Cenografia, ethos e argumentação de “Unholy”, de Sam Smith e Kim Petras
This article has as its corpus the music video for the song 'Unholy', released in 2023 by the artists Sam Smith and Kim Petras. The objective is to understand how the scenography and the discursive ethos are manifested and how arguments are constructed to persuade the audience/audience. As...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/34490 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-34490 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-344902024-02-21T13:35:32Z Cenografia, ethos e argumentação de “Unholy”, de Sam Smith e Kim Petras Chediak, Sorhaya Carlos Eduardo do Vale Ortiz This article has as its corpus the music video for the song 'Unholy', released in 2023 by the artists Sam Smith and Kim Petras. The objective is to understand how the scenography and the discursive ethos are manifested and how arguments are constructed to persuade the audience/audience. As a methodological resource, we chose documentary research with a qualitative approach. To answer the questions, we rely on studies by Dominique Maingueneau (2008) on ethos and on the Theory of Argumentation by Perelman and Olbrechts Tyteca (2014). The results indicate that the colonizing discourse is crystallized by social and historical practices that legitimize positions that subjugate people from the LGBTQIAPN+ public, specifically in the text's corpus, and other marginalized social groups. Este artigo tem como corpus o videoclipe da música 'Unholy', lançado em 2023 pelos artistas Sam Smith e Kim Petras. O objetivo é compreender como a cenografia e o ethos discursivo são manifestados e como os argumentos são construídos para persuadir o auditório/público. Como recurso metodológico, elegemos a pesquisa documental de abordagem qualitativa. Para responder às questões, apoiamo-nos nos estudos de Dominique Maingueneau (2008) sobre ethos e na Teoria da Argumentação de Perelman e Olbrechts Tyteca (2014). Os resultados apontam que o discurso colonizador é cristalizado por práticas sociais e históricas que legitimam posicionamentos que subjugam pessoas do público LGBTQIAPN+, em específico no corpus do texto, e demais grupos sociais marginalizados. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2024-02-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/34490 Revista Saridh – Linguagem e Discurso; v. 5 n. 2 (2023): Estudos textuais e (socio)cognitivistas sobre questões sociais contemporâneas 2674-6131 por https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/34490/18256 Copyright (c) 2024 Revista Saridh – Linguagem e Discurso http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Chediak, Sorhaya Carlos Eduardo do Vale Ortiz |
spellingShingle |
Chediak, Sorhaya Carlos Eduardo do Vale Ortiz Cenografia, ethos e argumentação de “Unholy”, de Sam Smith e Kim Petras |
author_facet |
Chediak, Sorhaya Carlos Eduardo do Vale Ortiz |
author_sort |
Chediak, Sorhaya |
title |
Cenografia, ethos e argumentação de “Unholy”, de Sam Smith e Kim Petras |
title_short |
Cenografia, ethos e argumentação de “Unholy”, de Sam Smith e Kim Petras |
title_full |
Cenografia, ethos e argumentação de “Unholy”, de Sam Smith e Kim Petras |
title_fullStr |
Cenografia, ethos e argumentação de “Unholy”, de Sam Smith e Kim Petras |
title_full_unstemmed |
Cenografia, ethos e argumentação de “Unholy”, de Sam Smith e Kim Petras |
title_sort |
cenografia, ethos e argumentação de “unholy”, de sam smith e kim petras |
description |
This article has as its corpus the music video for the song 'Unholy', released in 2023 by the artists Sam Smith and Kim Petras. The objective is to understand how the scenography and the discursive ethos are manifested and how arguments are constructed to persuade the audience/audience. As a methodological resource, we chose documentary research with a qualitative approach. To answer the questions, we rely on studies by Dominique Maingueneau (2008) on ethos and on the Theory of Argumentation by Perelman and Olbrechts Tyteca (2014). The results indicate that the colonizing discourse is crystallized by social and historical practices that legitimize positions that subjugate people from the LGBTQIAPN+ public, specifically in the text's corpus, and other marginalized social groups. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2024 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/34490 |
work_keys_str_mv |
AT chediaksorhaya cenografiaethoseargumentacaodeunholydesamsmithekimpetras AT carloseduardodovaleortiz cenografiaethoseargumentacaodeunholydesamsmithekimpetras |
_version_ |
1791961258625335296 |