APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH

This research aimed to discuss the benefits provided by the use of conceptual maps technique in teaching-learning practice. Qualitative research of exploratory nature, supported by the results of an action research, analyzed according to the paradigms provided by the literature review. The findings...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Vasconcelos, Yumara Lúcia, de Araújo, Ricardo Henrique Miranda
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-8889
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-88892021-10-19T15:44:53Z APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH APLICACIÓN DE LA TÉCNICA DE MAPAS CONCEPTUALES EN DISCIPLINAS DE CONTABILIDAD CON ENFOQUE DE GESTIÓN EMPREGO DA TÉCNICA DE MAPAS CONCEITUAIS EM DISCIPLINAS DE CONTABILIDADE COM ABORDAGEM GERENCIAL Vasconcelos, Yumara Lúcia de Araújo, Ricardo Henrique Miranda This research aimed to discuss the benefits provided by the use of conceptual maps technique in teaching-learning practice. Qualitative research of exploratory nature, supported by the results of an action research, analyzed according to the paradigms provided by the literature review. The findings point to the recognition of the usefulness of the tool in the teaching-learning process. The technique has proved useful with the intent of socializing and individualizing educational activities, developing social, communication, negotiation and leadership skills. Its inherent flexibility puts it in a position to conform to different purposes of learning and disciplines, fostering the initiative and autonomy of student.Keywords: conceptual maps, meaningful learning, teaching techniques. Esta investigación tuvo como objetivo discutir los beneficios que ofrece la aplicación de la técnica mapas conceptuales en la práctica de enseñanza-aprendizaje. La investigación cualitativa de carácter exploratorio, se basa en los resultados de una investigación-acción, analizados de acuerdo a los paradigmas entregados por el revisión de la literatura. Los resultados apuntan al reconocimiento de la utilidad de la herramienta en el proceso de enseñanza-aprendizaje. La técnica se reveló útil para la intención de las actividades educativas de individualización y socialización, el desarrollo de habilidades sociales, comunicación, negociación y liderazgo. Su flexibilidad inherente pone en condiciones de cumplir con diferentes propósitos de aprendizaje y disciplinas, encorajando la iniciativa y autonomía de los estudiantes.Palabras clave: mapas conceptuales, aprendizaje significativo, técnicas de enseñanza. Essa pesquisa objetivou discutir os benefícios proporcionados pelo emprego da técnica de elaboração de mapas conceituais na prática de ensino-aprendizagem. Pesquisa qualitativa de natureza exploratória, apoiou-se nos resultados de uma pesquisa-ação, analisados segundo os paradigmas entregues pela revisão de literatura. As conclusões apontam para o reconhecimento da utilidade da ferramenta no processo didático-pedagógico. A técnica revelou-se útil ao empreendimento de ações pedagógicas socializantes e individualizantes, desenvolvendo habilidades sociais, de comunicação, negociação e liderança. Sua flexibilidade inerente a coloca em posição de conformar-se a diferentes propósitos de aprendizagem e disciplinas, fomentando a iniciativa e autonomia discente.Palavras-chave: mapas conceituais, aprendizagem significativa, técnicas de ensino. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2017-01-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 No. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 Núm. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036; v. 9 n. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143 2176-9036 10.21680/2176-9036.2017v9n1 por https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889/7887 Copyright (c) 2017 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Vasconcelos, Yumara Lúcia
de Araújo, Ricardo Henrique Miranda
spellingShingle Vasconcelos, Yumara Lúcia
de Araújo, Ricardo Henrique Miranda
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
author_facet Vasconcelos, Yumara Lúcia
de Araújo, Ricardo Henrique Miranda
author_sort Vasconcelos, Yumara Lúcia
title APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
title_short APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
title_full APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
title_fullStr APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
title_full_unstemmed APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
title_sort application of conceptual maps technique in accounting disciplines with management approach
description This research aimed to discuss the benefits provided by the use of conceptual maps technique in teaching-learning practice. Qualitative research of exploratory nature, supported by the results of an action research, analyzed according to the paradigms provided by the literature review. The findings point to the recognition of the usefulness of the tool in the teaching-learning process. The technique has proved useful with the intent of socializing and individualizing educational activities, developing social, communication, negotiation and leadership skills. Its inherent flexibility puts it in a position to conform to different purposes of learning and disciplines, fostering the initiative and autonomy of student.Keywords: conceptual maps, meaningful learning, teaching techniques.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2017
url https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889
work_keys_str_mv AT vasconcelosyumaralucia applicationofconceptualmapstechniqueinaccountingdisciplineswithmanagementapproach
AT dearaujoricardohenriquemiranda applicationofconceptualmapstechniqueinaccountingdisciplineswithmanagementapproach
AT vasconcelosyumaralucia aplicaciondelatecnicademapasconceptualesendisciplinasdecontabilidadconenfoquedegestion
AT dearaujoricardohenriquemiranda aplicaciondelatecnicademapasconceptualesendisciplinasdecontabilidadconenfoquedegestion
AT vasconcelosyumaralucia empregodatecnicademapasconceituaisemdisciplinasdecontabilidadecomabordagemgerencial
AT dearaujoricardohenriquemiranda empregodatecnicademapasconceituaisemdisciplinasdecontabilidadecomabordagemgerencial
_version_ 1766682042308755456