The Life Project in the New High School in Bahia: from the person under law to the entrepreneur of the self
This article analyzes the Life Project as a subjection/subjectivation device that is part of the New High School curriculum in Bahia. The aim is to monitor its effects on student education. It works with a discursive field made up of a set of materials produced by the Bahia State Department of Educa...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por eng |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/33592 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-33592 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-335922023-12-05T12:39:53Z The Life Project in the New High School in Bahia: from the person under law to the entrepreneur of the self El Proyecto de Vida en la Nueva Escuela Secundaria de Bahia: del sujeto de los derechos al emprendedor de sí mismo O Projeto de Vida no Novo Ensino Médio Baiano: do sujeito de direitos ao empreendedor de si Brito, Eliana Povoas Pereira Estrela Projeto de vida Ensino médio baiano Dispositivo Empreendedor de si Life Project High school in Bahia Device Entrepreneur of the self Proyecto de vida Nueva Escuela Secundaria de Bahía Dispositivo Emprendedor de sí mismo This article analyzes the Life Project as a subjection/subjectivation device that is part of the New High School curriculum in Bahia. The aim is to monitor its effects on student education. It works with a discursive field made up of a set of materials produced by the Bahia State Department of Education, normative documents, as well as materials from advertising campaigns, government speeches, among others. It identifies that the curricula, by producing youth as a lifestyle, cause updates in the Life Project device, in which the person under law makes way for the individual who is an entrepreneur of himself. Este artículo analiza el Proyecto de Vida como dispositivo de sujeción/subjetivación que forma parte del currículo de la Nueva Escuela Secundaria de Bahía. El objetivo es monitorear sus efectos en la formación de los estudiantes. Trabaja con un campo discursivo constituido por un conjunto de materiales producidos por la Secretaría de Educación del Estado de Bahía, documentos normativos, así como materiales de campañas publicitarias, discursos gubernamentales, entre otros. Identifica que los currículos, al producir la juventud como estilo de vida, provocan actualizaciones en el dispositivo Proyecto de Vida en el que el sujeto de derecho cede lugar al sujeto emprendedor de sí mismo. Este artigo analisa o Projeto de Vida como um dispositivo de sujeição/subjetivação que faz parte do currículo do Novo Ensino Médio na Bahia. O objetivo é acompanhar seus efeitos na formação dos estudantes. Trabalha com um campo discursivo constituído por um conjunto de materiais produzidos pela Secretaria de Educação do Estado da Bahia, documentos normativos, além de materiais de campanhas publicitárias, discursos governamentais, entre outros. Identifica que os currículos, ao produzirem a juventude como um estilo de vida, provocam atualizações no dispositivo Projeto de Vida no qual o sujeito de direito dá lugar ao sujeito empreendedor de si mesmo. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2023-11-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/33592 Journal Education in Question; Vol. 61 No. 69 (2023): jul./set. 2023 Educación en Cuestión; Vol. 61 Núm. 69 (2023): jul./set. 2023 Revista Educação em Questão; v. 61 n. 69 (2023): jul./set. 2023 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2023v61n69 por eng https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/33592/17682 https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/33592/17949 Copyright (c) 2023 Revista Educação em Questão http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por eng |
format |
Online |
author |
Brito, Eliana Povoas Pereira Estrela |
spellingShingle |
Brito, Eliana Povoas Pereira Estrela The Life Project in the New High School in Bahia: from the person under law to the entrepreneur of the self |
author_facet |
Brito, Eliana Povoas Pereira Estrela |
author_sort |
Brito, Eliana Povoas Pereira Estrela |
title |
The Life Project in the New High School in Bahia: from the person under law to the entrepreneur of the self |
title_short |
The Life Project in the New High School in Bahia: from the person under law to the entrepreneur of the self |
title_full |
The Life Project in the New High School in Bahia: from the person under law to the entrepreneur of the self |
title_fullStr |
The Life Project in the New High School in Bahia: from the person under law to the entrepreneur of the self |
title_full_unstemmed |
The Life Project in the New High School in Bahia: from the person under law to the entrepreneur of the self |
title_sort |
life project in the new high school in bahia: from the person under law to the entrepreneur of the self |
description |
This article analyzes the Life Project as a subjection/subjectivation device that is part of the New High School curriculum in Bahia. The aim is to monitor its effects on student education. It works with a discursive field made up of a set of materials produced by the Bahia State Department of Education, normative documents, as well as materials from advertising campaigns, government speeches, among others. It identifies that the curricula, by producing youth as a lifestyle, cause updates in the Life Project device, in which the person under law makes way for the individual who is an entrepreneur of himself. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2023 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/33592 |
work_keys_str_mv |
AT britoelianapovoaspereiraestrela thelifeprojectinthenewhighschoolinbahiafromthepersonunderlawtotheentrepreneuroftheself AT britoelianapovoaspereiraestrela elproyectodevidaenlanuevaescuelasecundariadebahiadelsujetodelosderechosalemprendedordesimismo AT britoelianapovoaspereiraestrela oprojetodevidanonovoensinomediobaianodosujeitodedireitosaoempreendedordesi AT britoelianapovoaspereiraestrela lifeprojectinthenewhighschoolinbahiafromthepersonunderlawtotheentrepreneuroftheself |
_version_ |
1785623700833304576 |