A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM TEMPOS DE PANDEMIA: UMA REVISÃO DE LITERATURA
This research is a state of the art aims that aims to understand the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) applied to education during COVID-19 pandemic. It focuses on the technologies used in remote teaching and the published studies on their use. The research was develop...
Na minha lista:
Principais autores: | , , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33650 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-33650 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Munay Dantas Frutuoso, Camilla Ferreira Cavalcante, Ilane das Chagas Lemos, Elizama |
spellingShingle |
Munay Dantas Frutuoso, Camilla Ferreira Cavalcante, Ilane das Chagas Lemos, Elizama A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM TEMPOS DE PANDEMIA: UMA REVISÃO DE LITERATURA |
author_facet |
Munay Dantas Frutuoso, Camilla Ferreira Cavalcante, Ilane das Chagas Lemos, Elizama |
author_sort |
Munay Dantas Frutuoso, Camilla |
title |
A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM TEMPOS DE PANDEMIA: UMA REVISÃO DE LITERATURA |
title_short |
A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM TEMPOS DE PANDEMIA: UMA REVISÃO DE LITERATURA |
title_full |
A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM TEMPOS DE PANDEMIA: UMA REVISÃO DE LITERATURA |
title_fullStr |
A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM TEMPOS DE PANDEMIA: UMA REVISÃO DE LITERATURA |
title_full_unstemmed |
A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM TEMPOS DE PANDEMIA: UMA REVISÃO DE LITERATURA |
title_sort |
utilização das tecnologias no processo de ensino-aprendizagem em tempos de pandemia: uma revisão de literatura |
description |
This research is a state of the art aims that aims to understand the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) applied to education during COVID-19 pandemic. It focuses on the technologies used in remote teaching and the published studies on their use. The research was developed in the database of CAPES and Scielo. For the theoretical foundation, we used reference authors in the area, such as: Lemos and Lévy (2010), Lévy (1999), Mill (2018) and Sancho (2006). In the repositories, journals were found on how TDIC were used during the pandemic published in the period between 2020 and 2021 in Brazil, presenting the spaces and places where these researches were carried out, as well as the topics covered. Fifteen studies on the subject were found, two international and the others at the national level. These surveys reflect on the academic productions developed in Brazil and abroad, none of the studies found report on the training or experience of teachers on the use of TDIC in the scope of Professional Education. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2023 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33650 |
work_keys_str_mv |
AT munaydantasfrutuosocamilla autilizacaodastecnologiasnoprocessodeensinoaprendizagememtemposdepandemiaumarevisaodeliteratura AT ferreiracavalcanteilane autilizacaodastecnologiasnoprocessodeensinoaprendizagememtemposdepandemiaumarevisaodeliteratura AT daschagaslemoselizama autilizacaodastecnologiasnoprocessodeensinoaprendizagememtemposdepandemiaumarevisaodeliteratura AT munaydantasfrutuosocamilla utilizacaodastecnologiasnoprocessodeensinoaprendizagememtemposdepandemiaumarevisaodeliteratura AT ferreiracavalcanteilane utilizacaodastecnologiasnoprocessodeensinoaprendizagememtemposdepandemiaumarevisaodeliteratura AT daschagaslemoselizama utilizacaodastecnologiasnoprocessodeensinoaprendizagememtemposdepandemiaumarevisaodeliteratura |
_version_ |
1785623680021168128 |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-336502023-12-07T20:42:23Z A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM EM TEMPOS DE PANDEMIA: UMA REVISÃO DE LITERATURA Munay Dantas Frutuoso, Camilla Ferreira Cavalcante, Ilane das Chagas Lemos, Elizama COVID-19; Ensino Remoto Emergencial; Formação Docente; TDIC; Pandemia Educação Formação de professores COVID-19; Enseñanza Remota de Emergencia, Formación de Profesores; TDIC; Pandemia. COVID-19; Emergency Remote Learning, Pandemic, TDIC; Teacher Training. This research is a state of the art aims that aims to understand the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) applied to education during COVID-19 pandemic. It focuses on the technologies used in remote teaching and the published studies on their use. The research was developed in the database of CAPES and Scielo. For the theoretical foundation, we used reference authors in the area, such as: Lemos and Lévy (2010), Lévy (1999), Mill (2018) and Sancho (2006). In the repositories, journals were found on how TDIC were used during the pandemic published in the period between 2020 and 2021 in Brazil, presenting the spaces and places where these researches were carried out, as well as the topics covered. Fifteen studies on the subject were found, two international and the others at the national level. These surveys reflect on the academic productions developed in Brazil and abroad, none of the studies found report on the training or experience of teachers on the use of TDIC in the scope of Professional Education. RESUMEN Esta investigación tiene como objetivo comprender, a través de un estado del arte, lo que se ha producido sobre el uso de las Tecnologías Digitales de la Información y la Comunicación (TDIC) aplicadas a la educación en el período de la pandemia de COVID-19, con énfasis en las tecnologías utilizadas en la enseñanza a distancia. La investigación se desarrolló en la base de datos de los repositorios CAPES y Scielo. Para la fundamentación teórica se utilizaron autores de referencia en el área, tales como: Lemos y Lévy (2010), Lévy (1999), Mill (2018) y Sancho (2006). En los repositorios se encontraron revistas sobre cómo se utilizó la TDIC durante la pandemia publicadas en el período comprendido entre 2020 y 2021 en Brasil, presentando los espacios y lugares donde se realizaron estas investigaciones, así como los temas abordados. Se encontraron quince estudios sobre el tema, dos internacionales y los otros a nivel nacional. Estos relevamientos reflexionan sobre las producciones académicas desarrolladas en Brasil y en el exterior, ninguno de los estudios encontrados informa sobre la formación o experiencia de los docentes en el uso de las TDIC en el ámbito de la Educación Profesional. A presente pesquisa tem como objetivo compreender, por meio de um estado da arte, o que se produziu acerca do uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) aplicadas à educação no período da pandemia COVID-19, com ênfase nas tecnologias utilizadas no ensino remoto. A pesquisa foi desenvolvida na base de dados de repositórios da CAPES e da Scielo. Para a fundamentação teórica utilizamos autores de referência na área, tais como: Lemos e Lévy (2010), Lévy (1999), Mill (2018) e Sancho (2006). Nos repositórios foram encontrados periódicos sobre como foi o uso da TDIC durante a pandemia publicados no período entre 2020 e 2021 no Brasil, apresentando os espaços e locais onde essas pesquisas foram realizadas, também como os temas abordados. Foram encontradas 15 pesquisas sobre a temática, duas internacionais e as demais no âmbito nacional. Essas pesquisas refletem sobre as produções acadêmicas desenvolvidas no Brasil e no exterior, nenhum dos estudos encontrados relatam sobre a formação ou experiência dos docentes sobre o uso da TDIC no âmbito da Educação Profissional. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2023-12-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33650 Knowledge: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education; Vol. 23 No. 3 (2023): Dossier Philosophy of Education and Modernity; ETE1 Saberes: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Educación; Vol. 23 Núm. 3 (2023): Dossier Filosofía de la Educación y Modernidad; ETE1 Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação; v. 23 n. 3 (2023): Dossiê Filosofia da Educação e Modernidade; ETE1 1984-3879 10.21680/1984-3879.2023v23n3 por https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33650/17967 Copyright (c) 2023 Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |