Cinema in the classroom:: reflections on the film employment in teaching practice

Currently, there are several reflections on the dialogue between the Information and Communication Technologies and Education. This article therefore aims to present research, seeking to draw understanding of the use of film in elementary school classrooms I. Through method "quantitative and qu...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Perinelli Neto, Humberto, Paziani, Rodrigo Ribeiro
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9853
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-9853
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-98532019-10-21T19:33:14Z Cinema in the classroom:: reflections on the film employment in teaching practice Cine en el aula:: reflexiones sobre el uso de películas en la práctica docente Cinema em sala de aula:: reflexões a respeito do emprego de filmes na prática docente Perinelli Neto, Humberto Paziani, Rodrigo Ribeiro Prática docente Tecnologias Cinema e educação Teaching practice Technologies Cinema and education Practica docente Tecnologías El cine y la educación Currently, there are several reflections on the dialogue between the Information and Communication Technologies and Education. This article therefore aims to present research, seeking to draw understanding of the use of film in elementary school classrooms I. Through method "quantitative and qualitative", are traced the limits and possibilities linked to school use of this kind of language. We search, therefore, to collaborate with the appropriation of film in educational training processes based on pedagogical autonomy in the construction of critical and playful learning and validity of proposals characterized by inter and transdisciplinary. Actualmente, hay varias reflexiones sobre el diálogo entre las Tecnologías de la Información y la Comunicación y Educación. Por lo tanto, este artículo tiene como objetivo presentar la investigación, tratando de llamar la comprensión del uso del cine en las aulas de la escuela primaria I. A través de método "cuantitativo y cualitativo", se remontan los límites y posibilidades vinculadas a uso de la escuela de ese tipo de lenguaje. El objetivo es cooperar así con la apropiación de la película en los procesos de formación educativos basados en la autonomía pedagógica en la construcción del aprendizaje crítico y lúdico y la validez de las propuestas de enseñanza que se caracterizan por inter y transdisciplinariedad. Atualmente, várias são as reflexões sobre o diálogo entre Tecnologias da Informação e Comunicação e Educação. Este artigo, visa, pois, apresentar pesquisa, procurando traçar entendimento sobre o emprego de cinema em salas de aulas do Ensino Fundamental I. Por meio de método “qualiquantitativo”, traçam-se os limites e as possibilidades vinculadas à utilização escolar desse tipo de linguagem. Busca-se, assim, colaborar com a apropriação do cinema nos processos formativos educacionais baseados na autonomia pedagógica, na construção do aprendizado crítico e lúdico e na validade de propostas de ensino, caracterizadas pela inter e transdisciplinaridade. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2016-09-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9853 Revista Educação em Questão; v. 54 n. 40 (2016): jan./abr. 2016; 178-204 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2016v54n40 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9853/6981
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Perinelli Neto, Humberto
Paziani, Rodrigo Ribeiro
spellingShingle Perinelli Neto, Humberto
Paziani, Rodrigo Ribeiro
Cinema in the classroom:: reflections on the film employment in teaching practice
author_facet Perinelli Neto, Humberto
Paziani, Rodrigo Ribeiro
author_sort Perinelli Neto, Humberto
title Cinema in the classroom:: reflections on the film employment in teaching practice
title_short Cinema in the classroom:: reflections on the film employment in teaching practice
title_full Cinema in the classroom:: reflections on the film employment in teaching practice
title_fullStr Cinema in the classroom:: reflections on the film employment in teaching practice
title_full_unstemmed Cinema in the classroom:: reflections on the film employment in teaching practice
title_sort cinema in the classroom:: reflections on the film employment in teaching practice
description Currently, there are several reflections on the dialogue between the Information and Communication Technologies and Education. This article therefore aims to present research, seeking to draw understanding of the use of film in elementary school classrooms I. Through method "quantitative and qualitative", are traced the limits and possibilities linked to school use of this kind of language. We search, therefore, to collaborate with the appropriation of film in educational training processes based on pedagogical autonomy in the construction of critical and playful learning and validity of proposals characterized by inter and transdisciplinary.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2016
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9853
work_keys_str_mv AT perinellinetohumberto cinemaintheclassroomreflectionsonthefilmemploymentinteachingpractice
AT pazianirodrigoribeiro cinemaintheclassroomreflectionsonthefilmemploymentinteachingpractice
AT perinellinetohumberto cineenelaulareflexionessobreelusodepeliculasenlapracticadocente
AT pazianirodrigoribeiro cineenelaulareflexionessobreelusodepeliculasenlapracticadocente
AT perinellinetohumberto cinemaemsaladeaulareflexoesarespeitodoempregodefilmesnapraticadocente
AT pazianirodrigoribeiro cinemaemsaladeaulareflexoesarespeitodoempregodefilmesnapraticadocente
_version_ 1766682697321676800