Open Educational Resources: Lessons from the European Union for the Lusophone Area

The contribution stems from an in-depth legal analysis of the current developments occuring in the European Union regarding copyright law and the objective of quality and inclusive education. It aims to outline two main takeaways that lusophone countries can treasure from this evolving scenario: the...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Santos, Eduardo, Priora, Giulia
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/33830
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-33830
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-338302023-12-04T16:46:55Z Open Educational Resources: Lessons from the European Union for the Lusophone Area Recursos Educacionais Abertos: lições da União Europeia para o Espaço Lusófono Santos, Eduardo Priora, Giulia copyright open education open educational resources open pedagogy direitos autorais educação aberta recursos educacionais abertos pedagogia aberta The contribution stems from an in-depth legal analysis of the current developments occuring in the European Union regarding copyright law and the objective of quality and inclusive education. It aims to outline two main takeaways that lusophone countries can treasure from this evolving scenario: the importance of introducing mandatory uniform copyright exceptions and the need to coordinate open licensing practices among countries with different legal systems. The study suggests focusing on the impact of regulation on Open Educational Resources as a key litmus test to assess and improve the effectiveness of rules impacting copyright and education. A contribuição resulta de uma análise jurídica aprofundada dos atuais desenvolvimentos na União Europeia relativamente à lei dos direitos autorais e ao objetivo de uma educação inclusiva e de qualidade. Pretende delinear duas conclusões principais que os países lusófonos podem retirar deste cenário em evolução: a importância de introduzir exceções obrigatórias e uniformes aos direitos de autor e a necessidade de coordenar as práticas de licenciamento aberto entre países com sistemas jurídicos diferentes. O estudo sugere que se centre no impacto da regulamentação sobre os Recursos Educativos Abertos como um teste decisivo para avaliar e melhorar a eficácia das regras que afetam os direitos autorais e a educação. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2023-12-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Text Texto application/pdf https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/33830 BiblioCanto; v. 9 n. 2 (2023): Edição especial: trabalhos apresentados na 14ª ConfOA; 32 - 36 2447-7842 10.21680/2427-7842.2023v9n2 por https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/33830/17920 Copyright (c) 2023 BiblioCanto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Santos, Eduardo
Priora, Giulia
spellingShingle Santos, Eduardo
Priora, Giulia
Open Educational Resources: Lessons from the European Union for the Lusophone Area
author_facet Santos, Eduardo
Priora, Giulia
author_sort Santos, Eduardo
title Open Educational Resources: Lessons from the European Union for the Lusophone Area
title_short Open Educational Resources: Lessons from the European Union for the Lusophone Area
title_full Open Educational Resources: Lessons from the European Union for the Lusophone Area
title_fullStr Open Educational Resources: Lessons from the European Union for the Lusophone Area
title_full_unstemmed Open Educational Resources: Lessons from the European Union for the Lusophone Area
title_sort open educational resources: lessons from the european union for the lusophone area
description The contribution stems from an in-depth legal analysis of the current developments occuring in the European Union regarding copyright law and the objective of quality and inclusive education. It aims to outline two main takeaways that lusophone countries can treasure from this evolving scenario: the importance of introducing mandatory uniform copyright exceptions and the need to coordinate open licensing practices among countries with different legal systems. The study suggests focusing on the impact of regulation on Open Educational Resources as a key litmus test to assess and improve the effectiveness of rules impacting copyright and education.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2023
url https://periodicos.ufrn.br/bibliocanto/article/view/33830
work_keys_str_mv AT santoseduardo openeducationalresourceslessonsfromtheeuropeanunionforthelusophonearea
AT prioragiulia openeducationalresourceslessonsfromtheeuropeanunionforthelusophonearea
AT santoseduardo recursoseducacionaisabertoslicoesdauniaoeuropeiaparaoespacolusofono
AT prioragiulia recursoseducacionaisabertoslicoesdauniaoeuropeiaparaoespacolusofono
_version_ 1785623662371536896