparadescolonizar
_version_ 1773962988294766592