Bandas de música, escolas de vida

The focus of this dissertation is to understand the child and youth musical learning trajectory by using two philharmonic orchestras from Seridó, an area in the interior of Rio Grande do Norte. One is called the Hermann Gmeiner Philharmonic Orchestra of Aldeias Infantis SOS Project from Caicó, and t...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Lima, Ronaldo Ferreira de
Outros Autores: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4
Formato: Dissertação
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13761
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-13761
record_format dspace
spelling ri-123456789-137612019-05-26T06:08:53Z Bandas de música, escolas de vida Lima, Ronaldo Ferreira de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4 Germano, José Willington alineguimaraes@hotmail.com Cultura Educação Música Complexidade Culture Education Music Complexity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA The focus of this dissertation is to understand the child and youth musical learning trajectory by using two philharmonic orchestras from Seridó, an area in the interior of Rio Grande do Norte. One is called the Hermann Gmeiner Philharmonic Orchestra of Aldeias Infantis SOS Project from Caicó, and the other is the 24 de Outubro Philharmonic Orchestra from Cruzeta. It emphasizes the singular relationship between the band s master and his students, based on a permanent interaction with tradition, creativity and change, resulting from a shared educational process. The idea that unites the work of these two communities is the gamble about the individual's formation as a complex human being, which it is not just concerned with the learning of a musical instrument, but is, more importantly, an educational process capable of facilitating the discovery of the self, others and society. The history and the course of the musical education of these two experiences were facilitated using a base of semi-structured interviews of the bands masters, students and people from two municipal districts. Their history is understood through analysis of the band s pictures and the theoretical-social approach is governed by the complexity idea expressed by Edgar Morin. For the author, complex means to `weave together`; therefore it is multidimensional, and it creates a dialogue about several domains and aspects that occur on the same phenomenon. The complex always supposes creativity and the relationship between the subject s reason and affectivity Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior A dissertação tem como foco a compreensão do percurso da aprendizagem musical de crianças e jovens em duas filarmônicas atuantes na região do sertão do Seridó norte-rio-grandense: a Filarmônica Hermann Gmeiner, do Projeto Aldeias Infantis SOS, de Caicó, e a Filarmônica 24 de outubro, de Cruzeta. Destaca-se a relação singular entre o mestre da banda e seus alunos, com base na interação permanente entre tradição, criatividade e mudança, que decorrem de uma formação partilhada. A idéia que une o trabalho dessas duas comunidades é a aposta na formação do indivíduo como ser complexo, não apenas reduzido ao aprendizado de um instrumento musical, mas inserido num processo educacional capaz de facilitar o desvelamento de si, do outro e da sociedade. A história e o percurso da formação musical dessas duas experiências são tecidos com base em entrevistas semi-estruturadas com os mestres das bandas, aprendizes e pessoas dos dois municípios. Da leitura de fotografias das bandas também se constrói a história. A perspectiva teórico-social se pauta na idéia de complexidade tal como expressa Edgar Morin. Para o autor, complexo é o que é tecido em conjunto; portanto é multidimensional, faz dialogar vários domínios e aspectos que incidem sobre um mesmo fenômeno. O complexo supõe sempre criatividade e a relação entre razão e afetividade dos sujeitos 2014-12-17T14:20:21Z 2006-07-27 2014-12-17T14:20:21Z 2006-03-28 masterThesis LIMA, Ronaldo Ferreira de. Bandas de música, escolas de vida. 2006. 150 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13761 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic Cultura
Educação
Música
Complexidade
Culture
Education
Music
Complexity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
spellingShingle Cultura
Educação
Música
Complexidade
Culture
Education
Music
Complexity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
Lima, Ronaldo Ferreira de
Bandas de música, escolas de vida
description The focus of this dissertation is to understand the child and youth musical learning trajectory by using two philharmonic orchestras from Seridó, an area in the interior of Rio Grande do Norte. One is called the Hermann Gmeiner Philharmonic Orchestra of Aldeias Infantis SOS Project from Caicó, and the other is the 24 de Outubro Philharmonic Orchestra from Cruzeta. It emphasizes the singular relationship between the band s master and his students, based on a permanent interaction with tradition, creativity and change, resulting from a shared educational process. The idea that unites the work of these two communities is the gamble about the individual's formation as a complex human being, which it is not just concerned with the learning of a musical instrument, but is, more importantly, an educational process capable of facilitating the discovery of the self, others and society. The history and the course of the musical education of these two experiences were facilitated using a base of semi-structured interviews of the bands masters, students and people from two municipal districts. Their history is understood through analysis of the band s pictures and the theoretical-social approach is governed by the complexity idea expressed by Edgar Morin. For the author, complex means to `weave together`; therefore it is multidimensional, and it creates a dialogue about several domains and aspects that occur on the same phenomenon. The complex always supposes creativity and the relationship between the subject s reason and affectivity
author2 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4
author_facet http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4
Lima, Ronaldo Ferreira de
format masterThesis
author Lima, Ronaldo Ferreira de
author_sort Lima, Ronaldo Ferreira de
title Bandas de música, escolas de vida
title_short Bandas de música, escolas de vida
title_full Bandas de música, escolas de vida
title_fullStr Bandas de música, escolas de vida
title_full_unstemmed Bandas de música, escolas de vida
title_sort bandas de música, escolas de vida
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2014
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/13761
work_keys_str_mv AT limaronaldoferreirade bandasdemusicaescolasdevida
_version_ 1773966829100728320