Literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias

The focus of this thesis is the discussion of stories from the fairy tales genre in reading classes of Children´s Literature. Its main purpose is to investigate the argumentative action in the mediation pedagogic process.The evidence from this study is that the argumentative action is a fundamental...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Freitas, Alessandra Cardozo de
Outros Autores: Amarilha, Marly
Formato: doctoralThesis
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14115
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-14115
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Literatura infantil
Educação
Discussão de histórias
Mediação pedagógica e Argumentação
Children´s Literature
Education
Story discussion
Pedagogic mediation
Argumentation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Literatura infantil
Educação
Discussão de histórias
Mediação pedagógica e Argumentação
Children´s Literature
Education
Story discussion
Pedagogic mediation
Argumentation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Freitas, Alessandra Cardozo de
Literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias
description The focus of this thesis is the discussion of stories from the fairy tales genre in reading classes of Children´s Literature. Its main purpose is to investigate the argumentative action in the mediation pedagogic process.The evidence from this study is that the argumentative action is a fundamental component of teacher´s mediation as far as story discussion is concerned. The concept of mediation in this thesis comes from principles of interacionist Psychology articulated with THE theory of argumentation. It is understood that argumentative action is a process that objectives to obtain and to intensify the interlocuter´s adhesion through speech. The analysis of the story discussion activity is based on Psycholinguistic, particularly on the study of prevision ability; on the Theory of reception with special reference to the theory of the aesthetic effect, which considers the reader´s reactions and reader´s replies to the text; and on sociocognitive conflict study highlighting conflicts modalities brought up by the discussion of texts. The corpus analysed is composed by discussion episodes of stories from reading classes of Children´s Literature realized through participative observation.The subjects were children aged five-six years old from a public pre-school located in Natal-RN, Brazil. The study highlights mediation acts of argumentative nature such as direct question; illustrations from the book; rereading that were used by the teacher-researcher in story discussion. Among its conclusions it is revealed that argumentative action in stories discussion favors and intensifies the agreement of children´s to the activity. It increases the interaction between text and reader; it favours children´s organization and explicitation of their thoughts. The analysed material shows children´s exposing their ability to argue when having adequade scaffolding by an argumentative mediator the teacher
author2 Amarilha, Marly
author_facet Amarilha, Marly
Freitas, Alessandra Cardozo de
format doctoralThesis
author Freitas, Alessandra Cardozo de
author_sort Freitas, Alessandra Cardozo de
title Literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias
title_short Literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias
title_full Literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias
title_fullStr Literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias
title_full_unstemmed Literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias
title_sort literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2014
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14115
work_keys_str_mv AT freitasalessandracardozode literaturaeeducacaoacaoargumentativanadiscussaodehistorias
_version_ 1773965509983731712
spelling ri-123456789-141152017-11-01T10:45:36Z Literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias Freitas, Alessandra Cardozo de Amarilha, Marly http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799868Z7 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787000J8 Ferreira, Norma Sandra de Almeida http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798366T0 Cruz, Silvia Helena Vieira da http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799725D0 Ribeiro, Márcia Maria Gurgel http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785976J0 Lopes, Denise Maria de Carvalho http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794939Y5 Literatura infantil Educação Discussão de histórias Mediação pedagógica e Argumentação Children´s Literature Education Story discussion Pedagogic mediation Argumentation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The focus of this thesis is the discussion of stories from the fairy tales genre in reading classes of Children´s Literature. Its main purpose is to investigate the argumentative action in the mediation pedagogic process.The evidence from this study is that the argumentative action is a fundamental component of teacher´s mediation as far as story discussion is concerned. The concept of mediation in this thesis comes from principles of interacionist Psychology articulated with THE theory of argumentation. It is understood that argumentative action is a process that objectives to obtain and to intensify the interlocuter´s adhesion through speech. The analysis of the story discussion activity is based on Psycholinguistic, particularly on the study of prevision ability; on the Theory of reception with special reference to the theory of the aesthetic effect, which considers the reader´s reactions and reader´s replies to the text; and on sociocognitive conflict study highlighting conflicts modalities brought up by the discussion of texts. The corpus analysed is composed by discussion episodes of stories from reading classes of Children´s Literature realized through participative observation.The subjects were children aged five-six years old from a public pre-school located in Natal-RN, Brazil. The study highlights mediation acts of argumentative nature such as direct question; illustrations from the book; rereading that were used by the teacher-researcher in story discussion. Among its conclusions it is revealed that argumentative action in stories discussion favors and intensifies the agreement of children´s to the activity. It increases the interaction between text and reader; it favours children´s organization and explicitation of their thoughts. The analysed material shows children´s exposing their ability to argue when having adequade scaffolding by an argumentative mediator the teacher Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Focalizamos nesta tese a atividade de discussão de histórias do gênero contos de fadas em aula de leitura de textos de literatura infantil. O objetivo principal é investigar a ação argumentativa no processo de mediação pedagógica na atividade de discussão de histórias. A constatação que fazemos é a de que a ação argumentativa é constituinte fundamental da mediação docente nessa atividade. A abordagem sobre a mediação nesta investigação orientou-se pelos postulados da psicologia interacionista em articulação com a teoria da argumentação, como processo que visa obter e intensificar a adesão do interlocutor por meio do discurso. A análise da atividade de discussão de histórias envolveu a psicolingüística, particularmente o estudo sobre a habilidade de previsão; a Estética da Recepção, destacando-se a teoria do efeito estético, uma vez que esta considera as reações ou as respostas provocadas no leitor pelo texto; e os estudos sobre o conflito sociocognitivo, evidenciando-se as modalidades de conflitos provenientes da discussão de textos. O corpus analisado compõe-se de episódios de discussão de histórias, resultantes de um trabalho de campo com a literatura infantil (2000), realizado por meio da observação participante. Os sujeitos envolvidos são crianças na faixa etária entre 5 e 6 anos de idade, de uma escola pública, do município de Natal-RN. A pesquisa evidenciou ações mediadoras de caráter argumentativo utilizadas pela professora-pesquisadora em discussão de histórias. Dentre as conclusões, destaca-se a de que a ação argumentativa na atividade de discussão de histórias favorece e intensifica não só a adesão das crianças nessa atividade. Potencializa a interação entre o leitor e o texto, favorece a organização e explicitação do pensamento das crianças. O material analisado mostra que as crianças expõem sua habilidade para argumentar quando recebem andaimagem adequada de um mediador argumentativo - o professor 2014-12-17T14:35:47Z 2006-08-02 2014-12-17T14:35:47Z 2005-12-29 doctoralThesis FREITAS, Alessandra Cardozo de. Literatura e educação :ação argumentativa na discussão de histórias. 2005. 281 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14115 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Educação Educação